Ermənistanda Azərbaycanla sülhün əldə olunmasına imkan verməyənlərin önündə revanşist düşüncələrlə yaşayan radikal müxalifətin və erməni apostol kilsəsinin dayandığı heç kimə sirr deyil. Din adına ləkə olan kilsənin fəaliyyəti tarixən belə olub. Erməni və Azərbaycan xalqları arasında fitnə-fəsad salınmasında, nifaq yaradılmasında da kilsənin mühüm rolu var. Keşişlər Rusiya və İran arasında imzalanmış Gülüstan və Türkmənçay müqavilələrindən sonra bölgəyə köçürülmüş erməni əhalisini azərbaycanlılarla mehriban şəraitdə yaşamağa səsləmək əvəzinə aranı qızışdırmağa çalışıblar.
Aparılan tədbirlər çox keçməmiş “bəhrəsini” verib. Xalqlararası düşmənçiliyin körüklənməsi 1905-1906-cı illər hadisələrinə gətirib çıxarıb. Kilsənin bu dəst-xətti sonrakı onilliklər ərzində də davam edib. Xaricdən dəstəklənən kilsənin daxildə güclü ideoloji iş aparması 1980-ci illərin sonlarında ermənilərin Qarabağda separatçı çıxışlarının başlanmasında özünəməxsus rol oynayıb. Münaqişə və sonradan müharibəyə çevrilən hadisələr erməni xalqına bəlalar gətirsə də, kilsə proseslərdən uduşlu çıxmağı bacarıb. Onlar bu müddət ərzində qanunsuz yolla böyük sərvət toplayıblar. Konstitusiyada kilsənin xüsusi imtiyazının olması onu qeyri-şəffaf fəaliyyət göstərməyə sövq edib. Məlumata görə, kilsə əldə etdiyi qazancdan illər boyu dövlətə ya vergi verməyib, ya da çox az ödəyib.
Kilsə hər zaman Azərbaycan və Türkiyə ilə münasibətlərin pis olmasından yararlanıb. Onlar özlərini hər zaman qonşu türklərə və azərbaycanlılara qarşı düşmənçilik ideologiyası üzərindən formalaşdırıblar. Həmin qruplaşmanın maddi sərvətlər əldə etməsi də bu əsaslar üzərindən olub. Cəmiyyətdən də düşmənçilik şüarları səsləndirmələri səbəbindən dəstək alıblar. İndi isə keşişlər Ermənistan rəhbərliyinin bu iki ölkə ilə münasibətləri yaxşılaşdırmaq kursu götürməsinin onları qazancdan məhrum edəcəyi qorxusundadırlar. Bu mənada, əslində, kilsənin Tavuş vilayəti üzrə arxiyepiskop Baqrat Qalstanyanın timsalında qarşıdurmaya getməsi təəccüb doğurmamalıdır.
Ümumiyyətlə, kilsə, diaspor və Qarabağ klanı daşnak ideologiyasının təsiri altında olan qruplaşmalardır. Bu qruplaşmalar başa düşürlər ki, ölkəmizlə normallaşma prosesi olarsa, sülh sazişi imzalanarsa, onların gəliri əldən çıxacaq, əsl simaları ifşa olunacaq. Nikol Paşinyan iqtidarının Bakı və Ankara ilə münasibətlərdə konstruktiv mövqe tutması kilsəni, radikal müxalifəti, sözün əsl mənasında, təhdid edir. Onlar hər vasitə ilə düşmənçiliyin, necə deyərlər, ömrünü uzatmağa çalışırlar.
Ancaq görünən odur ki, daha kilsənin əvvəlki yalanları işə keçmir. Eyni zamanda, rəsmi İrəvan da Eçmiədzin qarşısında geri çəkilmək niyyətində deyil. Əksinə, onun qanunsuz əməllərini ifşa etməkdə israrlıdır. Bu, son etiraz aksiyalarının idarə olunmasında mühüm rola malik kilsənin cəzalandırılması kimi də qəbul oluna bilər. Bir neçə gün öncə parlamentdə etdiyi çıxışda Paşinyan kilsənin Ermənistanda ictimai rəyə ən böyük təsir agenti olduğunu və bunun aradan qaldırılacağını deyib.
Baş nazir bildirib ki, yaxın iki-üç ay ərzində kilsənin ictimai rəyə təsirlərinin aradan qaldırılması üçün qətiyyətli tədbirlər görüləcək. Onun sözlərinə görə, Ermənistanda tarix boyu din xadimləri gedib xaricdəki dini mərkəzlərdə təhsil alıb, qayıtdıqdan sonra isə agentlərə çevriliblər. Görünən odur ki, həmin ənənə indi də dəyişməyib. “Lakin biz yaranmış problemi iki-üç ay ərzində həll edəcəyik” – deyən Nikol bununla kilsəyə qarşı ciddi addımların atılacağının anonsunu vermiş olub.
Bugünlərdə Ermənistanın media orqanlarında və teleqram kanallarında kilsənin qanunsuz əməlləri ilə bağlı ardıcıl yazılar dərc olunur. Hayastanda populyar olan “Baqramyan 26” teleqram kanalında yerləşdirilmiş “Katolikos şam məsələsində dövləti necə aldatdı” sərlövhəli məqalədə bildirilir: “Uzun müddətdir xalq arasında belə bir fikir formalaşıb ki, “müqəddəs Eçmiədzin”in birinci şəxsi şam satışından külli miqdarda gəlir əldə edir, ondan vergi tutulmur, şam biznesi isə “çirkli pulların yuyulması” üçün ciddi resursdur.
Qeyd edilir ki, mövcud hakimiyyət 2018-ci ildən bəri kilsəyə şamların satışının vergi uçotunu aparmağın mümkün olacağı müxtəlif mexanizmlər təklif edib, eyni zamanda, dövlət bunun kilsənin normal fəaliyyətinə təsir göstərməməsi üçün kömək edəcəyini açıqlayıb. Dövlətin təklifinin məqsədi vergitutmanın özü deyil, qeyri-şəffaf fəaliyyətlərin qarşısının alınması və “çirkli pulların yuyulması”na qarşı mübarizə idi: “Kilsə isə hökumətlə bu təklifləri dəfələrlə müzakirə edib və hər dəfə onları rədd edib. Və kilsə birdən, qəfildən bu barədə narahat olmağı dayandırdı. Mənbələrimiz xəbər verirlər ki, Ermənistana şam idxalı uzun müddət hökumətin sanksiyasına məruz qalan xeyriyyə idxalı kimi rəsmiləşdirilib. Lakin bu yaxınlarda katolikos II Qaregin maraqlı bir mexanizm ortaya atıb. Həmin mexanizm katolikosun dövləti qardaşı vasitəsilə aldatmasını nəzərdə tutur. Bu mexanizm vasitəsilə arxiyepiskop Yezras Rusiyadan Ermənistana şam gətirməyə və onu kilsəyə ianə kimi rəsmiləşdirməyə başlayıb. Bu halda, şamların, guya, Avrasiya İqtisadi İttifaqı üzvü olan ölkənin ərazisində vergiyə cəlb edildiyi və buna görə də Ermənistanda vergiyə cəlb olunmadığı qeyd olunur”.
“Baqramyan 26” yazır: “II Qareginin ətrafındakı arxiyepiskopların tez-tez “dövlət əbədi deyil, əbədi olan kilsəni gücləndirmək lazımdır” fikrini səsləndirmələri təsadüfi deyil. Onların son həftələrdəki hərəkətləri çox güman ki, məhz bu məqsədə xidmət edir: Ermənistanda dövlət yox, erməni apostol kilsəsinin dini icması olmalıdır. Onlar isə guya, icmanın liderləridir”.
Onu da bildirək ki, Paşinyan bir müddət öncə sosial şəbəkələrdə milli dəyərlərin yeni siyahısını dərc edib və bura erməni apostol kilsəsini, erməni katolik kilsəsini, erməni yevangelist kilsəsini və xristianlığı daxil edib. Teleqram kanalı qeyd edir ki, katolik və yevangelist kilsələrini erməni apostol kilsəsi ilə eyniləşdirməklə, görünür, Paşinyan hazırda mövcud hakimiyyətə qarşı çıxan ruhanilər arasında qarışıqlıq salmaq istəyib.
Yayılan bir məlumatda isə II Qareginin sovet dövründə Dövlət Təhlükəsizliyi Komitəsi tərəfindən həbs edildiyi, onun komitənin Kalininqradda yerləşən zirzəmisində 6 ay saxlanıldığı qeyd edilir. Bildirilir ki, katolikos bu tarixdən sonra dinə xidmət adı altında, əslində, ideologiyası elmi ateizm olan sovet quruluşuna xidmət etməyə başlayıb.
Kilsənin və katolikosun qara əməllərini ardıcıl ifşa edən bloger Roman Bağdasaryanın “YouTube”da yerləşdirdiyi videoda səsləndirdiyi fikirlər də olduqca maraqlıdır. O bildirir ki, özünü din xadimi kimi qələmə verən və Moskvada 23 ildən artıq işləmiş arxiyepiskop Yezras Rusiyada reketçiliklə məşğul olan güclü cinayətkar mafiya yarada bilib. Bloger qeyd edib ki, Moskva yeparxiyası 1996-cı ildə Rusiya paytaxtında kilsənin inşasına başlayıb, lakin tikinti yalnız 2013-cü ildə başa çatdırılıb. Bu müddətdə kütləvi mənimsəmə halları olub. Bağdasaryan deyib ki, ermənilər Moskvada özləri üçün 6 ay ərzində ticarət mərkəzi tikirlər, kilsə tikintisi isə 17 il davam edib. Onun sözlərinə görə, II Qaregin və qardaşı Yezras kilsənin tikintisindən pul qazanmaq qərarına gəliblər və müxtəlif bəhanələrlə tikinti müddətini 20 ilə yaxın uzadıblar.
Göründüyü kimi, artıq Ermənistan media qurumları və blogerləri də kilsənin çirkin oyunlarını ifşa edirlər. Güman etmək olar ki, bu kimi fikirlər hayların düşüncəsində özünə möhkəm yer tapacaq və erməni xalqı mayın 26-da paytaxtda mitinq keçirmək istəyən qüvvələrə birdəfəlik “yox!” deyəcək. Əks-təqdirdə hayların iflası qaçılmaz olacaq.
Səxavət HƏMİD
XQ