Ermənistan baş naziri Nikol Paşinyanın ölkənin müstəqillik bəyannaməsinin qəbulunun 33 illiyi ilə bağlı yaydığı mətn qalmaqal doğurub. Əvvəlcə bu barədə bir neçə kəlmə ilə söz açaq və bildirək ki, hazırda sözügedən mətn səbəbindən Paşinyan üzərində sanki inkvizisiya məhkəməsi qurulur, yaxud da o, gilyotinlə cəzalandırılır. Nikola ünvanlanan “satqın”, “xain” kimi təhqirlərin ardı-arası kəsilmir. Baş naziri hədəf seçən ənənəvi təhqirlər də öz yerində...
Beləliklə, Paşinyan bildirib ki, Ermənistan müstəqillik bəyannaməsini Sovet İttifaqından çıxmaq üçün qəbul edib, ancaq sənəd, eyni zamanda, SSRİ-dən uzaqlaşmaq qapılarını bağlayan təbiətə malikdir: “Demək olar ki, biz XX əsrin sonlarına doğru qəbul etdiyimiz müstəqillik bəyannaməsi ilə XX əsrin əvvəllərində müstəqilliyimizi itirməyə aparan formulu dəstəkləmişik”.
Əslində, N.Paşinyan bəlkə özü də fərqinə varmadan çox böyük həqiqətləri açıqlayır. Doğrudan da, Ermənistanın XX əsrdəki istər birinci, istərsə də ikinci müstəqilliyi qonşu dövlətlərlə ziddiyyətlər, ərazi iddiaları fonunda meydana çıxmış hadisədir. Yəqin, Nikol elə bu səbəbdən bildirir ki, birinci müstəqilliyi əldə edərkən buraxılan səhvlər, ikinci müstəqilliyə aparan yolda da təkrarlandı. Paşinyanın fikirlərindən gəlinən nəticə budur ki, Ermənistanı SSRİ-nin tərkib hissəsi edən ritorika işğalçılıq motivlərinə köklənmişdi. Əlbəttə, bu yerdə ölkənin paytaxtı İrəvanın qədim Azərbaycan şəhəri olduğunu və sırf erməni dövlətinin yaranması məqsədilə peşkəş verildiyini xatırlamalıyıq.
Bəli, Ermənistan dövlətçiliyinin itirilməsi təhlükəsinə söykənən Nikol müstəqillik bəyannaməsinin ruhunu yanlış sayır. Çünki o ruhda həm də Qarabağ amili var idi. Qarabağ amili isə Azərbaycanın torpaqlarına qəsd kimi mənfur xassəyə malikdir. Doğrudur, Paşinyan bunu açıqdan-açığa dilə gətirmir, amma o, kifayət qədər ciddi subliminal mesajlar verir.
Məsələn, erməni baş nazir bildirir ki, hazırkı dövlətçiliyin əsasını qoyan bəyannamə 1988-ci ildə Sovet İttifaqında hökm sürən iqtisadi, siyasi və ideoloji böhran şəraitində başlayan Qarabağ hərəkatının zirvəsində qəbul edilib. Yəni, o, faktiki olaraq deyir ki, Qarabağ məsələsi müasir Ermənistan dövlətçiliyinin yaranmasının başlıca preambulasını təşkil edib. Deməli, Qarabağ yoxdursa, Ermənistan dövlətçiliyi də yoxdur. Nikolun söylədiyi və arzuladığı isə budur: Qarabağsız da Ermənistan olsun. Amma ölkədə məsələnin bu formada qoyuluşu ilə razılaşmayan revanşist-şovinist, xəstə kəsim iş başındadır və hazırkı iqtidarın ona münasibətdə acizliyi, hətta həmin kəsimin dili ilə danışdığı da aşkardır. Ancaq onu da bildirməliyik ki, Paşinyan dünənki çağırışı ilə Ermənistanı və erməni xalqını sanki qəflət yuxusundan ayıltmaq istəyir. Onun mesajı təxminən budur: Qarabağdan ayrı da dünya var.
***
Müstəqillik bəyannaməsinə həsr olunmuş mətn müstəvisində Paşinyana qəzəb püsgürtüsünün daha bir səbəbi sözügedən mətndə 2020-ci ilin 44 günlük müharibəsinin yada salınmasıdır. Paşinyan deyib ki, müharibədən əvvəl, xüsusən sonra bəyannamənin mətnini dəfələrlə oxuyub. “Və etiraf etməliyəm ki, müharibədən sonrakı mütaliələrin təəssüratları müharibədən əvvəlki mütaliələrdən bir qədər fərqli idi”, – deyən Nikolun yanaşması nə qədər səmimi ifadə üslubuna malik olsa da, belə münasibət bir siyasət adamına, ən əsası isə ölkənin ali postunu tutan şəxsə yaraşmayan, onu kənardan gülüş obyektinə çevirən tərzdir. Nikolun fikrindən gəlinən nəticə odur ki, İkinci Qarabağ müharibəsi onu ağıllandırıb.
Əslində, Paşinyanın ağıllanması pozitiv cəhətdir. Heç olmasa, bir erməni düz yola gəlib və onun öz ölkəsində söz sahibi olması ikiqat müsbət haldır. Baş nazir müsbət olmayan durumu da açıqlayır. Onun sözlərinə görə, bəyannamənin mətninin tənqidi təhlili göstərir ki, Ermənistan sonda ölkəni Sovet İttifaqının bir hissəsi edən düstura əsaslanmış diskurs və məzmun seçib: “Bu isə regional mühitlə qarşıdurma diskursudur. Bu diskurs bizi qonşularla daimi münaqişədə saxlayır”.
Qeyd edək ki, Ermənistanın 23 avqust 1991-ci il tarixli müstəqillik bəyannaməsinin hazırlanması barədə qərar Ermənistan SSR Ali Soveti və Dağlıq Qarabağ Milli Şurası adlanmış saxta qurum tərəfindən 1 dekabr 1989-cu ildə verilmişdir. Hazırda məhz ikinci tarixə görə erməni avantürizminin təmsilçiləri Paşinyanın Qarabağı Azərbaycanın tərkib hissəsi kimi tanımasının qeyri-qanuniliyini iddia edirlər.
Bəyannamədəki digər məqam isə 1915-ci ildə Osmanlı dövlətində baş verənlərin soyqırımı kimi göstərilməsi və hazırkı Türkiyənin sərhədyanı hissələrinin Qərbi Ermənistan adlandırılmasıdır. Bu, açıq-aşkar ərazi iddiasıdır. Yeri gəlmişkən, son dövrlər Ermənistan daxilindəki müzakirələr Paşinyanın bəyannamədəki həmin müddəaya qarşı da cəbhə açdığını söyləməyə əsas verir. Bu mövzuda diskussiya açanlar isə Nikolun ölkənin milli maraqlarını satdığı qənaətindədirlər.
N.Paşinyan bu nəticəyə gələrək: “indi başqa yolların nə olacağını bilmirik və hara aparacağını dəqiq deyə bilmərik, amma artıq keçilmiş yolu təhlil edib anlamaq bizim tarixi borcumuzdur” – deyir. Erməni baş nazirin baxışı budur ki, o, 2018-ci ildə vəzifəyə gəlməzdən əvvəl və ondan sonra ölkənin müstəqillik bəyannaməsinə “İncil ehkamı”, yəni mütləq, toxunulmaz sənəd kimi yanaşırmış. “Halbuki nə qədər fundamental olsa da, onun dərin təhlilə ehtiyacı var. Çünki bəyannamə sonrakı nəticələri olan siyasi sənəddir”, – deyən baş nazirə bu məqamda da haqq qazandırmaq mümkündür. Çünki, əslində, müasir Ermənistanın üzləşdiyi acınacaqlı durumun kökündə dayanan sənəd elə həmin müstəqillik bəyannaməsidir.
Nəhayət, Paşinyan ölkəsinin istiqlal bəyannaməsinin qəbulunun 33-cü ildönümü münasibəti ilə özünün başçılıq etdiyi hökumətin sülh gündəliyini müstəqilliyin gündəmi olaraq göstərir. Onun sözlərinə görə, regionda sülh yaransa, Ermənistanın müstəqilliyi də daimi olacaq. “Sülh olana qədər isə SSRİ-nin ruhu bizim səmamızda, rayonumuzun səmasında uçacaq”, – deyən Nikolun ölkə əhalisini anti-rus ovqatına köklədiyi də aşkardır.
***
Sonda N.Paşinyan bir qədər pafosa üstünlük verir. O, müstəqilliyi, suverenliyi və demokratiyanı seçdiyini deyir. Ardınca “Ermənistan Respublikasının vətəndaşı müstəqilliyi, suverenliyi, demokratiyanı seçir” də deyə populizmi işə salan Nikola bəzi məqamları xatırlatmağa ehtiyac var:
Birincisi, Paşinyan 44 günlük müharibənin ona, necə deyərlər, dərs olduğunu dilə gətirsə də, səhv səhvdir, xəyanət isə xəyanət. Bəs, Paşinyanın xəyanəti nədədir? O, barəsində söz açarkən ağzını köpükləndirdiyi demokratiyaya xəyanət etmişdir. Çünki demokratiya egidası altında iqtidara yiyələnmiş Nikol nədənsə ali dəyərləri, qonşularla normal münasibətləri seçmədi, öz musiqisini tipik erməni avantürizminin notları üzərində köklədi.
İkincisi, “Qarabağ Ermənistandır və nöqtə” bəyanatı, “yeni ərazilər uğrunda yeni müharibə” və sair bu sayaq anarxist şüarlar da Nikol tərəfindən dövriyyəyə buraxıldı. Ermənistana, obrazlı desək, qapıdan yox, bacadan daxil olmuş kövrək demokratiya mehi taybatay açıq qapılardan içəri soxularaq özünə məkan tapmış avantürizm küləyinin yedəyində qaldı. Ölkə və onun ictimai rəyi üçün bugünkü çıxılmaz durum bu aqibətin nəticəsində formalaşıb.
Üçüncüsü, N.Paşinyanın filosofcasına danışmasına ehtiyac yoxdur. O, danışdıqlarını əməli iş müstəvisinə gətirməlidir. Bunun üçün bütün sədləri aşmağı bacarmalıdır. O, bunu edirmi? Xeyr! O qətiyyətlidirmi? Yox! Deməli, indiki halda Nikol da digərləri kimi, ölkənin iflasına gözü ilə görüb müqavimət göstərməyənlərdən, acizlərdən və siyasi qısırlardan biridir.
Ə.RÜSTƏMOV, “Xalq qəzeti”