III məqalə
Ermənistanın regional geosiyasi avantürası
Ermənistanın dövlət olduğunu birmənalı təsdiq etmək çətindir, lakin dəqiq olaraq avantüristdir. Ümumiyyətlə, erməni cəmiyyəti mənəvi-psixoloji aspektdə avantürist təbiətə malikdir. İstənilən yerdə istənilən topluma qarşı avantüraya can atmaları var. Ancaq bunlar fərdi səviyyədə qalsaydı, bu dərəcədə ziyanlı olmaya bilərdi. Bədbəxtçilikdən Cənubi Qafqaz iki saxtakarlığın şahididir.
Birincisi, haylar özlərinə aidiyyatı olmayan coğrafiyada və torpaqlarda “Ermənistan” adlı qondarma qurum yaratmışlar. Bunun sifarişçiləri və prakitiki reallaşdıranları qərblilər (ABŞ+Avropa) və Rusiya olmuşdur.
İkincisi, bu saxtakar xalqın qondarma dövləti mahiyyətcə humanist, ədalətli və ya sakit xarakterli deyildir. Bu cür keyfiyyətlərdən uzaq, lakin publik olaraq onlara sahib olduğu söylənən (əsasən xarici havadarları tərəfindən) başabəla qurumdur. Bu ikinci saxtakarlığın konkret geosiyasi və siyasi obrazı başqalarına maşalıq etməklə məşğuldur.
Buna görə də, həmin xüsusiyyət qaldıqca, Cənubi Qafqazda avantürizmin kökü kəsilməyəcək. Ayrıca II Qarabağ savaşından sonra erməni avantürizmi daha eybəcər və sürüşkən çalarlar kəsb etmişdir. Bunun konkret əlamətləri nələrdən ibarətdir?
Absurdizm
Ermənistan savaşdakı məğlubiyyətinə qarşısına absurd məqsədlər qoymaqla reaksiya verməkdədir. Bu da tipik olaraq avantürizmə yuvarlanmaqdır. Həmin səbəbdəndir ki, rəsmi İrəvanın qarşısına qoyduğu məqsədlər geosiyasi və siyasi baxımdan absurddur. Ermənistan xəyal edir ki, Cənubi Qafqazda aparıcı geosiyasi qüvvə ola bilər! Nəticədə daha bir avantüraya əl atmalı olur. Bu avantüra absurd məqsədə çatmaq üçün rəsmi İəvanın yeni “dostlar” (əslində, ağalar, havadarlar) axtarışına çıxması ilə bağlıdır.
Qəribədir ki, bu mərhələdə də Ermənistan saxtakarlıqdan yaxa qurtara bilmir. Bu, ənənəvi ağası Rusiyadan imtina cəhdində əks olunur. Əlbəttə, Ermənistan özbaşına Rusiyadan bir millimetr belə uzaqlaşa bilməz. Amma N.Paşinyan gündə bir bəyanat verir ki, Rusiyanın yaratdığı hansısa təşkilatdan imtina edir.
Deməli, rəsmi İrəvan Rusiya ilə münasibətləri dəyişmək cəhdində də saxtakarlığa əl atır ki, bunun bir üzü avantüradır. Ermənistanın avantüra vasitəsilə Kremlə təsir edə bilməyəcəyi rəsmi Moskvanın reaksiyalarından aydın görünür. Rusiya, əslində, daim Ermənistanın “yeni dostları”nı vurur. Bunun fonunda isə erməni faktoru faktiki olaraq sıfırlanır. Rusiya XİN-in rəsmi sözçüsü M.Zaxarova bəyan etmişdir ki, Fransanın Qarabağ məsələsinin həllində zərrə qədər də faydası olmamışdır, bu prosesdə Rusiya həlledici rol oynamışdır (bu, M.Zaxarovanın məntiqidir, realııq ondan ibarətdir ki, bütün maneələrə, o cümlədən, Rusiya tərəfdən olan təsirlərə baxmayaraq, məsələni Azərbaycan özü həll etmişdir). Ancaq maraqlıdır ki, Moskva bu cür fikirləri ilə əslində, Cənubi Qafqazda Fransa və Ermənistanın geosiyasi və siyasi-təbliğati avantüra ilə məşğul olduqlarını ifadə edir.
Ermənistanın regional miqyasda geosiyasi və siyasi avantürasının əlamətlərindən biri də Azəbaycanın təkliflərinə alternativlik etmək cəhdləri ilə bağlıdır. Rəsmi İrəvan Bakının təklif etdiyi qaydalar əsasında danışıqlar yolu ilə münasibətləri normallaşdırmaq əvəzinə, müxtəlif qondarma arqumentlərlə özünün alternativlərini ortaya atır. Ermənistan rəhbərliyi özünü elə aparır ki, guya, regiona fayda verə biləcək ədalətli yanaşma təklif edir. Məsələn, “sülh kəsişməsi” və ya Zəngəzura alternativ ola biləcək hər hansı başqa layihə. Bu cəhdlərin tam olaraq geosiyasi və siyasi avantüra olduğu aydındır. Çünki onlar, birincisi, Ermənistanın regiondakı hazırkı geosiyasi statusunu aşır, ona uyğun deyildir. Axı, Ermənistan region üçün müsbət heç nə etməmişdir, əksinə, regionda xaos yaratdığına görə, ona təcavüzkar və işğalçı kimi həmişə xəbərdarlıq olunmuşdur. Müharibə də Ermənistanın həmin əsassız iddiasından və ona uyğun davranışlarından yaranmışdır. Bu cür pozucu bir dövlət hansı əsasla regonal əməkdaşlıq və ya təhlükəsizliklə bağlı Azərbaycana alternativ ola biləcək təklif verə bilər? Kökündən avantürizmdir! Bunun başqa adı yoxdur!
İkincisi, İrəvanın təklif dediyi həmin absurd söz yığımı regional geosiyasi, siyasi və təhlükəsizlik reallıqlara dayanan əlaməti yoxdur. Ermənistanın “sülh kəsişməsi” adlandırdığı və mənasını heç özü də bilmədiyi ifadəsinin Azərbaycanın sülh təkliflərindən hansı real özəlliyi ilə fərqləndiyini kimsə izah edə bilmir. Çünki izahı yoxdur! Bunun geosiyasi və siyasi avantüradan qətiyyən fərqi yoxdur!
Üçüncüsü, Ermənistanın dolayısı ilə düşdüyü vəziyyətin səbəbini özünün yanlış siyasətində deyil, “dostlartı”nda axtarması da əsl avantüradır. Bunun da təhlükəli tərəfləri həm regiondan uzaq dövlətlərin burada geosiyasi, siyasi və ideoloji fəallığına təkan verməkdən və paralel olaraq silahlanmaqdan ibarətdir. Bu iki istiqamətin regionda yaratdığı avantürist mənzərə son dərəcə riskli bir durum formalaşdırır.
Dördüncüsü, Ermənistan sərhədlərin delimitasiyası və demarkasiyasında “xəritə avantürası”na gedir. Aydın görünür ki, rəsmi İrəvanın məqsədi ədalətli sülhə nail olmaq üçün sərhədləri hüquq və tarixi reallığa görə dəqiqləşdirməkdən ibarət deyildir. Burada başlıca məqam xəritələrlə manipulyasiya edib, məsələni uzatmaqdır. Bu avantüranın da nəticələri fəlakətli ola bilər.
Beşincisi, Ermənistanın geosiyasi və siyasi avantürasında insan haqları ilə manipulyasiya xüsusi yer tutur. Bütövlükdə, erməni siyasi şüurunda “insan haqları” məhfumu tam predmetləşməmişdir. Bu, yarıxəyali, yarıfantastik və yarı da etnik-şovinist xüsusiyyətlərin eklektik-mexaniki yığımından ibarətdir. Buna görə də erməni rəsmiləri tez-tez “insan haqlarını” ya real vəziyyətə uyğun olmayan kontekstdə işlədirlər, ya da onu yalnız erməni etnik kimliyinin eqoist maraqları çərçivəsində təqdim edirlər. Faktlara baxsaq, bunları asan görə bilərik.
Keçən əsrin 80-ci illərinin sonlarından başlayaraq erməni təbliğatçılar 1915-ci ilə aid olan hadisələrin uydurma qiymətləndirilməsi əsasında bütöv bir xalqı–Azərbaycan xalqını düşmən elan etdilər və bu əsasda minbir zülmə, terrora, insan haqlarının kobudcasına pozulmasına imza atdılar.
Bununla yanaşı, insan haqlarını birtərəfli və sırf etnik eqoistik anlamı əsasında Qarabağda ancaq ermənilərin hansısa hüquqa malik olduqlarını sərhədsiz semantik formada dünyaya sırımağa başladılar. Bu zaman erməni siyasi şüurunda öz yurdundan , evindən deportasiya olunmuş, fərdi şəkildə terror və işgəncə ilə məhv edilmiş, ləyaqətləri və şəxsiyyətləri alçaldılmış, öldürüldükdən sonra cəsədləri belə təhqir edilmiş yüz minlərlə Azərbaycan vətəndaşının hansısa hüquqa sahib olması ilə bağlı zərrə qədər də təsəvvür yox idi. Onlar özlərindən “Artsax xalqı”, “Qarabağ əhalisi” və s. kimi süni adlar uydurmuşdular və bu terminləri yalnız etnik ermənilərə aid edirdilər. Absurd şəkildə özlərini elə aparırdılar ki, guya, həmin ərazilərdə, ümumiyyətlə, azərbaycanlılar olmamışlar və məhz buna görə də indi də yoxdurlar.
Lakin “tarix çox çətin imtahançıdır” (Heydər Əliyev) və buna görə də tarix özü erməni siyasi şüuruna israrla əsl insan haqlarının nə olduğunu anlatdı! İndi azərbaycanlılar öz təbii insan haqları əsasında Xankəndidə, Şuşada, Hadrutda və Qarabağın, Şərqi Zəngəzurun guşələrində öz yurdlarını gülüstana çevirirlər. Ermənilər isə orada yoxdurlar – İrəvanda bir-birini didirlər!
Altıncısı, Ermənistan regional miqyasda kommunikasiyaların açılması mövzusunda avantürist davranışlarına davam edir. Sözdə, guya, razı olduğunu bəyan edir, əməldə isə bunun baş verməməsinə çalışır. Çünki, faktiki olaraq, real nəticələr verə biləcək hər bir konkret əməkdaşlıq təklifindən imtina edir. Bu iki oyunun arxasında dayanan avantürist niyyətlərin riski az deyildir. Onların baş tutmayacağı gün kimi aydın olsa da, prosesi süründürməçiliyə yönəldirlər.
Nəhayət, bütün bunlar Ermənistan rəhbərliyinin Azərbaycanla danışıqlarda avantürist mövqe tutmasında birləşirlər. Çünki onların danışıqlara münasibəti göstərir ki, konkret, real və faydalı nəticə alınmasında maraqlı deyillər. Bunun əvəzində gah danışıqlarda hansısa bir məsələyə əsassız mənfi münasibət bildirirlər, gah görüş yerini dəyişməkdən danışırlar, gah da böyük dövlətlərdən hanısınınsa iştirakı və ya digərinin iştirak etməməsi tələbini ortaya atmağa çalışırlar. Daha pisi, danışıqlarda əldə olunan razılıqları həyata keçirmirlər. Artıq bir müddətdir ki, rəsmi İrəvan bu cür avantürist üsullarla danışıqlar prosesində nəticə almağa mane olur.
Son zamanlar, avantüranın bu növündə Ermənistanın Fransanın əmrlərinə görə, hərəkət etdiyi aydın hiss olunur. Nümunə kimi, E.Makronun ayrıca tərəf kimi danışıqlar formatına daxil edilməsi cəhdini, Rusiyanın kənarlaşdırılmasını nəzərdə tutan absurd tələblər, “Avropa İttifaqının mülki kontingenti” ilə bağlı hoqqalar, Kanadanın bir müddət ağılsız olaraq fəallaşmağa çalışması və digər faktları göstərə bilərik.
Bütün bunların əvəzinə Ermənistan səmimi olaraq Azərbaycan tərəfi ilə real substantiv və funksional aspektlərdə danışıqlar aparsaydı, nəticələr çoxdan alınmışdı. Deməli, danışıqlarla bağlı erməni avantürizmi həm havadarlarının regional avantüraları ilə kəsişir, həm də sülhün yaranmaması istiqamətində rol oynayır.
Avantürizmə qarşı konstruktivizm
Bu avantürist oyunların təhlükəsi böyükdür. Cənubi Qafqaz uzun müddət geosiyasi qeyri-müəyyənlikdə və əməkdaşsızlıq mühitində qala bilər. Dünyanın sürətlə əməkdaşlığı gücləndirdiyi bir dönəmdə bunun hər bir region xalqı üçün çox mənfi nəticələrinin ola biləcəyi şübhə doğurmur. Buna görə də regionu geosiyasi avantüristlərin ixtiyarına buraxmaq olmaz. Əksinə, onlarla tarixi və həlledici savaşı daha da gücləndirmək gərəkdir. Bu müsbət prosesi hazırda Cənubi Qafqazda Azərbaycan–Türkiyə birliyi aparır. Onların yanında digər qüvvələr də vardır. Azərbaycan və Türkiyə indi regional geosiyasi konstruktivizmin konseptual və praktiki-tətbiqi aspektlərdə memarlarıdırlar. Məsələnin bu tərəfi üzərində geniş dayanmağa ehtiyac var.
(ardı var)
Füzuli QURBANOV,
XQ-nin analitiki, fəlsəfə elmləri doktoru