Xalqımızın mədəni irsində ta qədimdən əhəmiyyətli yer tutan milli oyunlarımız Novruz şənliklərinə xüsusi rəng qatardı. Bu müqəddəs bayramın atributlarını bərpa etmək üçün milli oyunların dirçəldilməsi də xüsusi əhəmiyyət kəsb edir.
“Mil”, “Cıdır”, “Baharbənd”, “Qurşaqtutma”, “Qılıncoynatma”, "Papaq”, “Güc sınağı”, “Sürpapaq”, “Piyalə və ox”, “Çövkən” və s. oyunları yüz illər boyu insanlar yaşadıblar.
Bunların arasında elə oyunlar var ki, daha çox bahar fəslində keçirilirmiş. Bunlardan biri “Baharbənd” oyunudur. Əsasən, Qarabağda meşə ilə əhatə olunmuş “bənd” adlı dağətəyi düzənlikdə keçirilirmiş. Oyunçu atı yorğa və yaxud çaparaq sürür, atın çaparağında çuxasını, arxalığını, çarıqlarını, kəmər və xəncərini bir-bir çıxarıb yerə atır. Müəyyən məsafədən sonra atı cəld geri döndərib yenə həmin getdiyi yolu qayıdır. Atın cilovunu yığmadan növbə ilə atdığı əşyaları yerdən qaldırıb geyiləni geyinir, bağlananı bağlayır. Bu əməliyyatı tez yerinə yetirən atlı qalib sayılır. Bəndlərdə at çapmaq çətin və təhlükəli olduğundan bu oyun mahir at sürənlərin meydana çıxmasına kömək edirmiş.
Novruz şənliklərini bəzəyən daha bir atüstü oyun “Çövkən” adlanır. İki dəstədə mübarizə aparan iştirakçılardan iki tərəfdə qoyulan dirəklərdən ibarət rəqib qapılarından topu keçirmək tələb olunur. Oyunda iştirak edən hər komandanın tərkibi 7 nəfərdən ibarətdir. Oyun iki hissədən ibarət olub, 30 dəqiqə davam edir. İştirakçılrdan yaş həddinin tələb olunmaması “Çövkən”in özəlliklərindən biridir. Cəld, fiziki cəhətdən sağlam olan, eləcə də mahir at miniciləri onunla məşğul ola bilər. Oyun zamanı iştirakçılar papaq, gen şalvar, çuxa, yüngülboğazlı formalar geyinir, eyni uzunluqda olan çomaqdan istifadə edirlər.
“Cıdır oyunu”nda isə iştirakçıların papağı, xüsusi hazırlanmış dəyənəyi olmalıdır. Oyunu keçirmək üçün dəyirmi dirək, ağac kötüyü, saplı balta və düz yer seçilir. Dəyənəyi ən geridə qalan oyunçu papağını dirəyin üstünə qoyur və ya balta sapından asır. Ən uzağa düşən dəyənəyin qaldığı yerdə bir cızıq çəkilir və həmin cızıqdan oyunçular dəyənəklərini papağa atırlar. Əvvəlcə papaq sahibi dəyənəyi atır. Əgər oyunçu öz papağını vurarsa, papağını geriyə götürür və oyun əvvəlki qayda ilə yenidən başlanır. Başqa oyunçular papağı vura bilməyəndə oyundan çıxırlar. Cıdırı ayaq üstə, yəni, dəyənəyi heç bir yerə vurmadan da oynayırlar. Belə halda hər dəfə yenidən cızıq çəkilir. Çünki dəyənəyi belə atanda çox uzağa gedir və papağı vurmaq çətinləşir. Cıdır oyunu nizə atmaq, ov vurmaq və vuruş məşqini xatırladır.
Novruz bayramında oynanılan “Mil” oyunu da çox maraqlıdır. Pəhləvanlar əllərinə mil alıb başlarının üstünə qaldırarmışlar. Bu zaman çalınan dumbulun ritminə əsasən, milləri hərləyərmişlər. Mahir mil oynadanlar var imiş ki, mili ayağının altından da atıb-tutarmışlar. Pəhləvanlar oyunun sonunda qurşaq tutar, güləşərmişlər.
Azərbaycanda ən geniş yayılmış meydan oyunlardan biri də “Zorxana” olub. Qədim dövlətlərin qüdrəti onun pəhləvanlarının sayı və şöhrəti ilə ölçülürdü. Azərbaycan da çox qədimlərdən öz pəhləvanları ilə şöhrət qazanmışdı. Novruz şənliklərində “Zorxana” oyunlarına böyük maraq var imiş.
“Qurşaqtutma” yarışı da tamaşaçılar tərəfindən böyük maraqla qarşılanıb. Pəhləvanlar qoşa zurnanın zil səsi, zərb alətlərinin gur sədası altında meydana girir, igidləri güləşə çağırırmışlar:
Mənəm nərlərin nəri,
Ay oğlan.
Mənəm ərlərin əri,
Ay oğlan.
Əl qolunu çatdadaram,
Ay oğlan.
Bağrını partladaram,
Ay oğlan.
“Cəngi" sədaları altında yarış başlanmazdan qabaq pəhləvanlar ənənəvi salamlaşar, özlərini təqdim edərmişlər. Onlar beldən aşağı müxtəlif fəndlər işlədib bir-birinin qurşağından yapışır, biri digərini yıxmağa çalışarmış.
“Qılıncoynatma” oyununda rəqibin əlindən qılınc düşənə qədər oyun davam edir. Bu oyun bəzən at üstündə də keçirilir. Bu oyundan qalib çıxana Novruz hədiyyəsi verilərmiş.
“Sürpapaq” oyununda da mahir at miniciləri olan güclü, həm də cəld olanla iştirak edərmişlər. Oyunçular top-papaq uğrunda mübarizə apararaq sonda onu qapı dairəsindən keçirərmişlər. İştirakçıların atdan cəmi üç dəfə düşməsinə icazə verilərmiş.
“Piyalə və ox” da atüstü idman növləri arasında maraq kəsb edənlərdəndir. Xüsusi dirəyin üzərindəki piyaləni oxla vurmaq oyunun əsas tələbidir. Oyun iştirakçılardan böyük dəqiqliklə yanaşı, həm də cəldlik tələb edir. Belə ki, sürətlə hərəkət atlı piyaləni dəqiq nişan almaq üçün həm də sərrast olmalı idi.
Novruz şənliklərində açıq havada keçirilən tarixi çox qədim olan və məşhur oyunların hansına nəzər salsaq, görərik ki, meydanlarımız hünər meydanı olub, ən güclülərin müəyyən olunması üçün çox maraqlı oyunlar təşkil edilib, igidlik, cəsurluq tərənnüm olunub. Novruzun əsas atributlarından olan, el şənliklərinin daha rəngarəng keçirilməsi üçün mühüm əhəmiyyət kəsb edən bu oyunlar, həm də milli-mənəvi dəyərlərimizin bir parçasıdır. Onların bərpa edilərək dirçəldilməsi, inkişaf etdirilərək kütləviləşdirilməsi yeni nəslin öz gələcəyini milli köklər üzərində qurmaları üçün daha möhkəm zəmin yaradacaq.
L.QURBANOVA