(Əvvəli https://xalqqazeti.az/az/dunya/163237-boyuk-vezirin-cokusu)
Beləliklə, 1536-cı il martın 15-dən 16-na keçən gecə Osmanlı imperiyasının böyük vəziri həyatı ilə vidalaşmalı oldu. Bəzi mənbələrdə göstərilir ki, bunun ardınca onun nəslini kəsmək məqsədilə Parqalının oğlanları da edam edilib. Lakin bu məlumat təsdiqlənməyib.
Vəzirin ölüsü ilə bağlı da müxtəlif şayiələr dolaşır. Bəziləri iddia edirlər ki, insanlara “dərs olsun” deyə, Parqalının meyiti uzun müddət Topqapı sarayının darvazalarının önündə qalıb. Başqaları isə deyirlər ki, edamdan dərhal sonra gizli şəkildə dəfn edilib. Bəzi mənbələr də yazır ki, İbrahimin cansız cəsədi qayıqdan Bosforun sularına atılıb. Baxdığımız serialda isə Süleyman əmr verir ki, vəzirin meyitini gizlincə dəfn etsinlər. Bütün bunları təşkil etməyi sultan vəzirin digər yaxın dostu olmuş Matrakçı Nasux Əfəndiyə tapşırır. Süleyman göstəriş verir ki, dəfn yeri gizlin saxlansın, bu, ancaq bircə ona məlum olsun.
Bu informasiyanı kifayət qədər məşhur olan bir bədii minüatür də təsdiq edir. Rəsmdə çoxlu insan şəkli var, onlardan bir hissəsi ölmüş vəzirin tabutunu aparır. Kənarda qalan insanlar əllərində məşəllər bir-birilərinin qulaqlarına nəsə pıçıldayırlar. Buradan belə qənaətə gəlmək olar ki, İbrahimi gecə dəfn ediblər. Sağ tərəfdə, bir qədər kənarda isə prosesə rəhbərlik edən bir şəxs təsvir edilib. Çox yəqin ki, bu, elə Nasux Əfəndidir.
Sultanın əmr etdiyi kimi, İbrahim Paşa əsrlərlə yaşı olan ağacların arasında dəfn edilir. Qəbir, demək olar ki, elə də diqqət cəlb etmir. Kənardan burada insanın dəfn olunmasını yalnız məzarın baş tərəfində qoyulmuş daşdan ayırd etmək olardı. Ancaq adi adamları belə dəfn edirdilər.
Hazırda isə İbrahim Paşanın qəbri İstanbulun Fındıqçı rayonunda, Canfəda küçəsinin qurtaracağında yerləşir. Qəbrin olduğu yerin hər iki tərəfində çox da hündür olmayan tikintilər var. Sıx meşə zolaqları bu günə qədər də buralarda qalmaqdadır.
Bu qəbrin Böyük Osmanlı İmperiyasının vəzirinə məxsus olmasının necə aydınlaşdırıldığı məlum deyil. Yəqin ki, qəbri açıb, DNK analizi aparıblar. Yoxsa, qəbrin üzərində İbrahim Paşanın adı yazılmış lövhəni təsadüfdən açmazdılar.
Sultan Süleyman niyə İbrahim Paşanı edam etdirib? Buna bir çox səbəblər var və məhz o nüanslar böyük vəzir İbrahim Paşanı ölümünə yaxınlaşdırır və Sultan Süleymanı belə bir ağır addım atmağa, ən yaxşı dostunu edam etdirməyə məcbur edib.
İbrahim Paşa öz titulunu haqlı olaraq qazanmışdı, ancaq onun karyera pillələrində sürətli yüksəlişini nə sarayda, nə də xalq arasında bəyənirdilər. İmperiyanın vəzirinin ağlasığmaz varidatı ilə sultanın ona verdiyi səlahiyyətlər saysız-hesabsız dedi-qodulara və narazılıqlara səbəb olurdu və bu da Süleymanın nüfuzuna zərbə vururdu.
İbrahim Paşa xristian kimi anadan olmuşdu və sonradan yeniyetmə vaxtlarında müsəlmanlığa qəbul edilmişdi, amma o, islamın qayda-qanunlarına heç də həmişə əməl etmirdi. Onun Avropa dəyərlərinə ehtiramı xalq kütlələrinin diqqətindən yayınmırdı. İstanbul sakinləri vəzirin əcnəbilərdən öyrəndiyi adətləri və mədəniyyəti fəal şəkildə müzakirə və mühakimə edirdilər. Dövlətin ikinci şəxsinin sarayında antik “bütlər” qoyulması haqqında olan şayiələr çox sürətlə imperiyanın şəhər və kəndlərini dolaşmağa başlamışdı.
İbrahim Paşa onun yoluna çıxan “lazımsız adamları” heç də “ədalətli yollar”la aradan götürmürdü. Məsələn, o, Sultanı məcbur etmişdi ki, imperiyanın xəzinədarı İskəndər Çələbini xəzinənin vəsaitini səmərəsiz xərcləməkdə və oğurlamaqda günahlandıraraq edam etdirsin, halbuki, heç bir cinayət törədilməmişdi.
Edam həyata keçiriləndən sonra Süleyman yuxuda xəzinədarın başının arxasında nur olduğunu və onu boğub öldürmək istədiyini görüb hövlnak yuxudan ayıldı. Bundan sonra sultan başa düşdü ki, səhvə yol verib.
İbrahim Paşanın ölüm tarixçəsində, uzun illər böyük vəzirə qarşı çox “incə qəsdlər və intriqalar” hazırlayan məşhur Hürrəm Sultanın da rolu az olmamışdı. O, yorulmadan özünün “düşmən”inin bütün addımlarını izlədirdi. Deyirlər ki, məhz Hürrəm İbrahimin məşuqə saxladığını və ondan uşağı olduğunu sultandan gizlətdiyini açmışdı. Məhz, bu fakt imperiya hakiminin ən yaxşı dostuna olan inamını sarsıtmışdı.
Hər bir yeni təyinat İbrahim Paşanı daha da qürurlu edirdi. Sultan bunu görür, ancaq vəzirə yeni səlahiyyətlər verirdi. Məsələn, farslara qarşı yürüşü zamanı İbrahim təkcə ali baş komandan deyil, həm də “əsgərlərin sultanı” oldu.
İbrahim Paşa həyatı boyu çox səhvlər etdi. Başqaları bu səhvlərə yol versəydi, dərhal edam olunardı, ancaq sultan daim vəzirini bağışlayırdı. Sultanın belə davranmasına tutarlı səbəbi vardı.
Belə ki, Sultan Süleyman İbrahim Paşanı Osmanlı imperiyasına böyük vəzir təyin edəndə ehtiyatsızlıq edib ona and içmişdi ki, bu hüquqlar və titula layiq görülən şəxs heç vaxt edam edilə bilməz. Buradan görünür ki, sultan özü vəzirini həyatı üçün heç bir qorxu olmadığına arxayın salıb, dostunun əl-qol açmasına imkan vermişdi. Cəzasızlıq isə İbrahim Paşanı uçuruma apardı.
Ancaq sultan da içdiyi andı beləcə asanlıqla geri götürə bilməzdi. Ona görə də vəzirin edam edilməsi üçün ona müftinin razılığını (fətva) almaq lazım idi. İslam qanunlarına görə fətva alındı, ancaq Sultan Süleyman bunun müqabilində İstanbulda yeni bir məscid tikdirməli oldu.
...Deyirlər ki, vəzirinin edamından sonra Süleyman çox dəyişibmiş. Yəqin ki, hakimi-mütləq əməlinə peşman olub və özünün haqlı olduğuna şübhə edib. Böyük hökmdar öz hisslərini şeirlərində də açıq göstərib. Hətta 20 il sonra belə Sultan Süleyman İbrahim Paşa ilə olan dostluğu barədə təsirli şeirlər yazıb və onun xarakterində heç də yaxşı olmayan, onu məhvə aparan bəzi cizgiləri də qələmə alıb.
İlqar RÜSTƏMOV
XQ