Sülh istəməyənlərin “arqumentləri”
Ermənistanda Azərbaycanla dövlət sərhədinin delimitasiyası və demarkasiyası fonunda qaldırılmış süni ajiotaj davam edir və davam etdikcə yeni “çalarlar” alır. Müxtəlif iddiaların səsləndiyini görürük. Belə təəssürat yaranır ki, başlanılmış işin sona çatmasını arzulamayanlar ciddi şəkildə hərəkətə keçiblər. Bəs, onların məqsədləri nədir?
Əslində, nəyə nail olmaq istədikləri məlumdur. Çalışırlar ki, ümumən sülh prosesi pozulsun. Bu düşüncə sahibləri hər şeyi inkar edən arqumentlər irəli sürür, vəziyyətdən çıxış yolu müəyyənləşdirməyə gələndə dediklərinin heç bir məna daşımadığı görünür.
Məlumdur ki, Ermənistan hakimiyyəti hələ delimitasiya və demarkasiya işləri başlamazdan xeyli əvvəl sabiq SSRİ Silahlı Qüvvələrinin Baş Qərargahının 1970-ci illərə aid xəritələrinin əsas götürülməsinin vacibliyini vurğulayırdı. Elə indinin özündə də mövcud istiqamətdə fikirlər səslənir. Hərçənd, hazırda məsələyə fərqli tərzdə yanaşıldığını söyləmək üçün əsaslar var.
Hər bir halda, ölkəmiz öz maraqları üzrə çıxış edir və cəmiyyətimiz əmindir ki, görülən işlər xalqımızın mənafeyinə uyğundur. Yəni, bütün sahələrdə olduğu kimi, bu məsələdə də xalq-hakimiyyət vəhdəti, daha doğrusu, insanlarımızın öz hakimiyyətinə inamı var.
Ermənistanda isə durum tam fərqlidir. Haqqında söz açdığımız ajiotaj da inam və etimad mühitinin olmamasından qaynaqlanır. Elə “Vətən naminə Tavuş” adı ilə başlanmış hərəkatın səbəbi də məhz budur. Əlbəttə, başqa siyasi səbəblər də öz yerində. Ancaq indi bilavasitə bu barədə fikir bildirməyəcək, daha çox Ermənistanın ictimai rəyində demarkasiya və delimitasiya prosesinə zidd təmayüllərdəki ayrı-ayrı konkret elementlərdən söz açacağıq.
Başlayaq, Ermənistan milli təhlükəsizlik xidmətinin ehtiyatda olan zabitlər ittifaqı adlanan qurumun yaydığı bəyanatdan. Sənəddə bildirilir ki, Tavuşda aparılan delimitasiya və demarkasiya prosesi qondarmadır. Nə Sovet, nə də postsovet dövründə Kirants kəndinin Azərbaycanla ümumi sərhədi olub. Təşkilat SSRİ hökumətinin 1988-ci ildə Ermənistan və Azərbaycan hökumətlərinin protokolu ilə təsdiq edildiyi bildirilən və hər iki respublikanın rəhbərlərinə verildiyi deyilən topoqrafik xəritəyə əsaslanmanı vacib sayır. Yeri gəlmişkən, həmin xəritəyə istinadın zəruriliyindən danışan başqa siyasilər də var. Belə təəssürat yaranır ki, mövcud istiqamətdə fikir bildirənlər eyni nöqtədən təlimatlandırılırlar.
Ermənistan milli təhlükəsizlik xidmətinin ehtiyatda olan zabitlər ittifaqı bildirib ki, 1988-ci ildə SSRİ Nazirlər Sovetinin üç qərarı əsasında sərhədlərin müəyyənləşdirilməsi başa çatmışdı və bu, o vaxt qüvvədə olan qanunvericiliyə əsasən parlamentlər (Ali Sovetlər – red.) tərəfindən ratifikasiya olunmurdu. Buna görə də həmin sənədə əsaslanmayaraq aparılan işlər, guya, Azərbaycanın delimitasiya və demarkasiya adı ilə Ermənistan ərazisini işğala məruz qoymasıdır: “Təkrar edirik: Kirants Ermənistanın tərkibində Azərbaycanla həmsərhəd kənd olub. Voskepar da eyni ilə. Qondarma demarkasiya zamanı Ermənistanın torpaqları qanunsuz olaraq Azərbaycana bağışlanıb”.
Xüsusi xidmət üzrə sabiq erməni zabitləri onu da bildirirlər ki, hakimiyyət təmsilçilərinin baş qərargahın 1976-cı il xəritəsinə istinada dair fikirləri xalqı aldatmaqdır. Çünki həmin xəritələri respublikaların inzibati-ərazi bölgüsü, deməli, delimitasiya və demarkasiya üçün əsas deyil: “Bu xəritədən istifadə təslimçiliyi güzəşt kimi sırımağın maskalanmış üsuludur”, – deyən zabitlər tələb ediblər ki, 1976-cı ilin topoqrafik xəritəsi və onun istinad etdiyi hüquqi sənədlər tələb olunmalıdır. Ən əsası isə delimitasiya və demarkasiya işləri 1929 və 1988-ci illərin xəritələri ilə aparılmalıdır. Yeri gəlmişkən, deyək ki, 1929-cu ildə Azərbaycandan alınıb Ermənistan SSR-ə verilmiş ərazilərdə hazırkı Meğri rayonu yaradılıb. O rayon ki, onun ərazisindəki 40 kilometrlik yol ölkəmizi qədim diyarımız Naxçıvandan ayırır.
SSRİ Silahlı Qüvvələri Baş Qərargahının 1976-cı il xəritəsində Ermənistan SSR-in süquta uğradığı dövrdə qüvvədə olan hüquqi sərhədi əksini tapmır. Bunu konstitusiya məsələləri üzrə mütəxəssis, politoloq Vardan Poqosyan deyib. Poqosyan bildirib ki, 1988-ci ildə Ermənistan və Azərbaycan arasında sərhədin dəqiqləşdirilməsi və bərpası haqqında müvafiq protokol imzalananda, bu sənəd əvvəlki razılaşmaların icrasını əks etdirmişdi və dərhal qüvvəyə minmişdi. Ekspertin sözlərinə görə, erməni hakimiyyətinin protokolun sabiq SSRİ Ali Sovetinin təsdiqinə təqdim edilmədiyi və onun əsasında heç bir xəritə tərtib olunmadığı üçün etibarsız sayılması ilə əlaqədar arqumentləri yersizdir: “Onlar sadəcə yalan danışırlar. Əgər çətinlik çəkib heç olmasa, protokolun mətnini açsalar, orada işin bitdiyinə əmin olacaqlar. Bu protokol mahiyyətcə, bir növ, təhvil-qəbul aktıdır. Çünki 1984-cü ilin dekabrından 1988-ci ilin dekabrınadək fəaliyyət göstərən Ermənistan–Azərbaycan paritet komissiyası yaradılmışdı. Xəritə bütün sərhədin delimitasiyası prosesini başa çatdırmışdı. Həmçinin, razılaşdırılmış sərhədin uzunluğu boyunca sərhəd nişanları quraşdırılmışdı”.
V.Poqosyan bildirib ki, Azərbaycanla Ermənistan arasındakı sərhədin uzunluğu 975 kilometrdir. Onun sözlərinə görə, 1988-ci ildə həyata keçirilmiş fəaliyyət çərçivəsində 1969-cu il sərhədi bərpa edilməyib, sadəcə olaraq, bir sıra dəqiqləşdirmələr aparılıb, Ermənistanın və Azərbaycanın bəzi əraziləri dəyişdirilib. “Ərazilərin mübadiləsi Ermənistanın və Azərbaycanın hökumətlərinin qərarları əsasında aparılıb və ayrıca müfəssəl kartoqrafik diaqramlarda qeyd edilib”, – deyən V.Poqosyan vurğulayıb ki, 1988-ci il protokolunda həmin vaxtadək aparılmış bütün işlərin başa çatdırıldığı əksini tapıb.
***
Sovet dövründəki sərhədləri əsas götürmək SSRİ-dəki bütün millətlərarası münaqişələri bərpa etmək deməkdir. Belə bir ambisioz fikri dilə gətirən isə Ermənistanın keçmiş baş naziri Xosrov Arutyunyandır. Sabiq baş nazirin bildirdikləri “kim güclüdürsə, o qazanmalıdır” məntiqi ilə gedilməsini rəhbər tutur. O zaman X.Arutyunyan hazırda güclü tərəf olan Azərbaycanın öz üstünlüyünü ərazi üstünlüyünə çevirməsi ilə razıdırmı? Bu şəxsin nəyi düşündüyü ilk baxışdan qeyri-müəyyəndir. Amma o deyir: “Sovet dövrünün inzibati sərhədlərinin təkrar istehsalının zəruriliyindən danışarkən, bu sərhədlərin nə olduğunu anlamaq lazımdır. Bu sərhədlər elə çəkilirdi ki, iki qonşu respublika arasında həmişə ərazi mübahisələri yaransın. Mahiyyət məhz bundan ibarət idi. Yerlərdə problemlər yaratmaq ki, Moskvanın təmsil olunduğu mərkəz prosesləri idarə etsin. Sovet dövrünün sərhədinin bərpası mövcud bütün millətlərarası münaqişələrin bərpasına və dərinləşməsinə töhfə vermək deməkdir”.
Göründüyü kimi, sabiq baş nazirin dediklərində müəyyən reallıq payı var. O, SSRİ-nin dağılmasından sonra da ərazi mübahisələrinin və iddialarının davam etdiyinə diqqət çəkib: “Qırğızıstanın Qazaxıstana, Tacikistan və Özbəkistana, Özbəkistanın Qazaxıstana, Estoniyanın Rusiyaya qarşı iddiaları var. Elə bir postsovet respublikası yoxdur ki, qonşusu ilə ərazi mübahisəsi olmasın. Niyə? Bəli, ona görə ki, millətlərarası münaqişələrin mərkəz tərəfindən idarə olunması məqsədi ilə aparılan iş sərhədlərin formallaşması konsepsiyasını rəhbər tuturdu. Yəni, bu, sovet hökumətinin siyasətinin əsasını təşkil edirdi”.
Bəli, Arutyunyan keçmiş SSRİ-nin imperiya xislətli “parçala – hökm sür!” siyasətinin detallarını açıqlayır. O, eyni zamanda, vurğulayır ki, delimitasiya, xüsusən də düşmənçilik və qarşılıqlı etimadsızlıq şəraitində getməməlidir. Buna görə də onun sovet inzibati sərhədlərinin təkrar istehsalı ilə heç bir əlaqəsi olmamalıdır. Bəs proses necə getməlidir, sabiq baş nazirin mövcud xüsusda da fikirləri var.
Bölgədə uzunmüddətli və dönməz sülhün qəralaşması naminə ilkin şərtlər baxımından hazırkı delimitasiya prosesinin yolverilməzliyini deyən sabiq baş nazir əmindir ki, sovet dövründə, istər 1976, istərsə də 1988-ci ildə, əsas ola biləcək heç bir xəritə yoxdur. O, nə üçün belə fikirdədir? Çünki “Bakı istənilən vaxt bəyan edə bilər ki, o, Sovet Azərbaycanının hüquqi varisi deyil”. Göründüyü kimi, X.Arutyunyan destruktiv davranışın başlıca xətt kimi seçilməsinin tərəfdarıdır. O, tipik erməni xislətini işə salır. Ancaq sabiq baş nazir öz aləmində çıxış yolu da müəyyənləşdirir və deyir ki, regionda uzunmüddətli sülhə nail olmaq üçün 2017-ci ildə ATƏT Katibliyinin delimitasiya və demarkasiyaya, təxirəsalınmaz vəzifələr və həll yollarına dair sənədi rəhbər tutulmalıdır.
Qeyd edək ki, X.Arutyunyanın dedikləri Ermənistan Milli Assambleyasının bu il aprelin 30-da keçirilmiş iclasında yaşananlarla uyğundur. Həmin gün deputatlar Ermənistan Respublikası ilə Azərbaycan Respublikası arasında sərhədin delimitasiyası və demarkasiyasına dair bəyanat layihəsinin parlament iclasının gündəliyinə daxil edilməsinin əleyhinə səs vermişdilər. Layihənin müəllifi isə müxalif “Ermənistan” fraksiyası idi. Daha doğrusu, həmin fraksiyadan olan Artur Xaçatryan.
Layihədə bildirilirdi ki, demarkasiya baxımından əsas 1993-cü ilin faktiki mövcud sərhədləri olmalıdır. Orada delimitasiyası üçün BMT Nizamnaməsinin, Vyana Konvensiyasının, Helsinki Yekun Aktının və ATƏT Katibliyinin haqqında söz açdığımız sənədinin prinsip kimi götürülməsi təklif olunurdu. O da vurğulanırdı ki, delimitasiyanın əsası 24 sentyabr 1993-cü il tarixinədək olan sərhəddir. Yəni, Azərbaycanın MDB-yə daxil olduğu dövrdəki faktiki sərhəd. Bu isə o demək idi ki, ölkəmizin torpaqlarının işğalı faktı rəsmiləşirdi. Yəni, ortada belə bir həyasızlıq əməli var idi. Əslində, keçmiş baş nazir X.Arutyunyanın ATƏT-in Katibliyinin 2017-ci il sənədinə istinad etməsi də böyük ölçüdə həyasızlıqdır.
Yekunda belə qənaətə gəlirik ki, Ermənistanda Azərbaycanla sülh prosesini, daha dəqiq desək, sülhün vacib komponenti sayılan delimitasiya və demarkasiya işlərini pozmağa yönələn qüvvələr hər gün özlərindən hoqqa çıxara, hansısa sərsəm fikirlər ortaya ata bilərlər. Başlıca məqam isə ölkə iqtidarının belə “yanaşmalara” nə dərəcədə əhəmiyyət verməsidir. Daha doğrusu, cəfəng fikirlər qarşısında geri çəkilməməsi, prinsipial mövqe tutmasıdır. Nəzərə alaq ki, bu mövqedən nəinki Cənubi Qafqazda sülh mühitinin formalaşması, habelə Ermənistan adlı dövlətin gələcək varlığı asılıdır. Axı baş nazir Nikol Paşinyan özü demişdi ki, delimitasiya və demarkasiya prosesinin pozulması yeni müharibədir. Yəni, Ermənistan adlı dövlətin süqutunu doğuracaq savaş.
Ə.CAHANGİROĞLU
XQ