Yaxud Hayastanın baş keşişi Bakı – İrəvan sülhünə qarşı
Ermənistandakı beyin qıcolmasının növbəti təzahürü katolikos I Aramın timsalında yaşanır desək, – əsla yanılmarıq. Ancaq nəzərə alsaq ki, tarixən erməni avantürizmi elə kilsədən qaynaqlanıb, əslində, keşişin söylədikləri o qədər təəccüblü sayılmamalıdır Görək, o nə deyib? Daha doğrusu, indi nə deyir?
Beləliklə, I Aram Ermənistan hakimiyyətinə Azərbaycanla danışıqlar aparmaq üçün vahid qurum yaratmağı təklif edib. Təklif səsləniş baxımından absurd mahiyyət daşımaqdadır. Təsəvvür edin, dünyəvi dövlət olan Ermənistanın iqtidarı Azərbaycanla nə danışacağını bilmir, kilsə balaca uşaq kimi onun əlindən tutub danışığa gətirir.
Əlbəttə, I Aram “təfərrüatları” da açıqlayıb. Bu barədə bir qədər sonra danışacağıq. Ancaq ilk növbədə onu bildirək ki, erməni baş keşişinin söylədikləri indiyədək keçilmiş yolun kobud təzahürüdür. Tarix boyu kilsə erməni rəhbərlərini – başkəsənlərini, canilərini “motivasiya” edib. Həmişə ikincilər birincilərin xəstə göstərişlərinin təsiri altında olub, əsirinə çevriliblər. Görünür, I Aram “ənənələrin” qorunmasında canfəşanlıq edir. Keşiş, necə deyərlər, bütün kartları açıb ortaya qoymaqla məşğuldur. Kartların açılması isə həm də erməni dünyəvi hakimiyyətinin maskasını cırır, əsl simasını ortaya qoyur. Bəli, mövzumuz erməni kilsəsinin oyunbazlığıdır. Oyunbazlıq isə Azərbaycan – Ermənistan danışıqlarına müdaxilə üzərində köklənib.
***
Gəlin, düşünüb görək, son vaxtlar Ermənistanın baş nazirinə kimlər “məsləhət” veriblər. İlk yada düşən ölkənin sabiq xarici işlər naziri Vardan Oskanyandır. Oskanyan xislətindəki bütün həyasızlıq göstəricilərini işə salaraq, Paşinyanı Qarabağ da daxil olmaqla, Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü tanımasından geri çəkilməyə çağırıb. Keçmiş XİN rəhbəri avantürizm nöqteyi-nəzərdən digər fikirlər də səsləndirərək, Nikolun bu geridurmadan sonra hansı addımlar atmalı olduğunu da diqqətə çatdırıb. Amma həm qəzetimizdə bu barədə söz açdığımızdan, həm də Oskanyanın başqa nələri söylədiyinin təfərrüatına varıb onun digər çərənləmələrinin üzərində dayanmırıq.
Əsas tendensiyaya diqqət yetirək. Tendensiya isə budur baş nazir Nikol Paşinyan administrasiyası onsuz da danışıqlar prosesindən yayınmağa cəhd göstərir. Sadəcə, bunun üçün onun öz “yolu” var. Nikol daha çox qərbli tərəfdaşlarına güvənərək, hərəkət edir. I Aram isə əslində, köhnənin qalığıdır. Ermənistanda bir böyük köhnəlik var: ruspərəstlik.
***
Bəli, düşünmək mümkündür ki, istər Paşinyanın Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü tanıdığını bildirməsi, istərsə də danışıqlar prosesində Qarabağ erməniləri ilə bağlı müddəaların sıradan çıxması ilk növbədə Rusiyanın Cənubi Qafqaz planlarına ziddir. Axı, bir müddət əvvəl Qarabağın statusunun müəyyənləşdirilməsi məsələsinin sonraya saxlanılmasının vacibliyini, indi isə Bakı ilə İrəvan arasında sülh müqaviləsinin imzalanmasının tələsik olduğunu bildirən Moskvanın hakim dairələridir. Əslində, hazırda Ermənistan daxilində yaşanan siyasi təlatümlərdə bu deyimin müstəsna payı var. Çünki Rusiya ölkənin daxili ictimai rəyini manipulyasiya etmək üçün ciddi rıçaqlara malikdir. Şübhə yoxdur ki, Oskanyan kimi, həmin rıçaqlardan biri də erməni kilsəsidir.
Deməli, 2018-ci ildə inqilab edərək böyük dəyişikliklərə imza atdığı deyilən Ermənistanda prinsip etibarilə dəyişən heç nə yoxdur. Yəni, ideoloji planda cəmiyyətə hakim kəsilmiş arxaiqlik yenə öz sözünü deməkdədir. Ölkə müxalifətinin “ideya xəttini” bir kənara qoyub haqqında söz açdığımız köhnəliyin sırf kilsə təmayülü üzərində dayanarkən, bir neçə məqamı vurğulamağa ehtiyac var.
Məlumdur ki, erməni fitnəkarlığının vüsət alması XIX əsrin sonlarına təsadüf etmişdi. Məhz həmin zaman kəsiyində kilsənin “əməllərini” xatırlayarkən, ilk növbədə deməliyik ki, Qərbin Osmanlını parçalamaq planında mühüm katalizator rolunu erməni din xadimləri oynayıblar. Bu tendensiya özünü Birinci dünya müharibəsi dönəmində daha “parlaq” şəkildə göstərib. Həmin vaxt katolikos Beşinci Gevorq Surenyants Rusiyanı Osmanlıya qarşı mübarizəyə təhrik edən çağırışlar səsləndirib. Baxmayaraq ki, bu, ermənilərin özləri üçün də son dərəcə təhlükəli sayılırdı. Çünki onlar Osmanlının təbəələri idilər və dövlət bu fitnəkarlığın qarşısını almaq üçün erməniləri ölkənin bir yanından o biri yanına köçürmək qərarı verdi. Hazırda məhz bu qərarın icrası 1915-ci ilin saxta “erməni soyqırımı” kimi təqdim olunur. Halbuki, Osmanlının özünü qorumaqdan başqa çarəsi qalmamışdı. Bəli, indi də I Aram Azərbaycan qarşısında başqa çarə yeri qoymur...
***
İkinci dünya müharibəsindən sonrakı proseslərə nəzər saldıqda, yenə erməni kilsəsinin anti-Türkiyə davranışını görməkdəyik. 1945-ci ildə katolikos Altıncı Gevork öz sələfinin əməlini davam etdirmiş, SSRİ, ABŞ və Böyük Britaniyanın rəhbərlərinə müraciət ünvanlayaraq, Ankaraya təzyiq göstərilməsini və Türkiyənin daxilindəki “erməni ərazilərinin” Sovet Ermənistanına qaytarılmasını istəmişdi.
1952-ci ildə Türkiyənin NATO-ya daxil olması, SSRİ-nin ölkəni “yemək” planlarının qarşısını aldığı kimi, erməni avantürizmi üçün də meydanı sıradan çıxarmışdı. Bundan sonra həmin avantürizm, obrazlı desək, dişlərini Azərbaycan üzərinə qıcımağa başlamış və yenə də ön planda dayanan kilsə olmuşdu. 1956-cı ildə katolikos Birinci Vazgen SSRİ Nazirlər Sovetinin Sədri Nikolay Bulqaninə müraciət edərək, ondan Qarabağın Ermənistan SSR-ə verilməsini istəmişdi.
***
Ümumən, SSRİ-nin qurulmasından sonra erməni iddialarının ayrı-ayrı təzahürlərinə diqqət yetirəndə görürük ki, imperiya ona qoşulan zaman tabeçiliyimizdəki bir sıra əraziləri ermənilərə peşkəş edib. Yəni, sadəcə götürüb verib. Bunu heç kəsdən soruşmadan, müzakirə aparmadan gerçəkləşdirib.
İkinci dünya müharibəsindən sonra proses daha “dinamik” xarakter almağa başlayıb. I Vazgenin Bulqaninə haqqında söz açdığımız müraciəti həmin dinamikliyin bir göstəricisidir. Lakin ulu öndər Heydər Əliyevin 1969-cu ildə Azərbaycanda hakimiyyətə ilk gəlişi bu sayaq təmayüllərin qarşısını aldı. Beləcə erməni kilsəsi də “zəncirlənmiş” duruma düşdü. Vəziyyət düz 1987-ci ilə – ümummilli lider SSRİ-nin hakimiyyət olimpindən uzaqlaşdırılana qədər belə davam etdi.
1987-ci ildən sonra nələr yaşandı, güman edirik, bunu hər birimiz çox yaxşı bilirik. Erməni millətçiliyinin Qarabağ avantürasına geniş start verildi və nəticə etibarilə ötən əsrin 90-cı illərinin əvvəllərində otuz ilə qədər ömür sürəcək işğalla üzləşdik. Bəli, Azərbaycan ərazilərinə qəsb məhz erməni kilsələrində hazırlanmış alçaq plan idi.
***
Söhbət bu günlərdə Paşinyanın başına ağıl qoymağa çalışan, kilsəni də Azərbaycanla danışıqlar prosesinə daxil etmək istəyən I Aramdan düşmüşkən, yada salaq ki, o, hələ 2019-cu ilin mayında həmin vaxt işğalda olan Qarabağı Ermənistana birləşdirməyi təklif etmişdi. Diqqət yetirək, 2018-ci ildə hakimiyyətə gəlmiş Paşinyan əvvəl Qarabağ məsələsinə loyal yanaşması ilə seçilmişdi. Bunu özünün seçkiqabağı təbliğat kampaniyası zamanı da göstərmişdi. Belə təsəvvür formalaşmışdı ki, o, münaqişənin həllində obyektiv mövqe tutacaqdır. Lakin sonradan “Qarabağ Ermənistandır və nöqtə” bəyanatını səsləndirmişdi.
Heç şübhəsiz, belə bir bəyanat, həm də, I Aramın “tezislərindən” ilhamlanmağın nəticəsi idi. Ardınca Nikol ümumerməni çağırışını irəli sürmüş və “yeni ərazilər uğrunda yeni müharibə” şüarını ortaya atmışdı. Daha sonra yaşananlar isə məlumdur – 44 günlük müharibə, darmadağın edilmiş Ermənistan.
Tam əminliklə söyləyə bilərik ki, vəziyyətin bu şəkil almasında təqsirkar, eyni zamanda, erməni “keşiş industriyası”, indiki halda elə I Aramın özüdür. Axı, o, 2019-ci ildə demişdi ki, Qarabağ işğal olunmuş ərazi deyil, erməni qəhrəmanlarının qanı ilə qaytarılmış doğma torpaqdır: “Bütöv və vahid Ermənistan vizyonunun reallaşması Qarabağın Ermənistana birləşdirilməsi ilə başlayacaq”.
***
Gördük necə başladı. Qarabağa və digər torpaqlarımıza səpələnmiş erməni əsgərlərinin leşləri I Aramın “vizyonunun” məhsuluna çevrildi. İndi isə o, Ermənistan rəhbərliyinə təklif edir ki, özünü 44 günlük müharibədə məğlub saymasın, sülhə nail olmaq üçün Azərbaycanla danışıqlara getməsin. “Ümumiyyətlə, danışıqlarda Qarabağın Azərbaycanın tərkibinə daxil edilməsini nəzərdə tutan istənilən yanaşma rədd edilməlidir”, – deyən I Aram bildirir ki, bölgənin təhlükəsizliyinin və müstəqilliyinin təminatı üçün onun öz müqəddəratını təyin etməsi əsasdır. Buna görə Azərbaycanın ərazi bütövlüyünün tanınacağına dair vədlər yolverilməzdir. Onun fikrincə, Bakı ilə danışıqlar prosesində iqtidardan, müxalifətdən, diaspor nümayəndələrindən, zəngin siyasi və diplomatik təcrübəyə malik insanlardan ibarət struktur yaradılmalıdır. Guya, bu struktur Azərbaycanla tamamilə fərqli üslubda, fərqli yanaşmalarla danışıqlar aparmalıdır.
Göründüyü kimi, erməni kilsəsinin həyasızlığı Ermənistan hakimiyyətinin abırsızlığını arxa plana keçirməkdədir. I Aram həmin həyasızlığın pik nöqtəsində dayanır. Nəzərə alsaq ki, onun 2019-cu il çağırışı 44 günlük müharibə reallığını doğurmuşdu, keşişin budəfəki “təşəbbüsünün” də eyni durumu formalaşdıracağını söyləmək mümkündür. Amma bu dindar yırtıcı yadına salmalıdır ki, İkinci Qarabağ müharibəsi dönəmində nə onun əli silahlı saqqallı qulbeçə möminləri, nə də gecə-gündüz oxuduğu mənasız dualar Ermənistana kömək etməmişdi. Yəni, indi I Aram qana susayıbsa, özününkülərin qanını içib həzz almaqla kifayətlənsə, daha yaxşdır. Xəstə erməni cəmiyyətinin canından çıxmayan şovinist-revanşist ideyaları körükləmək heç bir fayda verməyəcəkdir.
***
Sonda bir məqamı da vurğulayaq. Əslində, bu barədə söz açdıq və bildirdik ki, kilsə tarix boyu erməni avantürizminin katalizatoru rolunda çıxış edib. Bunun sadə səbəbi var. Ermənilərin dövlət və dövlətçilik anlayışları olmayıb. Belə bir durumda avantürizmi “irəliyə” doğru aparan ampluasında məhz kilsə dayanıb. İndi pis-yaxşı Ermənistan Respublikası var. I Aram və digər erməni din xadimlərinin fəaliyyəti isə əslində, erməni qövmünün dövlətsizlik dövrü təfəkkürünün iylənmiş, kif atmış qalığıdır. Erməni siyasi-ictimai industriyası isə o qalıqdan xilas ola bilmir. Nəticə etibarilə dövlət kilsənin arxasınca sürünəcək rəzil duruma düşür.
Onu da qeyd edək ki, tarixdə dinin dövlətə müdaxiləsinin yasaqlanması ilə bağlı Napoleon Bonapart nümunəsi var. Məlum olduğu kimi, Napoleona qədər Fransanın da yeni rəhbərlərinin başına tacı Roma papası qoyur, onlara xeyir-dua verirdi. Böyük sərkərdə tacı başına özü qoymaqla, bu ənənəni pozdu və göstərdi ki, din, yəni Roma papası heç bir halda onun işlərinə qarışa bilməz. Məsələyə bu kontekstdən yanaşsaq, görürük ki, hazırda Ermənistan üçün Paşinyan yox, Napoleon lazımdır. Əks halda “erməni papası” hələ çox erməni mamalarını ağlar qoyacaq.
Əvəz CAHANGİROĞLU, “Xalq qəzeti”