Öyrənmək, tərbiyə, mübarizə, məntiq, həzz, yoxsa?
Gündə orta hesabla 8 saat kompüterimizin qarşısında oturub “Word” sənədlərinə, “Excel” cədvəllərinə, “PowerPoint” və s. təqdimatlarına baxaraq, qısa bir fasilə verəndə bir anlıq özümüzə sual veririk: “Bu həyatın mənası nədir?
Hər bazar ertəsinin “mənəvi işgəncə” kimi hiss olunduğu, hər cümə və ya şənbə işin bitməsini, az qala, “bayram etdiyimiz”, özümüzü kiçik və ya böyük xoşbəxtliklərdən kənar saydığımız həyatımızın mənası nədir axı? Suallarımıza bəzən bələdçi axtarırıq. Əminik ki, bu sətirləri oxuduğunuz zaman cavabı da burada axtaracaqsınız. Lakin, ilk baxışda, sadə görünən bu sualın cavabı o qədər də asan deyil.
Filosofların, mütəfəkkirlərin, psixoloqların, elm və mədəniyyət adamlarının indiyə qədər dəqiq cavab tapa bilmədiyi bu sualın qarşısında biz də acizik. Bəlkə də ruhumuza bir təsəlli olaraq, bu mövzuda məşhur insanların fikirlərini qısaca olaraq bölüşək.
Həqiqətən də, həyatın mənası nədir?
Əflatun hesab edirdi ki, bilik insanları fəzilətə aparan ən mühüm vasitədir. Buna görə də Platona görə, həyatın mənasının “daha çox oxumaq” olduğunu deyə bilərik. Əslində, Platon demokratiyanın təhsilin məhsulu olduğuna inanırdı. O, savadsız xalqların demokratiyanın öhdəsindən gələ bilməyəcəyini, demokratiyanın zamanla oliqarxiyaya çevriləcəyini, cahil xalqları yalan məlumatlarla silahlandıran demaqoqların meydana çıxacağını, bunun da diktatorlara yol açacağını bildirirdi.
Ərəstuna görə, insanı başqa varlıqlardan fərqləndirən etik yanaşmadır. Onun təlimində insan “məntiqi (rasional)” varlıq idi. O, inanırdı ki, bu etik dəyərlər insanları yaxşılığa aparan yeganə yoldur. Yəni, filosofa görə, insan həyatının amalı “yaxşı biri olmaq”dan ibarətdir.
Sokratın tələbəsinin rəhbərlik etdiyi kinizm təliminə görə, insanın son məqsədi sadə həyat sürməkdir. Bu sadə həyatda insan cəmiyyətin əksər fərdlərini hərəkətə gətirən var-dövlət, şöhrət, güc və cinsi istəklərini bir kənara qoyub, özünü təmin edə bildiyi diqqətdənkənar həyat sürməlidir.
Ən çox məşhur olan təlimlərdən biri, hedonizmə görə, insan həyatının təməli həzzi mümkün qədər yüksək tutmalı və qayğıları azaltmalıdır. Stoisizmə görə, insan həyat haqqında yanlış nəticələr çıxardığı üçün bədbəxtliyə uğrayır. Ona görə də hər kəs təbiətin məntiqini bilməli və ona uyğun hərəkət etməlidir. Stoisizmdə insanın davranışı onun dediklərindən daha önəmlidir və şüar belədir: “Məntiqə sahib ol, üzülmə!”.
Alman filosofu İmmanuel Kantın anlayışına görə, kainatı bir araya gətirən prinsiplər var. Bu prinsiplərin etibarlılığı onların tətbiqindən asılıdır. Məsələn: “Sizi incidən hər kəsi öldürün”. Belə bir prinsipi hamı üçün etibarlı etmək, təbii ki, mümkün deyil. Çünki bu prinsip tətbiq olunsaydı dünyada heç kimin qalmaması ehtimalı vardı. Odur ki, Kanta görə, həyatın mənası cəmiyyəti bir yerdə saxlayan və optimal yaşayışı təmin edən əxlaqi anlayışdan asılıdır: “Başqaları ilə elə davran ki, səninlə də yaxşı rəftar olunsun”.
Nihilizmə görə isə həyat heç bir mahiyyəti olmayan fəlsəfi doktrinadır. Yəni, bizi düşündürən suala nihilistin cavabı belə olardı: “Həyatın mənası yoxdur və hər şey sərbəstdir. İnsan həyatı istədiyi şəkildə yaşaya bilər”.
Elə mən də bu fikirlərdən yola çıxaraq demək istəyirəm ki, ruhumuzu bu düşüncələrlə yormayaq. Harada, nə zaman bitəcəyini bilmədiyimiz həyatımızı elə ruhumuzu oxşayaraq yaşayaq…
Səadət RZAYEVA, “Xalq qəzeti”