Bu məzmunlu qəzet materialının hazırlanmasının mənə həvalə edilməsi elə özüm üçün də maraqlı oldu. Çünki bu sətirləri hazırlayarkən hayların tarixindəki iyrəncliklər barədə söz açan bəzi elmi materialları da oxumalı oldum. Üstəlik, son iki əsrdə dünyanın müxtəlif ölkələrində, xüsusən, Osmanlı imperiyasında və Azərbaycanda insan övladına xas olmayan vəhşiliklər törətmiş ermənilərin qanındakı heç bir ölçüyə sığmayan şərəfsizliyin haradan qaynaqlandığını da öyrəndim.
Həmin materiallara baxarkən, Xocalı soyqırımını törədənlərin, neçə-neçə şəhər və kəndlərimizi viranəyə çevirənlərin, Gəncədə yatmış şəhəri raket zərbəsinə məruz qoyanların, Azərbaycan tarixinə aid abidələri və dini inanc yerlərini barbarcasına darmadağın edənlərin erməni yox, məhz hay tör-töküntüləri olduğuna inandım. Çünki qədim alban etnoslarına aid olan ərmənlər bu qədər vəhşilik törədə bilməzdilər. Bunu haylar törədər və Serj Sarkisyan kimi insan qanı içməklə fəxr edərlər.
Sanki, yazının əvvəli üçün yazdığım bu giriş özümü də darıxdırdı və hayların “mənəviyyatsızlığı” barədə alim fikrini qələmə almağa tələsdim. AMEA-nın Tarix İnstitutunun böyük elmi işçisi Ramin Əlizadə ötən payız “Teleqraf.com”a verdiyi müsahibədə hayların xarakteristikasını elə məharətlə açır ki, sanki, oxucu bu vəhşi toplumun tarixini ekranda gorür. Həmin sətirləri oxuyanda sovet rejiminin Azərbaycanla Hayastanı qardaş kimi təqdim etməklə bizi alçaltmaq məqsədini də başa düşdüm.
Alim yazır: “Hayasa bölgəsi Anadolunun şimal-şərqində Muradçayın yuxarı hövzəsinə yaxın ərazini əhatə edən kiçik yer olub. Buranın yerli əhalisi haylar deyil. Haylar bu əraziyə gələnə qədər burada Kür-Araz mədəniyyətinin sakinləri yaşayıblar. Bunu arxeoloji dəlillər də təsdiqləyir. Həm tarixi dövr, həm də Kür-Araz mədəniyyətinin artefaktlarının tədqiqi baxımından bu mədəniyyətin əsasən Azərbaycanın elat həyat tərzi keçirən qədim türk boylarına aid olduğunu demək olar. Bu mədəniyyətin gəlmə olan qaraçı haylara heç bir aidiyyatı yoxdur”.
Alim deyir ki, hind-avropalıların qaraçı qrupuna dravidlər və haylar daxildir: “Dravidlər sonradan Hindistanın cənubundan şimal-qərbinə doğru köç ediblər. Onların çox hissəsi sonradan hindlilərin içərisində əriyib yox olmuş, qalan hissəsi isə Şri-Lankada qalaraq tamil xalqının formalaşmasında iştirak etmişdir. Qaraçı haylar isə eramızdan əvvəl II minilliyin ortalarında Hindistanın şimalından Orta Asiya, Xəzərin şimalı, Qara dəniz yolu ilə Balkanlara köç edərək gəlib Anadolunun şimal-şərqində dağ kahalarında məskunlaşdılar. Bu yerin adı da onların gəlişindən sonra Hayasa adlanıb”.
Bu gün hayların Qaregin Njde, Zori Balayan, Serj Sakisyan, Kim Qardaşyan kimi simasızlarla fəxr etməsinin səbəbi də məhz həmin alimin yazısından açıq-aydın görünür. Tədqiqatçı yazır ki, qaraçı hayların arasında ana-oğul, qardaş-bacı nikahı vardı: “Onlar qeyd etdiyimiz əraziyə gəldikdən sonra tez-tez Het dövlətinin şimal-qərb sərhədlərinə soxulub, əllərinə keçən hər şeyi yağmalayıb aparırdılar. Buna görə də Het hökmdarı I Suppilulum hayların quldur başçısı ilə danışıq aparmaq qərarına gəlir. Onun e.ə. XIV əsrin ortalarına aid kitabəsində bu barədə məlumat verilir. Suppilulumun öz dilindən kitabədə deyilir: “Mən öz qızımı sənin oğluna verirəm, amma o, öz anası və bacısı ilə evlənməsin”. Het kitabələrində lüt-üryan olan və qəbilə halında yaşayan hayların qayalıq ərazilərdə kahalarda yaşamaları haqqında məlumat da verilib. Fərat çayının şimalında hayların gizləndikləri kahalar bu günədək gəlib çatıb”.
… Mən də öz-özümə sual verirdim ki, haylar onlara bu qədər yaxşılıqlar etmiş azərbaycanlılara qarşı nə üçün bu dərəcədə xəyanət edir, nankorluq törədir, kürəyimizə namərdcəsinə bıçaq saplayırlar? Sən demə, onların canı, qanı belə əməllərlə yoğrulubmuş.
Yeri gəlmişkən, görkəmli alim Firudin Cəlilov yazır ki, hər bir xalqın öz soyadı olur və öz toplumu içində bu adla tanınır, bu cür özünü adlandırmaya endoetnonim deyilir. Bəzən bu və ya digər xalqa qonşuları da ad qoyur və bu cür kənardan adlandırma ekoetnonim adlanır. Adətən, kənar ad xalqın xasiyətinə, həyat tərzinə, yaşadığı ərazinin adına və hətta geyiminə görə verilir ki, bu da müəyyən tarixi-siyasi şəraitdən asılı olaraq, zaman-zaman dəyişə bilir. Lakin xalqın öz içindəki milli soyadı min illərlə yaşayır, çox nadir hallarda unudulur. Etnonimika elminin bu qanunları erməni adına da aiddir.
“Əsl soy adları olan hay etnonimi bugünkü ermənilərin öz içində yaşadığı halda, gürcülər onlara somexi, kürdlər filə, biz də başqaları kimi erməni deyirik. Ancaq erməni etnonimi ilk dönəmlərdə bugünkü haylara deyil, tamamilə başqa dilə və mədəniyətə mənsub subar türklərinin ermen adlı boylarına aid olmuşdur. Haylar isə Ərməniyə ölkəsinə gələndən xeyli sonra, xüsusilə xristanlığı qəbul edəndən sonra ətraf bölgələrə yayıldıqca bu yeni ekoetnonimlə adlanmışlar. Çünki bəzi qonşu xalqlar, təbii olaraq, onları artıq Ərməniyə əhalisi (erməni) kimi tanımışlar. Haylar da həmin ərmən boylarının adını mənimsədikləri kimi, özlərinə tarix yazanda artıq onların qədim tarixini də özlərinə çıxmışlar. Ona görə də, erməni adının mənşəyindən danışarkən vacib şərtlərdən biri sonrakı psevdo-ermənilər (haylar) ilə əsl qədim ermənlərin fərqləndirilməsidir”.
Alimin fikrincə, türk xalqlarının dilində “arman” toponiminin müxtəlif bölgələrə daşındığını görə bilirik. O ki qaldı, arme adına, onu da yalnız arameylərlə bağlamaq düzgün deyil. Çünki arameylər həm bu adın işləndiyi tarixdən min il sonra həmin ərazilərə gəlmişlər, həm də Arme toponimi subar-hurri boylarının məskunlaşdığı bölgənin adı kimi işlənmişdir.
Yeri gəlmişkən, alimlər hayların tarixdəki əməlləri barədə iyrənc və ikrah doğuran faktlardan söz açırlarsa, dünya mətbuatı da “Hayastan” adı altında törədilmiş əyriliklərdən bəhs edir. Məsələn, ABŞ-ın “The National Interest” nəşrində jurnalist Aleksandr Srbinovskinin “Hayastan” ümumerməni fondu ilə nə baş verir?” sərlövhəli məqaləsi dərc olunub. Müəllif yazır ki, qondarma xeyriyyə təşkilatı olan “Hayastan” ümumerməni fondunun korrupsiya, cinayətkarlıq və hətta, hərbi cinayətlərə təhrikçilikdə uzun illər əli olmuşdur. Bu fond 1992-ci ildə “Ermənistanın iqtisadi inkişafını dəstəkləmək” məqsədilə erməni diasporundan pul toplanması üçün yaradılmışdı.
Qeyd olunur ki, 1992-ci ildə fond yaradılanda ona Ermənistanın ovaxtkı prezidenti Levon Ter-Petrosyanın rəfiqəsi və silahdaşı Manuşak Petrosyan rəhbərlik edirdi. O, fonda başçılıq etdiyi dövr ərzində yetərincə varidat toplayıb, o cümlədən, dəbdəbəli evlər, mağazalar və restoranlar şəbəkəsinə sahib olub. 2007-ci ildə isə fond Göyçə gölünün çimərliklərində “Kaputak Sevan” kurort kompleksində vindsörfinq mərkəzinin tikintisini maliyyələşdirib. Kurort Bella Koçaryana– sabiq prezident Robert Koçaryanın arvadına məxsusdur. Fond obyekt üçün zəruri olan avadanlığın da alınma xərclərini ödəyib.
Burada çirkli pulların yuyulması ilə bağlı faktlar ortaya çıxır. Qara bazarda illik, təqribən, 300 milyon dollar həcmində vergilərin ödənməsindən yayınan ölkələrdən biri kimi, Ermənistan və Azərbaycanın 30 il işğal altında qalan Qarabağ regionu uzun illər beynəlxalq təftiş aparılmayan hüquqi “boz zona” kimi, “Hayastan”ın qeyri-qanuni fəaliyyəti üçün sığınacaq olmuşdur.
Bu məsələ ortaya çıxanda AZƏRTAC-ın Vaşinqton bürosu çoxillik tədqiqatlara istinadən yazırdı ki, ABŞ-ın xeyriyyə təşkilatları insanları aldadıb və hətta terrorçu təşkilatlar üçün də ianə toplayıblar. Ona görə də Srbinovski məqalənin sonunda yazır: “Beləliklə, “Hayastan” ümumerməni fondunun vergisiz statusunun müxtəlif maraqlı qruplaşmalara dünyanın müxtəlif ölkələrində yaşayan insanlardan pul almağa və həmin vəsaiti öz maraqları, hətta hərbi məqsədlər üçün istifadə etməyə və bunun nəticəsində hərbi cinayətlərin törədilməsinə şərait yaratdığını söyləmək olar”.
Yəni, hay hər yerdə oğrudur, quldurdur. Hayastan isə həmişə əyrilik, natəmizlik, rəzalət, nankorluq timsalıdır.
İttifaq MİRZƏBƏYLİ, “Xalq qəzeti”