Reallığa müqavimət göstərmək çağdaş donkixotluqdur
Dünya da dəyişib, onun düzəni də. XXI əsrdə cərəyan edən hadisələrin təbii axarının yaratdığı obyektiv reallıqlar planetin siyasi nəbzini yeni ritmdə döyünməyə vadar edir. Üzünü qütbləşmə bəlasından qurtulmağa çevirmiş sivil dünya artıq beynəlxalq müstəvidə qüvvələr nisbətinin dəyişdiyinin və bəşəri dəyərlərin nəyə qurban verilməyə çalışıldığının da fərqindədir. Bu reallığı olduğu kimi qəbul etmək nə qədər doğru seçimdirsə, bundan imtina, yaxud müqavimət göstərməyin hansı fəssadlara gətirib çıxaracağını da göz önünə almaq vacibdir.
Son otuz ildə planetin ən həssas “qaynar nöqtələrindən” biri sayılan Cənubi Qafqaz da yeni tarixinin həlledici mərhələsini yaşamaqdadır. Bir tərəfdən bölgə ölkələri öz aralarında sülhə və əməkdaşlığa yönəlik səylərini artırır, digər tərəfdən isə Şərqlə Qərbi birləşdirən bu strateji coğrafiyada korporativ maraqlarını yürüdən üçüncü qüvvələr heç cür “suların durulmasına” imkan vermək istəmirlər. Azərbaycan və Ermənistan sülhün bir addımlığındadır. Amma kənar qüvvələr, “böyük güclər” ən müxtəlif bəhanə və üsullarla onlara sonuncu addımı atmaqda mane olmağa çalışırlar. Rəsmi İrəvanın siyasi kompasını tez-tez dəyişməsinin, ziddiyyətli bəyanatlar verməsinin, bu gün bir söz deyib, sabah dediyinin əksini etməsinin az şahidi olmamışıq. Üstəlik, Ermənistanda mövcud hakimiyyəti qeyri-konstitusion yolla devirmə riski, Nikol Paşinyana daxildən və xaricdən təzyiqlərin artması təhlükəsi hələ də qalmaqdadır.
***
Birmənalı demək olar ki, xarici qüvvələr Ermənistan cəmiyyətinin müxtəlif vektorları arasında ziddiyyətlər yaratmaq və bunun üzərində oynamaq yolunu tutublar. Bu zaman həmin qüvvələr ermənilərə çeşidli “nemətlər” vəd etməklə yanaşı, eyni zamanda, onu xəyali “qisas ssenarisi”nə hazırlamağın cizgilərini çəkməyə girişiblər. İctimai rəy üzərində qurulan bu cür manipulyasiyaların hərdən ən kobud formalarının, hətta şantaj taktikasının şahidi oluruq. Bu taktikanı daha çox Fransanın timsalında görmək mümkündür. Təxmin edə bilərik ki, Parisin “qara qitə”yə qarşı aciz qəzəbi Yeni Kaledoniya hadisələrindən sonra daha da artıb. Fransanın daxili işlər naziri Cerald Darmaninin həmin hadisələrdə Bakını günahlandırmağa tələsməsi isə məhz acizliyin təzahürü idi. Bu şəraitdə güman etmək olar ki, Yelisey sarayının müvəqqəti kirayənişini və onun nazirləri Cənubi Qafqazda müharibə məşəlini yandırmaq üçün yeni cəhdlərə baş vuracaqlar. İntəhası, yuxarıda qeyd etdiymiz kimi, daha dünya əvvəlki dünya deyil və Fransanın Cənubi Qafqaza yönəlik məkrli və təxribatçı siyasətinə qarşı çıxmağa qadir güc və söz sahibləri var.
“Azərbaycanlı qardaşlarımız sülh istəyən tərəf olduqlarını dəfələrlə nümayiş etdiriblər və biz Ermənistan rəhbərliyindən də eyni münasibəti gözləyirik”. Bu sözləri Türkiyə Prezidenti Rəcəb Tayyib Ərdoğan Nazirlər Kabinetinin iclasının yekunlarına dair brifinqdə söyləyib. R.T.Ərdoğan Ermənistan–Azərbaycan münasibətlərinin normallaşması prosesindən danışarkən “xarici güclərin təxribatlarından” da söz açıb. Bu zaman Türkiyə liderinin, ilk növbədə, Fransanı nəzərdə tutduğunu söyləyə bilərik. Türkiyə Prezidenti bildirib ki, Ankara Bakının İrəvanla apardığı sülh danışıqlarını diqqətlə izləyir. O, 4 kəndin Azərbaycana verilməsi ilə bağlı son razılaşmanı alqışladığını vurğulayıb. Rəcəb Tayyib Ərdoğan bunu Cənubi Qafqazda əldən qaçırılması mümkün olmayan “tarixi şans” adlandırıb: “Regionumuzun qeyri-sabitliyindən qidalanan xarici güclərin təxribatlarına son qoyulmalıdır. Türkiyə bölgədə davamlı sülhə nail olmaq üçün hər cür səy göstərəcək”.
Türkiyə Prezidenti Rəcəb Tayyib Ərdoğan bölgədə sülhə nail olmanın vacibliyi ilə bağlı eyni fikirləri və reaksiyanı Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevlə telefon danışığında da dilə gətirib. İki gün əvvəlki telefon danışığında R.Tayyib Ərdoğan Azərbaycanla Ermənistan arasında sülh prosesinin müsbət istiqamətdə irəliləməsindən məmnunluğunu ifadə edib və Türkiyənin prosesi yaxından izlədiyini bildirib. Türkiyə Prezidenti bölgədə təmin olunacaq ədalətli və davamlı sülhün həm Azərbaycan, həm Ermənistan, eləcə də bölgə ölkələri üçün yeni bir mühit yaradacağını vurğulayıb.
Bu, Türkiyə liderinin İrəvana və onu yanlış yola çəkməyə çalışanlara birinci ismarıcı deyil. R.T.Ərdoğan Bakı ilə sülhün müqabilində Ermənistanla sərhədin və kommunikasiyaların açıalacağını dəfələrlə bəyan edib. Həmin kontekstdə Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin Şuşadakı çıxışından bu cümləni bir daha xatırlatmaq yerinə düşər: “Əgər kimsə – minlərlə kilometr uzaqda yerləşən ölkələrin rəhbərləri bu regionda müəyyən nəticələr əldə etmək istəyirlərsə, qoy bizimlə danışsınlar”. Bu xəbərdarlıq Cənubi Qafqazda Bakının özünün yaratdığı yeni reallığın bütün mahiyyətini özündə ehtiva edir.
***
Ermənistanda Azərbaycanla sülh tərəfdarlarının çoxaldığı, son vaxtlar onların səslərinin gücləndiyi barədə yazmışdıq. Belə insanların sırasında hətta bu günədək Nikol Paşinyan iqtidarına və sülh prosesinə müxalif mövqedə dayanmış siyasi ekspetlərin, eks-nazirlərin, alimlərin, blogerlərin olduğunu da qeyd etmişdik. “Cənubi Qafqazda regional kommunikasiyaların açılması müasir geosiyasi təsirlərsiz mümkün olmalıdır”. Bunu “Report”a açıqlamasında britaniyalı jurnalist Onnik Ceyms Krikorian bildirib. Onun sözlərinə görə, İrəvanın regionda kommunikasiyaların açılması üzrə üçtərəfli işçi qrupunun işini (Azərbaycan, Rusiya və Ermənistan baş nazirlərinin müavinlərinin birgə sədrliyi ilə - red.) dondurmasının səbəbləri məlum deyil: “Yəni, Ermənistanın bu qərarı təzyiq altında verdiyi, yaxud Rusiya FTX-nin İrəvanın böyük nəqliyyat qovşağı üzərində hər hansı nəzarətə malik olmasını istəmədiyi aydın deyil”.
Erməni əsilli britaniyalı jurnalist və fotoqraf Onnik Krikorian daha sonra vurğulayıb ki, hazırda Bakı və İrəvan ikitərəfli danışıqlara üstünlük verir: “Bu formatın prioritet sayılmaması üçün heç bir səbəb görmürəm”. Onun fikrincə, Zəngəzur dəhlizi layihəsinin artıq Rusiya vəə Qərb arasında rəqabət mərkəzi orbitindən çıxması çox vacibdir.
Sağlam və praqmatik düşüncə sahibi olan erməni əsilli britaniyalı jurnalist Krikorianın açıqlamasından daha bir sitat: “Bu layihənin (Zəngəzur dəhlizi –red.) gələcəyi Azərbaycan və Ermənistandan, həmçinin ondan faydalanmağa ümid edən ölkələrdən asılı olacaq. Amma hesab edirəm ki, regional kommunikasiyaların açılması və Naxçıvanla əlaqələri bərpa etmək arasında fərq qoymalıyıq. Əslində, bu layihə mövcud geosiyasi proseslər nəzərə alınmadan mümkün olmalıdır. Amma Ermənistan dəmir yolu şəbəkəsi Cənubi Qafqaz dəmir yollarının inhisarında və 2037-ci ilə qədər Rusiyanın nəzarəti altında olduğundan ikinci mərhələ daha uzun çəkə bilər”.
İndi İrəvanın reallıqdan çıxış edərək, sülh və əməkdaşlıq yolunda konkret addımlar atmalı olduğu məqamda Fransa rəsmən bəyan edir ki, Ermənistana Azərbaycandan müdaxilə təhdidi var və onu mütləq müdafiə etməlidirlər. Yəni, Yelisey sarayı, guya, Ermənistanı müdafiə etmək üçün əlindən gələni etməyə çalışır, bu məqsədlə ona yeni silahlar göndərir. Əlbəttə, vasitəçilikdən və danışıqların platformasından məhrum olan Fransanın əsas məqsədi sülh sazişinin imzalanmasına mane olmaqdır. Ermənistanın bəzi media qurumları yaxın gələcəkdə Fransa hərbçilərinin bu ölkədə peyda olacağı barədə xəbərləri tirajlayırlar. Artıq hamıya aydındır ki, Emmanuel Makronun niyyəti Ermənistanı müdafiə etməkdən daha çox Cənubi Qafqaz uğrunda apardığı mübarizədə Türkiyə və Rusiya qarşısında üstünlük əldə etməkdir. Yoxsa, balaca Ermənistana geniş radiuslu GM-200 radiolokasiya sistemlərini verməzdi. Ərazini əhatə dairəsi 250 kilometrə çatan həmin sistemlər Fransaya nəinki Azərbaycan, eləcə Türkiyə, İran və Rusiya təyyarələrini gecə-gündüz izləməyə imkan verəcək.
***
Dünənə qədər kollektiv Qərbin, ABŞ-nin analitik mərkəzləri Ermənistanla Azərbaycan arasında yeni hərbi münaqişənin qaçılmaz olduğunu proqnozlaşdırırdılar. Əslində, sülh danışıqlarında yaranan fasilə onlara ən müxtəlif ehtimal və fərziyyələr irəli sürmək üçün “meydan” yaratmışdı. İndi Azərbaycan və Ermənistan arasında birbaşa, vasitəçisiz dialoq start götürüb. Sadəcə, İrəvan Bakının bir sıra vacib şərtlərini qəbul etməli, konstitutsiyanı dəyişdirməlidir. Çünki hayların ana qanununda açıq şəkildə Azərbaycana və Türkiyəyə qarşı ərazi iddiaları yer alır. Bunu ən azı ona görə etməlidir ki, Cənubi Qafqazda əsas oyunçunun Azərbaycan olduğunu özü də yaxşı anlayır. Ermənistan rəhbərliyinin bunu dərk etməsinin sübutu isə sərhədlərin delimitasiyası və demarkasiyası prosesi ilə bağlı protokolu imzalaması və ikitərəfli münasibətlərin normallaşması istiqamətində atdığı addımlardır. Nikol Paşinyan bu prosesin Ermənistanın suverenliyinin və təhlükəsizliyinin daha da möhkəmləndirilməsi üçün təməl daşına çevrildiyini təkrarlamaqdan yorulmur. Siyasi məntiq də onu deyir ki, Azərbaycanın suverenliyinin möhkəmlənməsi, bununla paralel olaraq, Ermənistanın suverenliyinin möhkəmlənməsinə, ümumilikdə, Cənubi Qafqazın beynəlxalq subyektivliyinin güclənməsinə zəmin yaradacaq. Amma özlərini “qlobal aktor”, “böyük güclər” sayan bəzi ölkələr məlum səbəblərdən bu reallığı həzm etməkdə çətinlik çəkirlər. Bizim vəzifəmiz onlara dönə-dönə başa salmaqdır ki, bu reallığa müqavimət göstərmək əbəsdir. Artıq dünyanın yeni düzəninə köhnə nümunələri sırımaq cəhdləri fayda verməyəcək. Bu cəhdlərin kənardan Servantesin Don Kixotunun yel dəyirmanı ilə “döyüşməsi” kimi miskin səhnəyə bənzədiyini üçüncü tərəflər, nəhayət, anlamalıdırlar.
Fərid ŞƏFİYEV,
Beynəlxalq Münasibətlərin Təhlili Mərkəzinin rəhbəri
Əlbəttə, Rəcəb Tayyib Ərdoğanın nəzərdə tutduğu ölkə Fransadır. ABŞ-nin sülh sazişinin imzalanması ilə bağlı mövqeyi konstruktiv xarakteri daşıyır. Bu da anlaşılandır. Amma onu da demək lazımdır ki, rəsmi Paris tərəfindən son günlər Ermənistan–Azərbaycan münasibətlərinin normallaşması, sülh danışıqları kontekstində kəskin çıxışlar müşahidə olunmur. Fransa Almatı görüşü barədə, sadəcə olaraq, neyrtal bir bəyanatla çıxış edib. Çox güman ki, Azərbaycanın atdığı adekvat addımlar, Yeni Kaledoniya məsələsində Bakının əks-tədbirləri Parisi düşünməyə vadar edib. Yəni, Yelisey sarayındakılar artıq anlayırlar ki, Azərbaycan heç də Cənubi Qafqazda yerləşən balaca, gücsüz, iradəsiz bir ölkə deyil. Əgər, o, Azərbaycana qarşı əvvəlki təxribatçı fəaliyyətini davam etdirərsə, Bakının da onun maraqlarına toxuna biləcəyini nəzərə almalıdır. Hadisələrin bundan sonrakım inkişafı bu məsələyə tam aydınlıq gətirəcək. Hər halda, xarici işlər nazirlərinin Almatı görüşündən sonra Parisin kəskin reaksiyasını görmədik.
Bəlkə indi biz Fransanın bölgəyə yönəlik münasibətində hansısa dönüşün yarana biləcəyini ehtimal edə bilərik. Ola bilsin, onlar Azərbaycana qarşı qərəzli fəaliyyətdən çəkinmək barədə düşünürlər. Doğrudur, bunu söyləmək hələ tezdir, vaxt hər şeyə aydınlıq gətirəcək.
İmran BƏDİRXANLI
XQ