Müstəmləkəçilik, yaxud kolonializm bəşər tarixinin üz qarası, onu həyata keçirən ölkələrin tarixində, sözün əsl mənasında, silinməz ləkədir. Tarixən dənizləri fəth edən, gəmiqayırmanın inkişaf etdiyi dövlətlər müstəmləkə ərazilər ələ keçirmək uğrunda bir-biri ilə yarışıblar. Bunlar əsasən Fransa, Böyük Britaniya, İspaniya, Portuqaliya, Belçika, Almaniya, Niderland, ABŞ, Rusiya, Yaponiya və İtaliya kimi dövlətlərdir.
İtalyan əsilli ispan dənizçisi və səyyahı Xristofor Kolumbun 1492-ci ildə avropalıların Amerika qitəsinə yolunu açması ilə başlayan və Fransanın timsalında bu günümüzədək davam edən müstəmləkəçilik dövründə adları çəkilən dövlətlər ələ keçirdikləri əraziləri amansızcasına istismar edib, oradan təbii sərvətləri metropoliyalara (metropoliya müstəmləkələri olan dövlətin əsas ərazisinə deyilir-S.H.) daşıyıblar. Əldə edilən bol xammal və son dərəcə ucuz işçi qüvvəsi, daha doğrusu, qul əməyi sayəsində bu ölkələrin iqtisadiyyatı, sənayesi güclü inkişaf edib. Bu gün də onların iqtisadiyyatının güclü olması, əhalisinin zəngin yaşaması məhz müstəmləkə ərazilərin istismar edilməsinin nəticəsidir. Bəzi hallarda müstəmləkə ərazilər metropoliyaların ərazisindən qat-qat böyük olub. Məsələn, Belçika Krallığının Mərkəzi Afrikadakı koloniyalarının ərazisi Belçikanın özündən 77 dəfə böyük idi. Konqo isə (müasir Konqo Demokratik Respublikası) 1885-1908-ci illərdə kral II Leopoldun təsdiqlənmiş xüsusi mülkiyyəti hesab olunurdu. Bu koloniyanın istismarı Belçikada kapitalın toplanmasının və sənaye inkişafının əsas mənbələrindən biri idi.
Ümumiyyətlə, bütün müstəmləkəçi dövlətlər koloniyalardan metropoliyalara misilsiz var-dövlət, təbii sərvətlər daşıyıblar. Müstəmləkə ərazilərin əhalisi isə soyqırımlarına, işgəncələrə, alçaldılmalara, istismara məruz qalıb, qul kimi işlədilib, alınıb-satılıblar. Məsələn, az öncə adını çəkdiyimiz kral II Leopold kauçuk plantasiyalarında işləməyə məcbur edilən milyonlarla konqolunun qətlinə görə tarixə “konqoluların qəssabı” kimi düşüb.
İkinci Dünya müharibəsinin başa çatması, bundan az sonra BMT-nin yaradılması dünyada dekolonizasiya prosesinin başlanmasına səbəb olub. Proses zamanı, demək olar ki, bütün keçmiş müstəmləkəçi dövlətlər öz müstəmləkələrindən imtina etməyə, onlara azadlıq verməyə və suveren hüquqlarını tanımağa məcbur olublar. Buna baxmayaraq, bir dövlət var ki, o, hələ də müstəmləkələrini əlindən buraxmaq istəmir. Bu, Avropa İttifaqının aparıcı dövləti olmağa iddialı, milli devizi “Azadlıq, bərabərlik, qardaşlıq” olan Fransa Respublikasıdır.
***
Coğrafiya kitablarında və internetdə Fransanın ərazisinin 551 500 kvadratkilometr olduğu qeyd edilib. Yeri gəlmişkən, Fransa bu göstərici ilə Avropanın ərazisinə görə ən böyük ölkəsidir. Ancaq, əslində, “Beşinci Respublika”nın (1958-ci ildə qəbul edilmiş yeni Fransa Konstitusiyası ilə dövlət rəsmən bu cür adlanır-S.H.) ərazisi bundan xeyli böyükdür. Yəni 1 milyon 111 min 155 kvadratkilometrdir. Bəs 559 655 kvadratkilometrlik fərq necə yaranıb? Fransanın qalan ərazisi harada yerləşir? Qalan ərazilər Fransanın müstəmləkə əraziləridir. Fransa XXI əsrdə müstəmləkə ərazilərə malik nadir ölkələrdəndir.
Fransanın əsas əraziləri qitədəki və Atlantik okeanındakı ən yaxın adaları, La-Manş boğazını və Aralıq dənizi sahilini (Korsika adası daxil olmaqla) əhatə edən onun Avropa hissəsidir. Bura Fransanın metropoliyasıdır. Parisin xaricdəki mülkləri hazırda formal olaraq koloniya statusuna malik deyil, çünki 1946-ci il Konstitusiyası ilə Fransa İmperiyasının adı dəyişdirilərək Fransız İttifaqı adlandırılıb və bütün müstəmləkələr orada cəmləşib.
Bir vaxtlar nəhəng müstəmləkə imperiyasının qalıqları Fransanın xaricdəki müasir mülkləridir (xarici departamentlər, icmalar və xüsusi statusa malik inzibati-ərazi birləşmələri). Onlardan materikdə yalnız Fransız Qvianası yerləşir. Qalanların hamısı adalardır (Fransız Polineziyası, Martinika, Mayot və sair), həmçinin “sui generis” (xüsusi statuslu inzibati-ərazi qurumu) ərazisi olan Yeni Kaledoniya adasıdır. Ümumilikdə, 13 müstəmləkə ərazinin sahəsi 559 655 kvadratkilometr, əhalisi isə 2 milyon 750 min nəfərdir. Fransız müstəmləkə dövrünün müasir mirası həm də fransızdilli ölkələrin birliyi – Frankofoniya Təşkilatıdır.
Fransa bu gün də həmin ərazilərə müstəqillik verməkdən boyun qaçırır. Müstəmləkə ərazilərin istismarını davam etdirir, oradakı milli azlıqların hüquqlarını tapdalayır. Həmçinin, başqa ölkələrin, o cümlədən, Azərbaycanın daxili işlərinə qarışır. Qarabağ iqtisadi rayonunda erməni separatizmini qızışdırır, onların reinteqrasiyasına mane olur.
***
Fransanın müstəmləkəçilik siyasəti yürütməsi, buna rəğmən ölkəmizin daxili işlərinə qarışmağa çalışması dekolonizasiya prosesi nəticəsində yaranmış Qoşulmama Hərəkatının Əlaqələndirmə Bürosunun iyulun 5-də Bakıda öz işinə başlayan nazirlər görüşündə əsas müzakirə mövzularından biri olub. Prezident İlham Əliyev çıxışı zamanı qeyd edib ki, neokolonializmi hələ də davam etdirən ölkələrdən biri Fransadır. Dövlətimizin başçısı bildirib ki, Fransanın Avropadan kənarda idarə etdiyi ərazilər fransız müstəmləkə imperiyasının iyrənc qalıqlarıdır: “Fransa Qəmər adalarının Mayot adası üzərində suverenliyinə, həmçinin Yeni Kaledoniya xalqının, o cümlədən, özünün digər dənizaşırı icma və ərazilərində yaşayan xalqların hüquqlarına hörmət etməlidir...”
Cənab İlham Əliyev qeyd edib ki, özünü yalandan insan haqlarının və beynəlxalq hüququn müdafiəçisi kimi qələmə verən Fransa hələ də digər ölkələrin daxili işlərinə qarışır. Onun sözlərinə görə, Fransa qoşunlarının bu yaxınlarda Mali və Burkina-Fasodan çıxarılması onun Afrikadakı amansız neokolonializm siyasətinin uğursuzluğa məhkum olduğunu bir daha göstərib: “Təəssüf ki, Fransa Azərbaycanın Qarabağ bölgəsində erməni separatizmini dəstəkləyərək, geosiyasi rəqabət, xarici hərbi mövcudluq və “Orientalizm” müstəmləkəçilik siyasəti ilə Cənubi Qafqaz regionunda da eyni mənfur təcrübəni tətbiq etməyə çalışır”.
Bəli, Fransa müstəmləkəçi dövlət olmaqla yanaşı, həm də, islamofob və türkofob dövlətdir. Daxildəki irqi ayrı-seçkilik isə onun müstəmləkəçi siyasətinin davamıdır. İndi isə Prezident İlham Əliyevin dediyi kimi, bu mənfur təcrübəni Cənubi Qafqazda tətbiq etməyə çalışır. Amma Parisin bu arzusu gözündə qalacaq.
İlyas Hüseynov,
politoloq
– İmperiya keçmişi olan dövlətlər XX əsrdə müstəmləkəçilik siyasətindən əl çəkdilər. Onlar bunun nə qədər zərərli olduğunu anladılar. Digər tərəfdən, əsarət altında saxladıqları əraziləri istismar etmək, onların resurslarını öz ümumi daxili məhsuluna çevirmək prosesindən böyük dövlətlər imtina etsələr də, Fransa bu gün də həmin siyasəti davam etdirir. Xüsusilə, Afrika qitəsində bu talançılıq və təbii resursların vandalcasına istismarı müqabilində yerli əhalinin hüquq və imtiyazlarının tanınmaması, təhlükəsizliklərinin təmin edilməməsi halları mövcuddur.
Digər tərəfdən, repressiv siyasət, amansızlıq, yerli əhaliyə divan tutulması və soyqırımı siyasətinin davam etdirilməsi də müşahidə olunmaqdadır. Eyni zamanda, qeyd etmək lazımdır ki, Fransa idarəçiliyi dövründə Əlcəzairdə 1,5 milyon insan soyqırımına məruz qalıb. Əlcəzairdə Fransa zülmünə qarşı üsyan qaldıran mücahidlərin kəllə sümükləri hərbi qənimət kimi bu gün də Parisdəki Təbiət və İnsan Muzeyində nümayiş etdirilir. Bu, onu deməyə əsas verir ki, hələ də Fransada imperiya zehniyyəti, kolonial təfəkkür və müstəmləkəçi yanaşma hakimdir. Rəsmi Paris dünyanın digər bölgələrinə də bu prizmadan yanaşır. Özünün təsir zonalarını, nüfuz dairələrini müəyyənləşdirir. Bu, tamamilə yolverilməzdir.
Prezident İlham Əliyev iyulun 5-də Bakıda keçirilən Qoşulmama Hərəkatının Əlaqələndirmə Bürosunun nazirlər görüşündə çıxışı zamanı Fransanın müstəmləkəçilik siyasətinə diqqət yetirib və bu siyasəti ciddi tənqid edib. Bu, çox doğru yanaşmadır. Çünki Fransa parlamentinin hər iki palatasında, yəni həm Milli Assambleyada, həm də Senatda vaxtaşırı irqi ayrı-seçkiliyi təşviq edən, qeyri-fransızlara nifrəti özündə əks etdirən çıxışlar edilir və bu irqi, dini, etnik, milli müstəvidə dözümsüzlükdən xəbər verir. Əgər siyasətçilər belə edirlərsə, bu siyasi xətt, əlbəttə, media subyektlərində, internetdə də davam etdirilir. Bu cür tezislər daxildə də böyük problemlərə yol açır. Əlcəzair əsilli 17 yaşlı Nahelin məhz polis zorakılığının qurbanı olması yeni sosial partlayışa və əhalisinin 22 faizi qeyri-fransızlardan ibarət olan vətəndaşların üsyanına gətirib çıxardı.
Bu, Emmanuel Makronun prezidentliyi dövründə müstəmləkəçilik təfəkkürünün geniş intişar tapmasının nəticəsidir. Düşünürəm ki, Makron və onun komandası törədilən cinayətlərə, soyqırımılarına görə üzr istəməlidir. Belə olan halda biz deyə bilərik ki, Fransa bu siyasətdən imtina edib. Təəssülər olsun ki, Makron nəinki törədilən cinayətləri etiraf etmir, onlara görə üzr də istəmir. Hətta, bu siyasətin davam etdirilməsinin və bu cinayətlərə bəraət qazandırılmasının tərəfdarı kimi çıxış edir ki, bu da tamamilə yolverilməzdir. Məhz bu səbəbdən Fransa Əlcəzair, Mali, Burkina-Faso və digər ölkələrdə nüfuzdan düşür. Konqo Demokratik Respublikasının Prezidenti Feliks Çisekedi martın 4-də Kinşasada keçirilən mətbuat konfransında açıq şəkildə Makronu tənqid etdi. Çoxdan ürəyində yığılıb qalmış fikirləri onun üzünə dedi. Bu da onu deməyə əsas verir ki, Makron siyasi xarizmasını itirmiş, idarəçilik təcrübəsi olmayan, ölkəsini hərc-mərclik və anarxiya, xaos durumuna gətirmiş şəxsdir. Məhz müstəmləkəçilik siyasətinə görə üzr istənilməməsi daxildə böyük problemlər yaratmaqla yanaşı, xarici siyasətdə də uğursuzluqlara yol açır.
Səxavət HƏMİD, “Xalq qəzeti”