II məqalə
“Mən bu cahana sığmazam”
Nəsimi
Sülh şərəf və məsuliyyət tələb edir
Bəzi dövlətlərin və dövlətlər qrupunun gücü çoxdur və hər şeyi var, şərəfi yoxdur. Cənubi Qafqazda da məsuliyyətini hələ anlamayan siyasilər mövcuddur (biz “xalq” və “dövlət” terminlərini bilərəkdən işlətmirik, çünki özlüyündə bu anlayışlar şərəfdir və bunu qəbul etməmək isə məsuliyyətsizlikdir). Həm də soydaşı Hüseyn Cavid olanların əsas məqsədi qan izini kəsməkdən ibarətdir. Bu da regionda hər bir geosiyasi aktora hörmətlə yanaşmanı tələb edir.
Siyasətin “soyuq məntiqi” üzü ilə Şərq emosionallığının kəsişməsində Cənubi Qafqazın hazırkı xilas yollarına baxmaq faydalıdır. Çünki indi bütün dünya anlayır ki, humanizm, humanitarlıq, məsuliyyət, şərəf, müdriklik və ədalət olmadan siyasətdə və geosiyasətdə qalıcı müsbət nəticə almaq imkansızdır. Azərbaycan rəhbərliyinin irəli sürdüyü “3+3” formulu məhz bu keyfiyyətlərinə görə təhlükəsizlik və qalıcı əməkdaşlığın geosiyasi aspektində mükəmməldir. Çünki bu formulun yaradıcı qaynağında türk siyasi liderliyinin intellektual fəzilətliliyi mövcuddur. Konkret olaraq, hər bir siyasi aktora hörmət, onun mövqeyini səbrlə dinləmək və ortaq faydalı qərarlar qəbul etməyə açıq bir formuldur.
Burada iştirakı nəzərdə tutulan dövlətlərin böyük və kiçik bölgüsü də yoxdur – hər bir dövlət eyni hüquqa malikdir. Eyni zamanda, geosiyasi, siyasi və diplomatik baxımdan olduqca əhəmiyyətli olan 3 faktor sintezdə mövcuddur. Bu artıq ciddi məntiqi yanaşma əsasında təhlil tələb edir.
“3+3”-ün “siyasi semantikası”
Ədalətlilik, reallığı obyektiv qəbul etmək və konstruktivlik şərtləri daxilində bu formulun “siyasi semantikası”nın mərkəzində “3+3”ün 6-dan çox etdiyi məntiqi dayanır. Yəni “3+3” onu ifadə edir ki, reallaşması ilə 6 dövlət Cənubi Qafqazda geosiyasi, təhlükəsizlik və əməkdaşlıqda keyfiyyət dəyişikliyi edə bilərlər. Bunun üçün tarixi, siyasi və müasirliyin “ortaq zaman kəsimində” real imkanlar var. Həmin məkanların potensialdan aktuallığa keçməsinin təminatçısı isə Azərbaycan-Türkiyə tandemidir! Ayrıca, Azərbaycan regionun lider dövləti kimi həmin formulun qalıcı olması üçün geniş imkanlara malikdir. Deməli, “3+3”ün “siyasi semantikası” onun siyasi-diplomatik, təhlükəsizlik və əməkdaşlıq aspektləri üzrə xarakteristikalarını müəyyən edir.
“3+3”: tarix və müasir platforma
Bu formulun başlıca ideya gücü regionun geosiyasi tarixi ilə müasir mərhələnin reallıqlarının kəsişdiyi sahədə düzgün xilas yolunu göstərməsi ilə bağlıdır. Çünki II Qarabağ savaşına qədər olan uzun müddətdə Cənubi Qafqazda konfrontasiya geosiyasi platforması dominantlıq etmişdi. Onun təməlində isə bütövlükdə regiona böyük güclərin mübarizəsi prizmasından baxmaq dayanırdı. O halda yerli ölkələr həmin mübarizənin birbaşa hədəfi və qurbanları idilər. Cənubi Qafqaz dövlətlərinin əsl maraqlarını nə soruşan vardı, nə də gözləyən. Həmin maraqlara yalnız böyük güclərin öz maraqlarına münasibətdə qiymət verilirdi. Məsələn, Ermənistanın müstəqil və azad olması deyil, onun kimə daha faydalı maşalıq etməsi önəm kəsb edirdi. Bu mənada erməni cəmiyyətini və xalqını ittiham etmək doğru olmazdı. Bu xalq əsrlərlə bu cür istismarçı və diktəçi münasibətin qurbanları olub.
Bunun fonunda Azərbaycana münasibət fərqli idi. Çünki ölkəmiz güclü potensiala və böyük dövlətçilik ənənəsinə malik, cəmiyyətinin bütün təsirlərə müqavimət göstərə biləcək səviyyədə olması reallığına malikdir. Mövcud səbəbdən, onunla daha sərt, məcburedici və daha əzici davranıblar. Bu xalqı daim sıxışdırılıb, onu tabe etmək cəhdləri çox olub. Ancaq reallıq göstərdi ki, sıxışdıranlar iki faktı nəzərə ala bilmirlər və ya buna intellektləri çatmır. Onlardan biri Azərbaycan xalqının həmişə ən çətin anlardan güclü birləşmək qabiliyyətinin olmasıdır. Digər isə ən böhranlı dönəmlərdə belə güclü lideri meydana çıxarması! Ulu Öndər Heydər Əliyev XX əsrdə XXI əsrin əvvəllərində Azərbaycan xalqının ən böyük sərvətidir. Böyük Lider fəaliyyəti ilə bütün regionun geosiyasi ruhunu dəyişdi və “3+3”ün meydana gəlməsi naminə təməl yaratdı.
Gürcüstana münasibət də faktiki olaraq fərqlənmirdi. Gürcüstan indi də həmin güclərin maraqlarının toqquşduğu məkan olaraq qalır. 2008-ci il Rusiya-Gürcüstan savaşı bir daha göstərdi ki, nə Kremli, nə də Ağ Evi, Londonu, Parisi, Brüsseli, Berlini gürcü xalqının maraqları elə də maraqlandırmır. Biri Gürcüstanın iki regionunu işğal etdisə, digərləri buna qarşı real mübarizəyə qalxmadılar, fədakar və dönməz mövqe nümayiş etdirmədilər.
Bütün bunlar dövlətlərarası münasibətlər kontekstində regiona geosiyasi konfrontasiyanı və onun əlamətlərini – qarşılıqlı ittihamlar, çəkişmələr, etnik və dini dözümsüzlük, separatizm, münaqişələr və terror gətirdi. İnsanlar öz yurdlarından qovulur və adını “könüllü yerdəyişmə” qoyurdular. Xalq sürgün edilir və adını “təhlükəsizliyin təmini” qoyurdular. Müsəlmanlar hər yerdə və hər zaman “cinayətkar”, “günahkar” olurdular və adını “köhnəliklə mübarizə” qoyurdular.
Geosiyasi konfrontasiyanın pik səviyyəsi Ermənistan və havadarlarının Azərbaycanın ərazisinin 20 faizə qədərini işğal etməsi ilə başladı. Düşmən görünməmiş vəhşilik, sayğısızlıq və dəhşətli qətliamlarla azərbaycanlıların üstünə gəldi. Söhbət, sadəcə, özgə torpağını işğal prosesindən getmirdi. Bütöv bir xalqın, mədəniyyətin, özgürlüyün, mövcudluğun yer üzündən silinməsi məqsədi vardı. Və belə antibəşəri və antiinsani hərəkətlərə bu və ya digər dərəcədə regionun başqa böyük dövlətləri dəstək verirdilər. Türkiyədən başqa! Rusiya fəal idi, ABŞ və Avropa İttifaqı üzvləri dolayısı ilə “tülkü diplomatiyası” çərçivəsində “demokratiya”, “insan haqları”, “liberalizm”, “xalqların öz müqəddəratını təyin etmə hüququ” və s. kimi terminləri istismar etməklə, işğala və vəhşiliyə haqq qazandırdılar! Proses 30 il davam etdi! 2020-ci il sentyabrın 27-dən Cənubi Qafqazda tarix dəyişməyə başladı...
Azərbaycan: regional güc!
Biz rahat və qürurluyuq! Bu yarımbaşlıqda ifadə olunan fikri anlamayanlar rahatsız olsunlar, çünki onlar xəyal dünyasında yaşayırlar! Regionda köhnə geosiyasi konfrontasiyanı Azərbaycan məhv etdi və postmüharibə mərhələsinin geosiyasi məntiqinə “damğasını” dərhal vurdu: bu regionda kimsə təkbaşına at oynatmayacaq və region dövlətləri səmimi əməkdaşlıq edəcəklər. Bunun üçün rəsmi Bakı və Ankara konkret formul da təklif etdi - “3+3”! İndi bu formulun geosiyasi və təhlükəsizlik anlamına baxaq.
Burada təhlükəsizlik kontekstində mərkəzi siyasi və geosiyasi faktor Cənubi Qafqazın 3 dövlətinin maraqlarıdır. Vurğu regionda maraqları olan böyük dövlətlərdən yerli ölkələrə keçir! Əsas və başlanğıc aksiom! Azərbaycan rəhbərliyinin qəti mövqeyi və israrlı tələbi bundan ibarətdir. Onun üç konkret əlamətini göstərə bilərik.
Birincisi, Qafqaz Evi ideyasınını dirçəlişi.
İkincisi, Azərbaycan-Ermənistan münasibətlərinin, guya, normallaşması ilə məşğul hər bir “saxta vasitəçi”nin neytrallaşdırılması. Bu, rəsmi Bakının atdığı konkret siyasi-diplomatik addımlarda ifadə olurnur.
Üçüncüsü, Azərbaycanın GUAM-ı regionda kommunikasiyaların bərpası aspektində fəallaşdırmağa başlaması.
Deməli, formulun təməl faktoru “yerli üçlük”dür. Üç böyük dövlətin “yerli üçlüyün” əməkdaşlıq və təhlükəsizlik qarantı olması formulun başqa aspektidir. Yəni Rusiya, Türkiyə və İran Cənubi Qafqazın bu üç ölkəsinə nəyisə diktə etmək, onlara öz maraqlarını qəbul etdirmək və əmrləri ilə hərəkət etmələrinə nail olmaq naminə formula daxil edilməmişlər. Tarixi olaraq regionda təbii maraqları olan bu üç böyük dövlət Cənubi Qafqaz ölkələrinin qalıcı əməkdaşlığı və təhlükəsizliklərinin ortaq təmini naminə iştirak etməlidirlər. Bu isə, obrazlı desək, formulda üç yerli dövlətin təhlükəsizlik və əməkdaşlıq “kəməri” ilə əhatə olunması deməkdir! Real geosiyasətdə Rusiya, Türkiyə və İran kənar dağıdıcı güclərin yerli 3 ölkəyə hər hansı təsiretmə cəhdlərinin qarşısını almalı olan “ilk müdafiə” xəttini təşkil etməlidirlər. Onlar bunda maraqlıdırlar. Çünki ancaq o halda 3 yerli dövlət davamlı olaraq regiona yaxın üç böyük güclə əməkdaşlığı çox inkişaf etdirə bilər. Bu da həm konkret ölkədaxili vəziyyətin sabitliyinə, həm də bir sıra qazanclı beynəlxalq layihələrə çıxış üçün lazımi şərait və reallaşma mexanizmləri yaradacaqdır!
Bütün bu imkanları geosiyasi konfrontasiya tərəfdarlarının çox gözəl və dərindən bildiklərinə qətiyyən şübhə etmirik! Ona da tam əminik ki, onların Azərbaycana qarşı tutduqları əsassız, qərəzli, böhtançı, qeyri-konstruktiv və ədalətsiz mövqenin kökündə məhz bu faktor dayanır. Geosiyasi konfrontasiyaçıları erməni xalqının taleyi maraqlandırmır. Onlar ermənilərin aqibətinə “bizə uyğun yaşayacaqlarsa, xoşbəxtdirlər” və belə olmasa, “axmaq və köhnəlikçidirlər” məntiqi ilə yanaşırlar.
Onları hətta Nikol Paşinyanın danışığı da maraqlandırmır. O qüvvələr N.Paşinyanın danışanda saqqalının tərpənməsi ilə keçinin saqqalının tərpənməsi arasında fərq görmürlər. Qalır ermənilərin bunları anlamaları!
Belə görünür ki, “3+3” formulunu sözdə bütün böyük geosiyasi güclər dəstəkləsələr də, onların sırasında regionda tamamilə fərqli geosiyasi mənzərənin yaranmasını qəbul etməyənlər də mövcuddur. Həmin dairələr açıq və ya gizli bu formula qarşı fəaliyyət göstərirlər. Faktiki olaraq, bu dairələrin fəaliyyətində müxtəlif üsullarla Azərbaycanın başlatdığı postmüharibə mərhələsində regional təhlükəsizlik və əməkdaşlığın təmini ilə bağlı siyasi-diplomatik prosesi pozmaq üstünlük təşkil edir. Deməli, faktiki olaraq, “3+3” formulunun həyata keçməsində yeni bir mərhələ başlayır.
Azərbaycanda siyasi-diplomatik inqilab
Bu mərhələnin mahiyyətini, sözün əsl mənasında, bu həqiqət təşkil edir. Rəsmi Bakı olduqca maraqlı və faydalı şəkildə “3+3” formulunun həyata keçməsi üçün regional reallıqlarla regionlararası reallıqların bir-birinə dəstəyinə nail olmağa başlayıb. Mövcud prosesi həyata keçirmək mexanizmi isə başlıca olaraq konkret layihələrin (energetik, informasiya, kommunikasiya, loqistika, müdafiə, təhlükəsizlik və s.) reallaşması vasitəsi ilə baş verir. Bakı həmin layihələri həyata keçirməkdə böyük fəallıq göstərməklə, meydana gələn yeni əməkdaşlıq mühitinin təhlükəsizliyi məsələsini də geniş məkanda aktuallaşdırmış və onu iştirakçı dövlətlərin milli təhlükəsizliyi ilə birbaşa bağlamış olur.
Bu, ümumiyyətlə, bir regionun təhlükəsizlik və əməkdaşlıq formulunun (fəlsəfəsi və siyasi-nəzəri aspekti də daxil olmaqla) reallaşması prosesini elə şaxələndirmək və bu əsasda elə inteqrativ mühit yaratmaqdır ki, konkret müsbət nəticələr alınsın. Onun fəlsəfi-nəzəri və siyasi-praktiki kontekslərdə kompleks təhlilinə ciddi ehtiyac vardır. Çünki, özlüyündə bu yanaşma nəzəri olaraq yenidir və praktiki reallaşması təcrübəsini eksklüziv olaraq Azərbaycan-Türkiyə diplomatiyası yaradır. Bu, necə baş verir?
Füzuli QURBANOV,
XQ-nin analitiki