Hər zaman regionda sabitliyin və əmin-amanlığın hökm sürməsinin tərəfdarı olan, sülhpərvər siyasət yürüdən Azərbaycan Ermənistanla danışıqları bütün platformalarda dəstəkləyir. Ölkəmiz indiyədək qarşı tərəflə görüş keçirilməsinə dair irəli sürülən təşəbbüslərdən, bir qayda olaraq, imtina etməyib. Yeganə istisna 2023-cü il oktyabrın 5-də İspaniyanın Qranada şəhərində Avropa Siyasi Birliyinin III sammiti çərçivəsində keçirilməsi nəzərdə tutulan görüşlə bağlı idi. Həmin görüşdə iştirakdan imtina da Ermənistanın və onun Qərbdəki havadarlarının təqsiri üzündən baş vermişdi.
Məsələ onda idi ki, Qranadada beştərəfli (Ermənistan, Azərbaycan, Avropa İttifaqı, Fransa və Almaniya) görüş planlaşdırılmışdı. Azərbaycan görüşdə Türkiyənin iştirakını təklif etmişdi. Lakin buna imkan verməmişdilər. Bu məsələdə Fransa və Almaniya xüsusi canfəşanlıq nümayiş etdirmişdi. Bakıya təklif olunan formatda anti-Azərbaycan ab-havası formalaşmışdı. Fransa rəsmilərinin (müdafiə naziri, xarici işlər naziri və sair) ermənipərəst bəyanatları, sabiq XİN başçısı Ketrin Kolonnanın İrəvana səfəri və hərbi əməkdaşlıq, silah-sursat veriləcəyi haqda açıqlamaları, Aİ Şurasının prezidenti Şarl Mişelin Qarabağdan ermənilərin köçü ilə bağlı oktyabrın 3-də Azərbaycanı ittiham edən açıqlaması fonunda ölkəmiz həmin formatda danışıqlarda iştiraka lüzum görməmişdi.
Ümumiyyətlə, belə format Azərbaycana lazım deyil. O vaxt bildirildiyi kimi, Bakı regiondan uzaq ölkələrlə bölgənin problemlərini müzakirə etməyə lüzum görmür. Azərbaycan hesab edir ki, bu məsələlər regional çərçivədə müzakirə və həll oluna bilər. Bununla belə, qeyd edilmişdi ki, əvvəlki Azərbaycan–Ermənistan–Avropa İttifaqı üçtərəfli formatı gündəmə gələrsə, rəsmi Bakının görüşə qatılması mümkündür.
İndi, yəni iki ay davam edən növbədənkənar prezident seçkiləri başa çatdıqdan sonra Azərbaycan öz sözünə sadiq olduğunu bir daha nümayiş etdirdi. Fevralın 8-də Avropa İttifaqı Şurasının prezidenti Şarl Mişel Prezident İlham Əliyevə zəng etdi. O, fevralın 7-də Azərbaycanda keçirilmiş seçkilərdə qələbə münasibətilə Prezident İlham Əliyevi təbrik etdi və yeni mandatın icrasında dövlətimizin başçısına uğurlar arzuladı. Mişel telefon danışığı əsnasında üçtərəfli formatda Brüsseldə Azərbaycan, Ermənistan və Avropa İttifaqı arasında görüşlərin bərpa edilməsi ilə bağlı Prezident İlham Əliyevdən mövqeyini bildirməsini xahiş etdi.
Dövlətimizin başçısı isə Azərbaycanın həmişə Şarl Mişelin təşəbbüsü ilə Brüsseldə keçirilən üçtərəfli görüşləri dəstəklədiyini bildirdi.
Rəsmi İrəvan isə manevr etməyə, sülhə doğru addım atmaqdan müxtəlif yollarla yayınmağa çalışır. Hərçənd ki, Ermənistan rəsmiləri açıqlamalarında sülhün tərəfdarı olduqlarını bildirirlər. Yanvarın 26-da Tbilisidə Gürcüstanın baş naziri İrakli Qaribaşvili ilə görüşdən sonra keçirilən mətbuat konfransında çıxış edən baş nazir Nikol Paşinyan “döyüşkən və fanatik ritorikanın” (?) nizamlama prosesinə töhfə vermədiyini vurğulamışdı. O ümid etdiyini bildirmişdi ki, danışıqlar prosesi Azərbaycanda prezident seçkilərindən sonra artıq razılaşdırılmış prinsiplər əsasında sülh müqaviləsi üzərində işi başa çatdırmaq üçün intensivləşəcək.
Yeri gəlmişkən, qeyd edək ki, Paşinyan özünü sülhpərvər göstərmək üçün Ermənistan hökumətinin müəllifi olduğu “Sülhün kəsişməsi” layihəsini gürcü həmkarına təqdim etmişdi. O, iddia etmişdi ki, layihə regional əlaqələri təşviq etməyə, dövlətlərin suverenliyinə, bərabərliyinə və qarşılıqlıq prinsiplərinə hörmətlə yanaşmağa yönəlib.
Bir neçə gün əvvəl ABŞ-ın Ermənistandakı səfiri Kristina Kuini qəbul edərkən isə N.Paşinyan qeyd etmişdi ki, onun hökuməti Vaşinqtonun Ermənistan–Azərbaycan sülh prosesində səylərini və regionda sabitliyin bərqərar olunmasına yönəlmiş addımlarını yüksək qiymətləndirir.
Ancaq bütün səslənən bəyanatlara baxmayaraq, Ermənistan sülh gündəmini irəli aparmaqda maraqlı görünmür. İrəvan sülh müqaviləsi üzrə ona Bakıdan göndərilən mətnlərə cavabını xeyli yubadır. Yanvarın 10-da yerli televiziya kanallarına müsahibə verən Prezident İlham Əliyev də bu məsələyə toxundu. Dövlətimizin başçısı bildirdi ki, sentyabr hadisələrindən sonra biz yeni vəziyyətlə üzləşdik: “Ermənistana verilən vədlər, xüsusilə də həm BMT-də, həm Avropa İttifaqında Azərbaycana qarşı sanksiyalar tətbiq ediləcək, Azərbaycan böyük təzyiq altına düşəcək, guya, “bu əməliyyat Azərbaycana baha başa gələcək”. Bu əməliyyat, bütün bu kommunikasiyalar Ermənistanda əminlik yaratdı ki, onlar sülh müqaviləsini istədiyi kimi tərtib edə bilərlər və bizə də kimsə təzyiq edib bizi də razı sala bilərlər. Məhz buna görə 70 gün ərzində bizim təklifimizə, – çünki burada təkliflər mübadiləsi 5-6 dəfə gedib, mətnlər göndərilir şərhlərlə, – cavab vermirdi. Biz onu artıq rəsmi qaydada bildirəndə ki, 70 gün, yəni o vaxt deyəsən 60 gün gözləyirik, ondan sonra təklif verdilər və hazırda onların təklifində, yəni onların şərhlərində Qarabağla, Qarabağ erməniləri ilə bağlı bir kəlmə belə yoxdur... Onu da bildirməliyəm ki, biz onlardan fərqli olaraq öz şərhlərimizi 70 gündən sonra yox, 30 gündən sonra göndərdik və ondan iki həftə sonra onlar, bax bu ayın 4-də yeni şərhlər göndərdilər. Yəni, yenə də sual yaranır: Əgər bu şərhləri iki həftə ərzində vermək olarsa, sən keçən dəfə 70 gün nəyi gözləmisən? Yəni, mənim fərziyyəm tam sübuta yetirilir...”
Prezidentin xüsusi tapşırıqlar üzrə nümayəndəsi Elçin Əmirbəyov isə bugünlərdə “Azadlıq” radiosuna müsahibəsində Azərbaycan tərəfindən təhlükə mifini şişirdən Ermənistanın bizim ərazi bütövlüyümüzə de-fakto qəsd etməkdə davam etdiyini bildirib. Qeyd edib ki, Ermənistana, guya, ərazi iddialarımızla bağlı Azərbaycana qarşı irəli sürülən ittihamlar ağrımayan başa dəsmal bağlamaq kimi uğursuz və faydasız cəhddən başqa bir şey deyil. Onun sözlərinə görə, Ermənistanın indiki konstitusiyasına və onun qondarma “Ermənistan SSR-nin Dağlıq Qarabağla birləşdirilməsi” haqqında müstəqillik bəyannaməsinə dair istinadlara baxmaq kifayətdir: “Bu cür konkret faktlar çoxdur, ən azı Ermənistanın MDB-yə üzvlüyünün ratifikasiyası prosesində bu ölkənin parlamentinin qəbul etdiyi qərarları, Qarabağın Azərbaycana məxsus olmasını şübhə altına alan və ya 44 günlük müharibə bitdikdən sonra Ermənistanın Azərbaycana qarşı başlatdığı çoxsaylı məhkəmə iddialarını, ölkəmizə qarşı açıq ərazi iddiaları olan sənədləri göstərmək olar. Hələ mən Azərbaycanın Qarabağ bölgəsini “tarixi Ermənistanın” tərkib hissəsi kimi təqdim etməkdə davam edən Ermənistan xarici işlər nazirliyinin rəsmi saytından danışmıram”.
E.Əmirbəyov bildirib ki, Azərbaycan qeyd olunan bütün narahatlıqlarımızı erməni tərəfinin diqqətinə dəfələrlə çatdırıb. Lakin təəssüf ki, hələ də onların aradan qaldırılması üçün qarşı tərəfdən konkret addımlar atılmayıb: “Ölkəmizə qarşı ərazi iddialarının qalması ilə paralel olaraq, Azərbaycandan gələn təhlükə barədə cəfəng şayiələrin qəsdən yayılması təkcə hiyləgərlik deyil, həm də sonu görünməyən bir yoldur”.
Bu kontekstdə Ermənistan hökumətinin son vaxtlar uzaqlaşmaq kursu götürdüyü Rusiyada danışıqların aparılmasından yayınması da diqqətdən yayınmır. Ötən sayımızda dərc olunan yazıda qeyd etdiyimiz kimi, Ermənistan rəsmiləri hazırda Azərbaycanla danışıqları Qərb ölkələrinin paytaxtlarında – Brüsseldə, yaxud Vaşinqtonda davam etdirməkdə maraqlı olsalar da, İkinci Qarabağ müharibəsinin başa çatmasında Rusiyanın daha çox rol oynadığını unutmamalıdırlar. Müharibəyə Rusiya Prezidentinin aktiv vasitəçilik səyləri ilə imzalanmış üçtərəfli bəyanat son qoyub. Bu gün bəzi erməni rəsmiləri bəyanatın artıq öz əhəmiyyətini itirdiyi kimi cəfəng fikirlər irəli sürürlər. Həmin fikirlərin heç bir əsası yoxdur.
Eyni zamanda, bu xüsusda birbaşa təmasların mühüm rola malik olduğunu da vurğulamaq lazımdır. Bakı və İrəvanın ikitərəfli birbaşa təmasları artıq öz konkret bəhrəsini verib. Ötən ilin dekabrında hər iki tərəfdən saxlanılmış şəxslərin azad olunması üzrə tərəflərin əldə etdikləri razılaşmalar və Bakıda keçirilməsi nəzərdə tutulan COP29 beynəlxalq iqlim konfransı kontekstində qarşılıqlı diplomatik dəstək bunun bariz nümunəsidir.
Bütün hallarda girişdə qeyd etdiyimiz kimi, Azərbaycanın danışıqları hansı müstəvidə aparmaqla bağlı heç bir problemi yoxdur. Ölkəmiz bütün platformalarda, eləcə də ikitərəfli formatda danışıqlara hazırdır. Yetər ki, danışıqlar danışıq xatirinə aparılmasın, məhsuldar və konstruktiv olsun.
Yeganə HACIYEVA,
politoloq
– Ötən müddət ərzində Ermənistanla Azərbaycan arasında müxtəlif platformalarda danışıqlar aparılıb. Onlardan bəziləri məhsuldar, bəziləri qeyri-məhsuldar olub. Moskva və Brüsseldə keçirilən görüşlərdə müəyyən razılaşmalar əldə olunub, bəyanatlar imzalanıb. Müqayisə etdikdə Brüssel formatını daha faydalı hesab etmək mümkündür. Ancaq hazırkı mərhələdə Azərbaycan üçün faydalı və məhsuldar olan ikitərəfli əsasda keçirilən görüşlərdir. Dekabr ayında iki ölkə arasında əsirlərin mübadiəsi də kənar aktorların iştirakı olmadan keçirilən ikitərəfli danışıqlar nəticəsində mümkün olub.
Ümumiyyətlə, Prezident İlham Əliyevin dediyi kimi, indi bəziləri danışıqlara evsahibliyi etmək üçün sanki yarışa çıxıblar. Bu, bir qədər geosiyasi rəqabətə bənzəyir. Halbuki, ölkəmiz Ermənistan–Azərbaycan münasibətlərinin geosiyasi mövzuya çevrilməsini istəmir. Azərbaycan hesab edir ki, bu, iki ölkə arasındakı məsələdir, özümüz də bunu həll etməliyik. Müxtəlif vasitəçilərə münasibətdə yaranmış etimadsızlıq səbəbindən iki ölkənin öz aralarında müzakirə aparması bölgədə sülhün təmin olunmasında mühüm rol oynaya bilər.
Həmçinin, sərhədlərin delimitasiyası üzrə dövlət komissiyalarının son iki iclası da kənar vasitəçilərin iştirakı olmadan elə ölkələrin sərhədində keçirilib. Birinci görüşdə komissiyaların iclaslarının reqlamenti müəyyənləşdirilib. İkinci görüşdə hansı razılaşmaların əldə olunduğu açıqlanmayıb. İstənilən halda hesab edirik ki, birbaşa təmaslar ümumi işə daha çox fayda verir.
Səxavət HƏMİD
XQ