Əsrə bərabər 20 il
Prezident İlham Əliyev ölkəyə rəhbərliyinin 20 ili ərzində fəaliyyətində “güclü iqtisadiyyat–güclü dövlət” prinsipinə əsaslanıb. Bunun üçün, ölkə rəhbəri, ilk növbədə, iqtisadi strategiyanın imkanlarından maksimum yararlanıb. Hələ 2003-cü ildə Azərbaycan Prezidentinin səlahiyyətlərinin icrasını həyata keçirdiyi qısa müddətdə cənab İlham Əliyev respublikamızın inkişaf prioritetlərini müəyyənləşdirən “Azərbaycan Respublikasında sosial–iqtisadi inkişafın sürətləndirilməsi tədbirləri haqqında” Fərman imzalayıb, xalqın böyük əksəriyyətinin etimadı ilə dövlət başçısı seçiləndən sonra isə onun təşəbbüsü ilə hazırlanmış davamlı və tarazlı inkişafın gerçəkləşməsinə yönələn “Azərbaycan Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi inkişafı üzrə Dövlət Proqramı”nı (2004-2008-ci illər) təsdiqləyib.
Dövlət başçısı neft gəlirlərinin artdığı bir vaxtda makroiqtisadi sabitlik üçün müəyyən təhlükələrin, o cümlədən inflyasiya potensialının yarana biləcəyini nəzərə alaraq, “Azərbaycan Respublikasında antiinflyasiya tədbirlərinin gücləndirilməsi haqqında” 2005-ci il 31 may tarixli Fərman imzalayıb. Milli iqtisadiyyatımızın neft bumu mərhələsinə hazırlığını reallaşdıran bu sənəddə dövlət büdcəsi xərclərinə nəzarətin gücləndirilməsi, neft ixracından əldə ediləcək vəsaitlərin səmərəli idarəsi və istifadəsi ilə bağlı məsələlər öz əksini tapıb.
Sonrakı mərhələlərdə isə dünyada cərəyan edən proseslərin yaratdığı yeni çağırışlara uyğunlaşmaq və mövcud qlobal iqtisadi böhranın ölkəmizə təsirini minimuma endirmək üçün iqtisadi islahatların strateji hədəflərinə uyğun, sistem xarakterli tədbirlər həyata keçirilib. Beləliklə, sosial-iqtisadi inkişafın cari, orta və uzunmüddətli dövrləri üçün keyfiyyətcə yeni iqtisadi inkişaf modeli formalaşdırılıb. Bu isə makroiqtisadi sabitliyin qorunub saxlanılmasına, qeyri-neft sahələrinin, bütövlükdə, regionların tarazlı inkişafının sürətlənməsinə, əlverişli biznes və investisiya mühitinin formalaşmasına, əhalinin sosial rifahının davamlı olaraq yaxşılaşmasına öz müsbət təsirini göstərib.
UĞURLU NEFT STRATEGİYASI
Əsası Ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən 1994-cü ildə qoyulmuş neft strategiyası təkcə hasilatın və ixracın rekord artımı ilə deyil, həm də tarixi əhəmiyyətli hadisələrlə yadda qalmaqla, son 20 il ərzində hərtərəfli tərəqqinin əsas təminatçısına çevrilib.
Azərbaycanın neft hasilatının böyük hissəsi “Azəri-Çıraq- Günəşli” (AÇG) blokunun payına düşüb. Blokun işə salınması ilə ölkəmizin xalis mənfəəti 2001-ci ildən bəri 171 milyard dollar təşkil edib.
Neft strategiyası son 20 ildə bir sıra tarixi hadisələrlə tarixə yazılıb:
– 2005-ci il mayın 25-də Bakı-Tbilisi-Ceyhan (BTC) neft kəmərinin açılış mərasimi keçirilib, 2006-cı ildə isə Azərbaycan neftinin Türkiyənin Ceyhan limanından nəqlinə başlanılıb;
– 2017-ci il sentyabrın 14-də Bakıda Xəzər dənizinin Azərbaycan sektorunda “Azəri”, “Çıraq” yataqlarının və “Günəşli” yatağının dərinsulu hissəsinin birgə işlənilməsi və Hasilatın Pay Bölgüsü haqqında yeni “Əsrin müqaviləsi” imzalanıb. Bu müqaviləyə əsasən, SOCAR-ın payı 11 faizdən 25 faizə yüksəlib, mənfəət neftinin 75 faizi isə Azərbaycana qalıb;
– 2019-cu ildə AÇG üzrə əlavə hasilat platformasının tikintisi barədə razılıq əldə edilib;
– 2020-ci ildə neft ehtiyatı 60 milyon tondan çox qiymətləndirilən “Qarabağ” yatağı müstəqilliyimiz dövründə kəşf edilmiş ilk neft yatağı kimi tarixə düşüb.
– 2021-ci ildə Azərbaycan ilə Türkmənistan arasında Xəzər dənizində “Dostluq” yatağının karbohidrogen resurslarının birgə kəşfiyyatı, işlənməsi və mənimsənilməsinə dair qarşılıqlı Anlaşma Memorandumu imzalanıb.
– 2016-cı ildə Neft İxrac Edən Ölkələr Təşkilatı (OPEC) ilə əməkdaşlığa başlayan Azərbaycan həmin il dekabrın 10-dan indiyədək OPEC+ birliyinin üzvüdür.
Qaz hasilatına gəldikdə isə qeyd edək ki, 2013-cü il dekabrın 17-də “Şahdəniz-2” layihəsi üzrə yekun investisiya qərarının imzalanması mərasimi keçirilib. Bu günədək yataqdan, ümumilikdə, 200 milyard kubmetrdən çox qaz hasil olunub. Azərbaycanda “Şahdəniz”dən sonra istifadəyə verilən ikinci böyük qaz yatağı isə “Abşeron” olub: onun ehtiyatları 350-360 milyard kubmetr qaz və 100 milyon ton kondensat həcmində qiymətləndirilib.
Respublikamızın qaz balansını daha iki perspektivli yataq – 200 milyard kubmetr ehtiyatı olan “Ümid” yatağı (artıq işlənilir) və 400 milyard kubmetr qaz ehtiyatı olan “Babək” yatağı tamamlayır. Həmçinin “Şəfəq- Asiman” qaz yatağında və “AÇG Gələcək qaz” layihəsi üzrə işlər aparılır.
Azərbaycan dəyəri 33 milyard dollar, uzunluğu isə 3500 kilometr olan strateji əhəmiyyətə malik nəhəng Cənub Qaz Dəhlizi layihəsinin təşəbbüskarı və səhmdarı kimi çıxış edib. 2014-cü il sentyabrın 20-də “Əsrin müqaviləsi”nin imzalanmasının iyirminci ildönümü günündə Səngəçalda bu möhtəşəm layihənin təməlqoyma mərasimi keçirilib.
Bu təşəbbüsə ilk olaraq Türkiyə və Gürcüstan, ikinci mərhələdə isə İtaliya, Yunanıstan, Bolqarıstan və Albaniya qoşulub. Sonra isə yeni və potensial tərəfdaşların siyahısına Bosniya və Herseqovina, Xorvatiya və Monteneqro da daxil olub
2007-ci ildə Bakı-Tbilisi-Ərzurum (Cənubi Qafqaz Boru Kəməri) qaz kəməri istifadəyə verilib, “Şahdəniz” yatağının işlənilməsinin birinci mərhələsi çərçivəsində hasil olunan qazın isə Gürcüstan, Türkiyə və Yunanıstana ixracına başlanıb.
2012-ci ildə TANAP (Trans-Anadolu Qaz Kəməri) layihəsi üzrə saziş imzalanıb. Bundan bir il sonra “Şahdəniz” konsorsiumu TANAP qaz kəməri ilə nəql olunan Azərbaycan qazının Avropaya çatdırılması məqsədilə Türkiyənin cənub sərhədini İtaliya ilə birləşdirən TAP (Trans-Adriatik qaz kəməri) layihəsini seçib və boru kəmərinin tikintisi 2020-ci ildə yekunlaşıb.Həmin ildən də TAP boru kəməri ilə təbii qazın kommersiya məqsədilə nəqlinə başlanılıb və indiyədək Avropa ölkələrinə ümumilikdə 31 milyard kubmetrdən çox qaz nəql edilib.
“YAŞIL GƏLƏCƏY”Ə KEÇİD
Dövlət başçısının müəyyən etdiyi yola uyğun olaraq, ölkənin enerji potensialı durmadan yüksəldilir. Azərbaycanda ənənəvi energetika sahəsində beynəlxalq əhəmiyyət daşıyan iri layihələrin reallaşdırılması üzrə uğurlu praktika “Yaşıl elektrik enerjisi” istehsalı sektorunda inamla davam etdirilir, onun gələcəkdə Avropaya ixracı nəzərdə tutulur. Bərpaolunan enerji mənbələrinin texniki potensialı ölkəmizdə quruda 135 qiqavat, Xəzər dənizinin Azərbaycanın sektorunda külək enerjisinin potensialı isə 157 qiqavat qiymətləndirilir.
Bərpaolunan enerji mənbələrinin quruda iqtisadi potensialı 27 qiqavatdır, bunun 23 qiqavatını günəş enerjisi, 1 qiqavata yaxınını isə bioenerji və dağ çaylarının enerjisi təşkil edir. Gücü 240 meqavat olan külək enerjisi və gücü 230 meqavat olan günəş enerjisi sahələrində “ACWA Power” (Səudiyyə Ərəbistanı) və “Masdar” (BƏƏ) şirkətlərinin həyata keçirdikləri pilot layihələrlə Azərbaycanda 2020-ci ildə əsası qoyulan “yaşıl enerji”nin inkişafı qısa müddətdə geniş vüsət alıb. Bunlarla yanaşı, BP, “Fortescue Future Industries”, “Chine Gezhouba Group Overseas İnvestment”, “Total Energies”, “Nobel Energy”, “A-Z Czech Engineering” şirkətləri ilə ümumi gücü 28 qiqavat olan layihələrin reallaşdırılması üzrə əməkdaşlığa dair sənədlər imzalanıb.
Gücü 230 meqavat olan “Qaradağ” Elektrik Stansiyası istifadəyə verilib ki, bu da 262 milyon dollar məbləğində xarici investisiyalar hesabına ölkəmizdə inşa edilən birinci stansiyadır. Bu stansiya sayəsində Azərbaycanın enerji sisteminə əlavə 500 milyon kilovat-saat “yaşıl enerji” daxil olacaq. O cümlədən “Masdar” ilə sazişlər çərçivəsində bərpaolunan enerji ehtiyatlarından 10 qiqavat gücündə əlavə enerjinin dövriyyəyə daxil edilməsi planlaşdırılır.
“ACWA Power” ilə enerjinin saxlanılmasının akkumulyator sistemi və 200 meqavat gücündə külək elektrik stansiyaları layihələri (BESS) üçün Yol Xəritəsi imzalanıb. Naxçıvanda “Nobel Energy”, “Total Energies”, “A-Z Czech Engineering” şirkətləri tərəfindən ümumi gücü 1150 meqavat olan günəş elektrik stansiyalarının yaradılması nəzərdə tutulub.
COP29 KONFRANSI – QLOBAL HƏRƏKATIN ÖNÜNDƏ
2024-cü ildə BMT-nin İqlim Dəyişikliyi üzrə Çərçivə Konvensiyasının Tərəflər Konfransının 29-cu sessiyasının (COP29) Bakıda keçirilməsinə dair yekdil qərar Azərbaycanın iqlim problemləri ilə qlobal mübarizədə fəal iştirakına beynəlxalq ictimaiyyət tərəfindən verilən böyük qiymətin təzahürünə çevrilib. Prezident İlham Əliyev bu qərarı şərh edərkən deyib: “Yaşıl enerji növlərinin yaradılması və onların dünya bazarlarına nəqli hazırda bizim energetika siyasətimizin prioritetidir”.
Beləliklə, Azərbaycan Dayanıqlı İnkişaf Məqsədlərinin dəstəklənməsinə, müasir dövrün ən aktual problemlərinin həllinə mühüm töhfə verəcək, dünya ictimaiyyətinin diqqətini regional ekoloji problemlərə cəlb edəcək.
COP29 Konfransının “Yaşıl dünya naminə həmrəylik ili”ndə keçirilməsi qərara alınıb. Xatırladaq ki, iqlim dəyişiklikləri ilə qlobal mübarizədə beynəlxalq həmrəyliyin gücləndirilməsi məqsədilə Prezident İlham Əliyevin Sərəncamına əsasən, 2024-cü il “Yaşıl dünya naminə həmrəylik ili” elan edilib.
SOSİAL DÖVLƏT – VƏTƏNDAŞ RİFAHI
Ulu öndər Heydər Əliyevin müəllifi olduğu uğurlu sosial siyasətin Prezident İlham Əliyev tərəfindən ötən 20 ildə sosial sahəyə xüsusi qayğı ilə davam və inkişaf etdirilməsi nəticəsində ölkəmizdə bütün sahələrdə davamlı tərəqqi prosesləri sosial nailiyyətlərlə tamamlanıb və əhalinin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi istiqamətində mühüm addımların atılması təmin olunub.
Bu dövrdə 3600 yeni məktəb, yəni ölkənin bütün məktəb fondunun (4500-dən çox məktəb) 80 faizdən çoxu inşa edilib və təmir olunub. Təkcə son üç ildə ölkədə 275 yeni məktəb binası tikilib, qəzalı məktəb binalarının sayı isə 30 faiz azalaraq 654-ə düşüb.
Ötən 20 ildə dövlət büdcəsinin illik sosial müdafiə və sosial təminat xərclərində 20 dəfədən çox artım baş verib. Minimum əməkhaqqı 38 dəfə artırılaraq 345 manata, orta aylıq əməkhaqqı 12 dəfə artaraq 925,3 manata çatıb. Sosial müdafiə sisteminin mühüm komponenti olan pensiya təminatı yoxsulluğun azaldılmasında əhəmiyyətli rol oynayıb.
Bununla yanaşı, dövlət başçısı tərəfindən hər il müvafiq sərəncamlar imzalanmaqla minimum pensiyaların mütəmadi artırılması, hər ilin əvvəlində pensiyaların və fərdi hesablardakı pensiya kapitallarının indeksləşdirilərək artırılması təmin olunub. Ümumilikdə ötən 20 ildə minimum pensiya 14 dəfə artaraq 280 manata, orta aylıq pensiya 18 dəfə artaraq 435 manata, yaşa görə orta aylıq pensiya 19 dəfə artaraq 466 manata, əlilliyə görə orta aylıq pensiya 14 dəfə artaraq 366 manata, ailə başçısını itirməyə görə orta aylıq pensiya isə 19 dəfə artaraq 408 manata çatıb.
KƏNDİN HƏRTƏRƏFLİ YÜKSƏLİŞİ
BMT-nin Ərzaq və Kənd Təsərrüfatı Təşkilatının (FAO) rəhbərliyinin qərarına əsasən, Azərbaycan yoxsulluqla mübarizədə ən yüksək göstəricilərə nail olan dövlətlərdən biri kimi tanınıb. Azərbaycana “Minilliyin inkişaf hədəfləri”nə vaxtından əvvəl nail olmuş – 2015-ci ilədək yoxsulların sayını ikiqat azaltmış, həmçinin BMT- nin Ümumdünya Ərzaq Sammitinin daha sərt tövsiyələrinə uyğun olaraq 2015-ci ilədək yoxsulların sayının iki dəfə azaldılması məqsədinə çatmaq üçün aqrar kompleksin dayanıqlı inkişafını təmin edən ölkə kimi FAO- nun diplomu təqdim edilib. Beləliklə, Azərbaycan hər iki hədəfə nail olan ölkələrin qısa siyahısına inamla daxil olub.
Respublikamızın aqrar sektorunun modernləşdirilməsi nəticəsində ərzaq idxalının əvəzlənməsi (taxıl məhsullarından başqa) sahəsində 80 faiz irəliləyiş əldə olunub, FAO bu göstəriciyə görə Azərbaycanı yüksək rifaha malik ölkələr siyahısına daxil edib. Son illər Azərbaycanda aparılan aqrar islahatlar kənd təsərrüfatının rəqəmsal transformasiyasına, qabaqcıl aqrotexnologiyaların, o cümlədən “yaşıl metodikalar”ın və becərilən torpağın hər hektarından məhsuldarlığı əhəmiyyətli dərəcədə artırmağa imkan verən qənaətli suvarma sistemlərinin tətbiqinə yönəldilib.
Kənd Təsərrüfatı Nazirliyinin həyata keçirdiyi ən böyük layihələrindən biri “Elektron kənd təsərrüfatı” (EKTIS) avtomatlaşdırılmış informasiya sisteminin yaradılmasıdır. Bu çərçivədə fermerlərə becərilən məhsulların həcmi və strukturu, məhsul proqnozları, cari tələbat və təklif haqqında ətraflı məlumatlar verilir, onlara hazırkı mövsümdə ən perspektivli və sərfəli məhsulları seçməkdə kömək göstərilir. EKTIS 600 minə yaxın azərbaycanlı fermerin subsidiya alması sahəsində qayda yaradılması üzrə misilsiz rol oynayıb, bu prosesdə, o cümlədən gübrələrin və yanacağın tədarükündə nəzarəti gücləndirib və şəffaflığı təmin edib.
Prezidentliyə namizədin ödənişsiz təşviqat materialı