Ukrayna taxılının ixracı mövzusu müxtəlif formatlarda fəal şəkildə müzakirə olunur. ABŞ taxıl üçün alternativ marşrut yaratmaq üçün Ankara və Kiyevlə müzakirələr aparır. Eyni məqsədlə Vaşinqton Rumıniya ilə də əməkdaşlıq edir. Rəsmi Buxarest də bildirir ki, Ukraynadan taxılın 60 faizdən çoxunun tranzitini təmin etməyə hazırdır. Türkiyə də öz növbəsində Rusiyanın “taxıl sazişi”ndən çıxmasından sonra fəaliyyətini dayandıran Qara Dəniz Təşəbbüsünü canlandırmağa çalışır.
Ukrayna taxılının ixracı mövzusu beynəlxalq müzakirələrin mühüm predmeti olaraq qalır. Xəbər verildiyi kimi, avqustun 11-də Rumıniyanın Qalati şəhərində ABŞ, Avropa İttifaqı, Rumıniya, Ukrayna və Moldovanın yüksək vəzifəli rəsmiləri quru və kanallar vasitəsilə taxıl ixracı məsələsini müzakirə etmişdilər. Qeyd etmək yerinə düşər ki, müzakirə olunan marşrutda mühüm əlaqə liman infrastrukturu və çay donanması olan Rumıniyadır. Həmin görüşdən sonra Rumıniyanın nəqliyyat naziri Sorin Qrindeanu ölkəsinin tranzit həcmini ayda 2 milyon tondan 4 milyon tona çatdırmağı planlaşdırdığını bildirmişdi. Avqustun 18-də isə Rumıniyanın Hotnews.ro informasiya saytı Aşağı Dunay çayı administrasiyasının rəhbəri Angela İvana istinadən xəbər vermişdi ki, Sulina kanalı ilə gecə-gündüz naviqasiyanı təmin etmək üçün işıqlandırma və digər tədbirlər həyata keçirmək lazımdır. Onun sözlərinə görə, marşrutlar uçuş-enmə zolağı kimi işıqlandırılmalıdır. Eyni zamanda, Angela İvan bu ilin may ayında kanaldan 476 ticarət gəmisinin keçdiyini də açıqlamışdı: “Bu, müharibədən əvvəlki dövrlə müqayisədə, təxminən, iki dəfə çoxdur”.
Həmçinin cümə günü, yəni Qalatidəki görüşdən düz bir həftə sonra Buxarestdə Rumıniya və Ukraynanın baş nazirləri Marçel Çolaku və Denis Şmıqal arasında danışıqların aparıldığı bildirilir. Məlumatda hökumət başçılarının ikitərəfli əməkdaşlığın gücləndirilməsi və Ukraynadan malların səmərəli tranzitinin təmin edilməsi haqqında bəyanat imzaladıqları qeyd olunur. M.Çolakunun ölkəsinin Ukraynanın suverenliyini, müstəqilliyini və ərazi bütövlüyünü tam dəstəklədiyini bildirdiyi vurğulanır: “Ukrayna qələbə qazanana qədər biz Ukraynanın yanında olacağıq”. Bundan əlavə, cənab Çolaku ümid etdiyini bildirib ki, ölkəsi Ukrayna taxıl ixracının ümumi həcminin 60 faizindən çoxunun Rumıniyadan keçməsini təmin edə biləcək: “Mən Ukraynanın baş nazirini əmin etdim ki, Rumıniya indiyə qədər olduğu kimi, Ukrayna taxılının beynəlxalq bazarlara ixracının asanlaşdırılmasında iştirakını davam etdirəcək”.
Eyni zamanda, Rumıniya və Moldova bildirirlər ki, tranzitin artırılması infrastrukturun – limanların, dəmir yollarının, sərhəd-keçid məntəqələrinin təkmilləşdirilməsi üçün investisiya tələb edir. Bu yaxınlarda RFI-yə verdiyi müsahibədə Moldova Prezidenti Mayya Sandu ölkəsinin dəmir yolu və liman infrastrukturunun inkişaf etmədiyini bildirmiş və əlavə etmişdi ki, bu problemlər Ukraynadan yük daşımalarının artması fonunda daha qabarıq üzə çıxmışdı. Onun sözlərinə görə, vəziyyətdən çıxış yolu Kişinyovun Qərbdən gözlədiyi sürətli investisiyalar ola bilər.
“The Wall Street Journal”ın yazdığına görə, Rumıniya–Moldova istiqaməti üzrə işlərə paralel olaraq ABŞ Türkiyə, Ukrayna və sonuncunun qonşuları ilə alternativ taxıl ixracı marşrutlarından istifadəyə dair danışıqlar aparır. Dunayda Ukrayna limanlarına daxil olan və çıxan gəmiləri qoruyacaq hərbi həllər də nəzərdən keçirilir. Söhbət son vaxtlar Rusiyanın zərbələrinin hədəfinə çevrilən Reni və İzmail limanlarından gedir. Birləşmiş Ştatlar oktyabr ayına qədər Dunay marşrutları üzrə tranziti artırmağı gözləyir. Bununla əlaqədar olaraq “The Wall Street Journal” Qalatidəki görüşü xatırladır. Eyni zamanda, “The Wall Street Journal” iddia edir ki, taxıl müqaviləsinin yenidən qüvvəyə minməsi üçün Türkiyə Prezidenti Rəcəb Tayyib Ərdoğana təzyiq göstərilir.
Əslində, Türkiyə də Ukrayna taxılının təhlükəsiz daşınmasında çox maraqldıır və bu istiqamətdə fəal siyasət yürüdür. Son xəbərlərə görə, Ankara bu istiqamətdə işləyir. Türkiyənin “Anadolu” agentliyi avqustun 17-də Türkiyə Müdafiə Nazirliyindəki mənbələrə istinadən xəbər vermişdi ki, ölkə hakimiyyəti “Qara Dəniz Taxıl Təşəbbüsünü bərpa etmək üçün səy göstərir”. “Anadolu”nun həmsöhbətləri bildirmişdilər ki, “Digər ölkələr alternativ marşrutlar və yollar üzərində işləyirlər. Biz bunu yaxından izləyirik. Problem bu münaqişə qarşısında ticarət gəmilərinin Türkiyə boğazlarına necə təhlükəsiz şəkildə çata bilməsidir. Türkiyə boğazlarından gəmilərin keçməsində heç bir problem yoxdur”. Qeyd etmək lazımdır ki, avqustun 16-da kənd təsərrüfatı məhsulları daşıyan “Joseph Schulte” gəmisi taxıl müqaviləsi dayandırıldıqdan sonra ilk olaraq Odessa limanından Türkiyə istiqamətində yola düşmüşdü. Avqustun 17-də göyərtəsində 30 min ton məhsul olan yük gəmisi təhlükəsiz şəkildə İstanbul bölgəsindəki Ambarlı limanına çatmışdı. Bundan əvvəl Ukrayna taxıl daşınması üçün müvəqqəti dəniz marşrutu yaradacağını açıqlamışdı.
Türkiyənin “Yeni Şafak” qəzeti də öz növbəsində Türkiyənin xarici işlər naziri Hakan Fidanın rusiyalı həmkarı Sergey Lavrov, eləcə də Ukraynanın xarici işlər naziri Dmitri Kuleba ilə “taxıl sazişi”ni müzakirə etmək planları barədə məlumat yaymışdı. Bu danışıqlar Rusiya və Türkiyə liderləri arasında avqusta planlaşdırılan görüşdən əvvəl olmalıdır. Rusiya da bildirir ki, bir sıra şərtlər daxilində “taxıl sazişi”nə qayıda bilər. Onların arasında “Rosselxozbank” SWIFT-ə yenidən qoşulması, Rusiyaya ehtiyat hissələrinin çatdırılmasının bərpası, nəqliyyat logistikasının və sığortasının yaradılması, Rusiya şirkətlərinin xarici aktivlərinə çıxış imkanlarının bərpası daxildir.
Beləliklə, taxıl təşəbbüsünün bərpa oluna biləcəyi ehtimalı tamamilə istisna edilmir. Bu arada, avqustun 18-də Almaniyanın “Bild” nəşrinin rusdilli “Telegram” kanalı redaksiyanın ixtiyarında olan sənədlərə istinadən taxılla bağlı danışıqların başqa istiqamətini açıqlayır. Məlumata görə, Rusiya, Türkiyə və Qətər “əsasən Afrikadakı kasıb ölkələrə Rusiya taxılının tədarükünə imkan verəcək” üçtərəfli saziş üzərində işləyirlər.
Hazırladı: S.ELAY, “Xalq qəzeti”