Lal-dinməz, özünə qapanan balaları tənha qoymayaq
BMT 2 apreli Ümumdünya Autizm Günü elan etdikdən sonra dünyada məşhur olan “Autizm speaks” cəmiyyəti bu aksiya ilə əlaqədar “Mavi işıqla işıqlandır” layihəsini həyata keçirir. Hər il 2 apreldə dünyanın müxtəlif ölkələrində binalar autizmi simvolizə edən mavi rəngdə işıqlandırılaraq həmin tarixin Ümumdünya Autizm Günü olduğunu insanlara çatdırır. Məqsəd əhali arasında autizmlə əlaqədar maariflənməni artırmaq və autizmli insanların həyat keyfiyyətinin yaxşılaşdırılmasına kömək etməkdir. İlk dəfə 2010-cu ildə ABŞ-də həyata keçirilən “Mavi işıqla işıqlandır” layihəsi hazırda 6 qitənın 136 ölkəsinin 600 şəhərini əhatə edir.
Azərbaycan bu layihəyə Heydər Əliyev Fondu və BMT-nin Uşaq Fondunun (UNİSEF) dəstəyi ilə 2012-ci ildə Ümumdünya Autizm Günündə qoşulub. Həmin gün Bakı Biznes Mərkəzi mavi işıqla işıqlandırılıb. Qeyd edək ki, Nazirlər Kabinetinin təsdiq etdiyi “Əlilliyin və sağlamlıq imkanları məhdudluğunun müəyyən olunması meyarları”na autizm də daxil edilmişdir.
Autizmin yaranması ilə bağlı müxtəlif fikirlər söylənir. Bəziləri bunu uşağın ana bətnində infeksiyaya yoluxması, digərləri genetika ilə bağlı olduğunu, əksəriyyət isə səbəbinin elmə məlum olmadığını bildirirlər. Həqiqət isə budur ki, autizm sindromlu uşaqların sayı ötən illərə nisbətən artıb. Onların müalicəsi ilə dövlət və özəl müəssisələrdə mütəxəssislər məşğul olurlar. Müalicənin məqsədi uşağın sosiallaşması, emosianallığının aradan qaldırılması, cəmiyyətə inteqrasiya olunmasına yardım etməkdir.
Belə müəssisələrdən biri – “Loqos” Psixoloji və Nitq İnkişaf Mərkəzinin və “Psixoloji Xidmət və Tədqiqatlar Mərkəzi” İctimai Birliyinin rəhbəri, psixologiya üzrə fəlsəfə doktoru Təranə Paşayeva ilə söhbətimiz də məhz bu mövzunu əhatə edir.
– Autizm nədir və bu sindrom kimlərdə müşahidə edilir?
– Autizm spektr pozuntusu (ASP) psixioloji problem olaraq, erkən uşaqlıq dövründə özünü göstərir və sosial qarşılıqlı təsirlərdəki keyfiyyət anomaliyaları, nəzərəçarpacaq dərəcədə ünsiyyət bacarıqları çətinliyi və məhdud təkrarlanan davranışlar, maraqlar və fəaliyyətlər ilə xarakterizə olunur. ASP müxtəlif pozuntuları əhatə edir. Səbəbi, nədən yaranması hələ ki, elmə məlum deyil. Amma təəssüflə deməliyik ki, istər dünyada, istərsə ölkəmizdə autizm spektr pozuntusu olan uşaqların sayı getdikcə artır.
Qeyd edim ki, 10 ildir ki, “Loqos” Psixoloji və Nitq İnkişaf Mərkəzinə yetərincə bu problemlə əlaqədar müraciətlər olub. Doğrudur, hazırda müraciətlərlə bağlı dəqiq say söyləmək mümkün deyil, lakin xüsusilə, son dönəmlərdə müraciətlərin sayı yetərincə çoxalıb.
– Dəqiq sayın olmaması nə ilə bağlıdır? Hansı regiondan daha çox müraciət var?
– Bu gün ölkəmizdə autizm spektri pozuntusu olan insanlarla bağlı rəsmi statistika yoxdur. Amma maarifləndirmə layihələrini həyata keçirmək məqsədilə təşkil edilən tədbirlər istər dövlət, istərsə də özəl sektorda fəal şəkildə davam edir. Digər diqqət edilməli məqam isə, bu problemlərin yayılma regionudur. Sözsüz ki, mərkəzin filiallarına müraciətlər sırasında Bakı şəhəri üstünlük təşkil etsə də, hazırda bölgələrdə də bu problemlə əlaqədar müraciətlər çoxalıb.
Filiallar arasında daha çox Lənkəran filialı üstünlük təşkil etsə də, digər bölgələrdən də müraciətlər var. Acınacaqlı hal odur ki, onların sayı daha da artır. Hələ biz müraciət edənləri bilirik. Elə bölgələr var ki, valideynlər “hər şey keçib gedəcək”– deyə uşaqların fərqli davranışına, probleminə əhəmiyyət vermirlər. Bir psixoloq kimi müşahidələrim və bizə edilən müraciətlərin statistikası onu göstərir ki, bu sahədə maarifləndirmə işləri və vətəndaşların bilikləri yetərincə deyil.
– ASP diaqnozu necə təyin edilib təsdiqlənir?
– Bunu vurğulamalıyıq ki, kiçik yaşlı körpələrə bu diaqnoz qoyulmur. Autizm spektr pozuntusu diaqnozu 6 yaşı tamam olmuş uşaqlara qoyula bilər və yalnız bundan sonra diaqnoz üzrə həmin şəxsə dəstək göstərilməlidir. Günümüzdə hələ də bir qrup şəxslər psixoloq ilə psixiatrların fəaliyyətini eyni düşündükləri üçün kimə müraciət etmək lazım olduğunda çətinlik çəkirlər. ASP diaqnozu psixioloq tərəfindən yox, psixiatrlar tərəfindən qoyulur.
Bəzi valideynlər uşaqların problemlərinə laqeyd qalsalar da, bəziləri hər kiçik problemdə övladlarının autizm olduğunu düşünərək mütəxəssislərə müraciət edirlər. Həmin görüşdə verilən məlumatlardan sonra onlar uşaqdakı dəyişik hərəkət və davranışın əsil səbəblərini öyrənirlər. Bu da əsassız deyil, çünki erkən yaşlarda bir-birinə bənzər olan bir neçə psixoloji problem vardır ki, insanların bunun nə olduğunu müəyyən etməsində çətinlik çəkməsi normaldır.
– Hansı əlamətlərlə bilmək olur ki, uşaqdakı problem məhz autizm spektr pozuntusudur?
– Öncə də bildirdiyim kimi, bu gün autizm spektr pozuntusu ağırlığına və müxtəlifliyinə görə seçilir. Bütün pasiyentlərdə eyni əlamətlər müşahidə edilmədiyi kimi, onların terapiyası da eyni deyildir. Dərəcəsi və əlamətlərinə görə ASP yüngül, orta və ağır olmaqla 3 yerə bölünür.
Uşaqda spektr pozuntusunun hansı dərəcədə olması mütəxəssislər tərəfindən tətbiq edilən xüsusi test təlimatlarından sonra müəyyən olunur. Bir qayda olaraq ASP olan şəxslərdəki əlamətlər fərdə uyğun müxtəlif olsa da, ümumilikdə, eynidir. Bunlar sosial ünsiyyət və qarşılıqlı əlaqədə çatışmazlıqlar, qarşısındakı ilə göz təması qura bilməməsi, nitq inkişafında gecikmə, cisimlərin ayrı-ayrı parçalarına davamlı maraq, səslərə və hərəkətlərə reaksiya verməmək, insanlara deyil, cansız əşyalara daha çox maraq kimi aydın görünən əlamətlərdir.
Başqa sözlə, həmin uşaqlar qarşısında dayananların gözlərinə baxmır, onlara toxunmalarını sevmir, nitqi olmadığı və ya məhdud olduğu üçün istədiklərini deyə bilmədiyindən əziyyət çəkir və gündəlik cisimlərə maraqları fərqli olur. Nümunə olaraq deyə bilərik ki, belə uşaqlar ayaqqabıları, oyuncaqları bir istiqamətdə düz xətt üzrə düzür, paltaryuyan maşının barabanının dönməsini uzun müddət izləyir, oyuncaq avtomobilin təkərini davamlı olaraq fırlatmaqla məşğul olurlar. İstədikləri əşyanı barmaqla göstərə bilmirlər, yemə-içmə problemləri olur, səbəbsiz stresə meyilli olur, bəziləri çox inadcıl olurlar.
– Müalicə necə aparılır, fərdi qaydada, yoxsa qrup şəklində? Öncədən hansı müddətə nəticə əldə ediləcəyi bilinirmi?
– Mərkəzin mütəxəssisləri tərəfindən ASP diaqnozu qoyulan uşaqların ümumi vəziyyəti müəyyən edildikdən sonra fərdi terapiyalara başlanılır və müəyyən müddətə çatdıqdan, hər hansı nəticə əldə edildikdən sonra həmin pasiyentlərin cəmiyyətə sosial inteqrasiyası və adaptasiyası üçün qrup terapiyalarına cəlb edilir.
Autizm spektr pozuntusu elə bir psixoloji problemdir ki, burada tələsmək və səbirsizlik nümayiş etdirmək olmaz. Bəzən valideynlər hövsələsiz və həyəcanlı şəkildə qısa zamanda nəticə görmək istəyirlər. Təbii ki, bu anlaşılandır. Bir daha qeyd etmək istəyirəm ki, əlamətləri və ağırlıq dərəcələri hər bir müraciət edən pasiyentdə fərqli olduğu üçün terapiyaların müddəti də fərqlənir. Mülayim formada olan uşaqlarda bir neçə aydan sonra müəyyən nəticələr əldə oluna bilirsə, kəskin dərəcəlilərdə bu proses illərlə davam edə bilər.
Burada əsas məsələ uşaqların vəziyyəti, onların terapiyalara münasibəti, effektiv nəticə və səbirli olmaqdır. Şükürlər olsun ki, istər Bakıda, istərsə də regionlarda bizə edilən müraciətlərin demək olar ki, hər birində sonda uğurlu nəticələr əldə etmişik. Bu məsələdə uğur qazanmaq üçün mütəxəssislərlə bərabər, valideynlər də fəallıq nümayiş etdirməli, övladlarında psixoloji narahatlıqlar hiss edən kimi mütəxəssislərə müraciət etməlidirlər. Unutmayaq ki, onlar nə qədər tez dəstək alarlarsa, bir o qədər qısa müddətdə də yaxşı nəticələr əldə edilər.
Bəzən insanlar düşünürlər ki, ASP pozuntusunun həlli üçün psixoloqlar dərman vasitələrindən istifadə edirlər. Bu tamamilə yalnış formalaşan bir fikirdir. Psixoloqlar pasiyentə dərman müalicəsi yaza bilməz. Mərkəzimizin mütəxəssisləri tərəfindən bir qayda olaraq, belə uşaqlar üçün duyma hissini bütünləmə, müalicəvi idman, psixoloji, pedaqoji konsultasiyalar, terapiyalar keçirilir.
Sonda bildirməliyəm ki, valideynlər uşaqlarımızın sağlamlığı üçün bilikli olmalı, problemlərlə üzləşdikdə bundan utanıb gizlətməməli, ehtiyac yarandığı təqdirdə, bu sahənin mütəxəssislərindən dəstək almalıdırlar.
***
Ötən həftə sosial şəbəkə platformalarında Bakının iri ticarət mərkəzlərinin birində autizmli gəncin zorakılığa məruz qalması və göz nahiyəsindən xəsarətlər alması ilə bağlı xəbərlər yayıldı. Hüquq- mühafizə orqanları məsələyə reaksiya verdi. Araşdırmaya başlandı və bildirildi ki, araşdırmanın nəticəsinə uyğun hadisəyə hüquqi qiymət veriləcək.
Gəncin döyülməsi cəmiyyətdə birmənalı qarşılanmadı və əksəriyyət məsələnin araşdırılmasını istəyir. Çünki autizmli şəxslər cəmiyyətdə çox vaxt aqressiv münasibətə, bullinqə, şiddətə, fiziki zorakılığa belə məruz qalırlar.
Autizmli uşaqlara münasibət fərqlidir. İctimai yerlərdə fərqli insanlara yanaşma birmənalı deyil. Cəmiyyət olaraq həssas qruplara yanaşma necə formalaşdırılmalıdır? Sevgi, mərhəmət, yardımsevərlik kimi gözəl duyğular olduğu halda, həssas qrupa aid insanlara kobud münasibətin səbəbi cəmiyyətdə bu sahədə marifləndirmənin düzgün aparılmaması, onlara qarşı münasibətin valideynlər tərəfindən düzgün formalaşdırılmamasıdır.
Ölkəmizdə belə uşaqlara münasibət və onların valideynləri hansı qayğılarla üz-üzədir? Autizmli uşaqlarla bağlı nələri bilməliyik? Cəmiyyət olaraq autizmli uşaqlarla necə davranmalıyıq? Bu suallara cavab tapmaq üçün ekspertlərə müraciər etdik.
Azərbaycan Autizm Assosiasiyasının sədri, Milli Məclisin deputatı Jalə Əhmədova bildirdi:
– Cəmiyyətdə insanlar arasında aqressiv münasibət halları çoxalıb. Bu aqressiyanın səbəbi birmənalı şəklidə ailə və məktəbdir. Uşaq olanda valideynlər bizimlə başqa cür rəftar edir, ailədə, məktəbdə, ümumən cəmiyyətdə necə davranmaq lazım gəldiyini anladırdılar. İndi isə valideynlərin sosial problemlərə başı qarışdığından övladlarına bu yöndən məsləhətlər, davranış qaydaları ilə bağlı məlumat verə bilmirlər. Çünki, ümumiyyətlə, valideynlərin əksəriyyəti özləri autizmlə bağlı məlumatsızdır. Belə olan halda o övladına necə başa salacaq ki, autizmli uşaq, ya gənclə necə davranmaq lazımdır?
Assosiasiya rəhbəri olaraq valideynlərlə müzakirələr aparırıq. Bu müzakirələr zamanı nələri görürük? Əksər hallarda bu cür uşaqlara valideynlər daha çox aqressiv münasibət göstərirlər. Öz övladı ilə yanaşı durmasını belə istəmirlər. Hətta autizmli uşağın olduğu sinifdə oxumasını, onunla görüşməsini istəmir, psixologiyasına pis təsir edər kimi fikirlər səsləndirirlər. Hətta elə valideyn olub ki, ictimai nəqliyyatda autizmli uşağı qeri-iradi səslər çıxardığına görə onu digər sərnişinlər “uşağına tərbiyə ver, özünü aparmağı bacarsın” – deyə ittiham edib avtobusdan düşməyə məcbur ediblər. Valideyn onlara izah edə bilməyib ki, bu, tərbiyə ilə bağlı məsələ deyil, neyro fərqlilikdir.
Biz, assosiasiya olaraq hamımız çalışırıq ki, bu məsələyə böyük diqqət ayıraq. Hər il aprel ayında Autizm festivalları keçirilir. Bu məsələyə dövlət tərəfindən böyük qayğı var. Buna baxmayaraq, təəssüf ki, maarifləndirmə məsələlərində hələ də istədiyimiz səviyyədə deyilik. Düşünürəm ki, bu məsələdə valideyn, məktəb və səhiyyə bir yerdə fəaliyyət göstərməlidir. Biz autizm sindromu olanların əl işlərindən ibarət sərgilər təşkil edirik. Amma, baxın, görək, o sərgilərdə nümayiş olunan əsərlərdən, məmulatlardan nə qədər satılır? Deyərdim ki, çox cüzi miqdarda. Könüllülük prinsipi yoxdur. Amma, son dövrlərdə müşahidə edirik ki, bəzi müxtəlif qeyri-hökumət təşkilatları tərəfindən piar formasında bu uşaqlardan istifadə edilir, tədbirlər keçirilir. Bu məsələlər bir mərkəzdən idarə olunsa, belə olmaz.
İnklüziv İnkişafa Dəstək Mərkəzinin mütəxəssisi Fərid Süleymanov:
– Cəmiyyət gözəl bilir ki, əlilliyi olan şəxslər həssas qruplardır və onlar çox zaman müxtəlif problemlərlə üzləşirlər. Onlara xüsusi qayğı və diqqət göstərilməlidir. Bu problemləri görüb ictimai birlik olaraq autizmli şəxslər, ümumiyyətlə əlillik haqqında mütəmadi maarifləndirmə işləri aparırıq. Fəaliyyətimizin əsas ana xəttini ictimai maarifləndirmə təşkil edir. Çünki problemlər, uşaqlara münasibət məlumatsızlıqdan yaranır. Autizm nədir, fərqli neyroinkişaf nədir– bunu cəmiyyətdə çox az adam bilir. Ona görə də kütləvi maarifləndirməyə önəm verməliyik. Bilməliyik ki, bütün autizmli uşaqlar fərqlidirlər və bizdən biridir. Fərqliliyi o insan hiss edir ki, onun autizmlə bağlı bilgiləri olsun.
Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyinin Sosial Xidmətlər Agentliyinin şöbə müdiri Sevinc Əmirova:
– Nazirlik, istər əlilliyi olan şəxslər, istərsə də sosial müdafiəyə ehtiyacı olan, ümumiyyətlə, çətin həyat şəraitində olan şəxslərin hüquqlarının qorunması, sosial rifahının yaxşılaşdırılması və digər şəxslərlə bərabər cəmiyyətin həyatında iştirak etməsi ilə bağlı müxtəlif tədbirlər həyata keçirir. Əlilliyin qiymətləndirilməsindən başlayaraq, həm Bakı, həm də regionlarda yerləşən reabilitasiya müəssisələrində onların tibbi və psixoloji reabilitasiyaya cəlb olunması, sanatoriya-kurort yollayışları ilə, ünvanlı sosial yardımla təmin olunması və s. istiqamətlərdə geniş işlər həyata keçirilir.
Agentliyin nəzdində əlilliyi müəyyən edilmiş 18 yaşadək uşaqlar üçün sosial xidmət müəssisələri fəaliyyət göstərir. Orada 5 yaşından 18 yaşadək təhsilə cəlb olunmayan, əlilliyi olan şəxslər qəbul edilir və onlara sosial qulluq və xidmətlər göstərilir. Burada yalnız autizm spektr pozuntusu olan uşaqlar deyil, digər əqli gerilik kimi əlamətləri olan uşaqlar qəbul edilir.
Bölgələrdə çətin şəraitdə yaşayan ailələrin bu xidmətlərə əlçatanlığını təmin etmək məqsədilə sosial müəssisələrdə stasionar (yatılı) xidmət göstərilir. Regionlarda, həm də agentliyin sosial sifarişlər çərçivəsində Günərzi Qayğı Mərkəzləri və İcma əsaslı reabilitasiya mərkəzləri də fəaliyyətdədir. Burada əlilliyi olan uşaqların ailələri ilə psixioloji reabilitasiya məşğələləri təşkil edilir. Çalışırıq ki, stasionarlıqdan çıxaq, uşaqlar gün ərzində orada məşğələlərdə iştirak etsin, amma gecəni evində keçirsin. Amma valideyn himayəsindən məhrum olan uşaqlar mərkəzlərdə qalırlar.
Valideynlər üçün təlimlər təşkil edilir. Onların autizm spektri olan uşaqlarda valideynlik bacarıqlarının inkişafı məqsədilə biz onlayn olaraq mobil tətbiqlər də hazırlamışıq və valideynlərə istiqamətləndirmişik. Bu, “Autizm dərs” və “Övladını tanı” tətbiqləridir. “Autizm dərs” mobil tətbiqdə 500-ə yaxın onlayn dərs var. Valideynlər bu tətbiqlərdən həm uşaqlarını tanımaq, həm də onların bacarıqlarının formalaşdırılması istiqamətində yararlana bilərlər.
Sosioloq Üzeyir Şəfiyev:
– Bəşər tarixinə ekskurs etsək, görərik ki, müasir dövrdə sağlamlıq imkanları məhdud olanlara münasibət kökündən dəyişib. Elə dövr olub ki, sağlamlıq imkanları məhdud uşaqları doğulan kimi öldürüblər. Hətta, cahillik dövründə şikəst doğulan olanda, bunda kosmik əlaqələr axtarıblar, düşünüblər ki, belə uşaqlar Allahın qarğışı olaraq dünyaya gəlib. Amma bəşəriyyət inkişaf etdikcə baxışlar dəyişib.
Dünyada 1 milyarda yaxın sağlamlıq imkanı məhdud olan insan var. Azərbaycanda bunların sayı 500 minə yaxındır, onun da 60 min nəfərini uşaqlar və yeniyetmələr təşkil edir. Azərbaycanda 2 fevral 2021-ci ildə qəbul edilmiş Sosial iqtisadi inkişafa dair milli prioritetlərdə bir istiqamət də milli inklüzivliklə, onların cəmiyyətə inteqrasiyası ilə bağlıdır. Bununla bağlı həm qlobal müstəvidə, həm də ölkəmizdə struktur islahatlar gedir. Qanunvericilik bazası təkmilləşdirilir. Qeyd edim ki, sağlamlıq imkanları məhdud insanlara dövlət qayğısı olsa da, yetərli deyil. Bölgələrdə yaşayanların bu qayğı və diqqətə əlşatanlığını təmin etmək üçün daha genişəhatəli proqramlar hazırlanmalı, layihələr həyata keçirilməlidir.
Hazırda sağlamlıq imkanı məhdud uşaqların cəmi 20 faizi təhsillə əhatə olunub. Təhsil inteqrasiya və inklüziya üçün ilk və vacib şərtdir. Dövlət sağlamlıq imkanları məhdud olan uşaqlar üçün addımlar atır. Bəs valideynlər bu məsələdə nə dərəcədə aktivlik göstərirlər və maraqlıdırlar? Bəzi valideynlər var ki, övladlarını cəmiyyətə çıxarıb sosiallaşmasına yardım etmək əvəzinə, onu qohum-qonşudan belə gizlədirlər. Baxmayaraq ki, dövlət bunlar üçün hər şəraiti yaradıb, uşağı təhsildən yayındırırlar. Doğrudur, elə valideynlər var ki, sağlamlıq imkanı məhdud övladını təhsilə də cəlb edir, müxtəlif təlimlərdə, abilitasiya proqramlarında iştirakına da dəstək olur və o uşaqlarda bacarıq və vərdişlər formalaşır. Düşünürəm ki, cəmiyyətə bu qəbildən olan insanlarla necə davranmaqla bağlı sosial çarxlar vasitəsi ilə mesajlar ötürülməlidir. Azərbaycan cəmiyyəti, ümumiyyətlə, aqressiv deyil, əksinə, mərhəmətlidir, bölüşməyi, paylaşmağı, yardım etməyi bacarır.
Ekspertlərin fikrincə ölkəmizdə autizmli spektr pozuntulu şəxslərin sayı təxminən 6 minə yaxındır. Ona görə də cəmiyyətin hər bir üzvü autizmin nə olduğunu dərk etməli, belə şəxslərə qayğı ilə yanaşmalı, onların cəmiyyətə inteqrasiyasına yardım etməlidir.
Zərifə HÜSEYNOVA
XQ