Sünikdə (Zəngəzur) gömrük-logistika mərkəzinin tikintisi üçün Avropa Yenidənqurma və İnkişaf Bankı (AYİB) bir müddət bundan əvvəl Ermənistana 2 milyonu qrant, 10 milyonu kredit olmaqla 12 milyon avro ayırmağı nəzərdə tutub.
Ermənistan KİV-in yaydığı məlumata görə, artıq 2 milyon avro dəyərində qrant sazişi imzalanıb. Bununla da Sünikdə gömrük və logistika mərkəzinin tikintisinə başlanılması qərarı verilib. Razılaşma sənədi AYİB-in İrəvanda keçirilən illik iclası zamanı Ermənistanın maliyyə naziri Vahe Ovannisyan və adıçəkilən bank nümayəndələri tərəfindən təsdiqlənib.
Yeri gəlmişkən, “Vətən uğrunda Tavuş” hərəkatının lideri, arxiyepiskop Baqrat Qalstanyan AYİB-in İrəvanda bununla bağlı keçirilən biznes forumunu hər hansı vasitə ilə pozmağa çalışsa da, məqsədinə nail ola bilməyib. Arxiyepiskop bu fəaliyyətini baş nazir Nikol Paşinyanın indiyədək hər hansı bir təşəbbüsünün ölkəyə fayda gətirməməsi, Sünikdə gömrük və logistika mərkəzinin tikintisinin də belə bir layihə olacağı ilə əlaqələndirib. Paşinyan hakimiyyəti isə fərqli düşündüyünü, sözügedən infrastrukturun işə salınmasından sonra Şimal–Cənub magistralının Sisian–Kacaran hissəsinin Ermənistan iqtisadiyyatına müsbət təsir göstərəcəyini, ölkəni asılı vəziyyətdən çıxaracağını, adıçəkilən magistralın yüksək səviyyəli təhlükəsiz beynəlxalq yola çevriləcəyini bildirib.
Qeyd edək ki, layihədə gömrük və logistika mərkəzinin Sünik rayonunun Şəki kəndi yaxınlığında (Sisianın 7 kilometrliyində), Şimal-Cənub magistralına bitişik ərazidə 7,7 hektar torpaq sahəsində tikilməsi planlaşdırılıb.
Ermənistan KİV-in məlumatına görə, sözügedən mərkəzin ərazisində nəqliyyatın giriş-çıxışı istiqamətində hərtərəfli yoxlanılması, gömrük rəsmiləşdirilməsi, yükdaşımaların rentgen müayinəsindən keçirilməsi üçün binalar, sərnişindaşımaların rentgen müayinəsi platforması və digər infrastrukturlar yaradılacaq. Giriş-çıxış istiqamətində çəkisi 100 ton olan 5 yol və 2 tərəzi də inşa olunacaq.
Gömrük və logistika mərkəzi hər cür şəraiti olan laboratoriyanın yaradılması, sərnişin daşımalarının, kiçik ölçülü yüklərin yoxlanılması, insanların skan edilməsi üçün rentgen avadanlığının, UHF radiostansiyalarının quraşdırılması və s. ilə təchiz ediləcək. Mərkəzdə avtonəqliyyat vasitələrinin yoxlanılması (yük və sərnişin avtomobillərinin rentgen müayinəsi daxil olmaqla) və yüklərin rəsmiləşdirilməsi üçün meydançalar yaradılacaq. Bir sözlə, layihənin reallaşdırılması ilə gələcək Şimal-Cənub magistralı ərazisində malların gömrük rəsmiləşdirilməsi sürətlənəcək və “bir pəncərə” prinsipi ilə daşınma üçün bütün zəruri icazələrin verilməsi gerçəkləşəcək.
Ermənistan hakimiyyəti belə bir mərkəzə zəruri ehtiyacı həm də onunla izah edir ki, bir sıra yüklər sərhəddə deyil, ölkə daxilindəki gömrük anbarlarında rəsmiləşdirilir. Belə özəl anbarlar isə hər yerdə fəaliyyət göstərmir və heç də orada həmişə lazımi gömrük nəzarəti həyata keçirilmir.
Beləliklə, erməni rəsmilərinin fikrincə, gömrük və logistika mərkəzi fəaliyyətə başlayandan sonra Şimal–Cənub magistralının Sisian–Qacaran hissəsi, yəni, İran sərhədindən Ermənistana qədər olan mövcud yol xeyli qısalacaq: Qacarandan Sisiana qədər olan məsafə 118 kilometrdən 60 kilometrə enəcək, orta gediş sürəti isə 50 kilometrdən 100 kilometrədək yüksələcək.
Magistral üç hissəyə bölünür: şimal, mərkəzi (Bərgüşat tuneli) və cənub. AYİB-in krediti ilə magistralın 24,2 kilometrlik cənub hissəsində (Qacaran–Barguşad tuneli) 5 kiçik tunel və 11 körpü tikiləcək. Planlaşdırılmaya əsasən, tikinti 2030-cu ilin noyabrında başa çatdırılacaq.
Erməni mütəxəssislərinin fikrincə, Sünikdə yeni Sisian–Kacaran avtomobil magistralı ölkə tarixində ən böyük yol tikintisi layihəsidir. Ümumi dəyəri, təxminən, 1 milyard dollar qiymətləndirilən layihə çərçivəsində 27 körpü və 9 tunel tikiləcək. Bu yolun digər hissələrinin tikintisini isə Avropa İnvestisiya Bankı, Asiya İnkişaf Bankı və Ermənistan hökuməti tərəfindən maliyyələşdiriləcək.
Ermənistanın “168.am” nəşrinin yaydığı məlumata əsasən, hökumətin qərarına əsasən, Zəngəzur vilayətində belə mərkəzin yaradılması prioritet məsələdir, çünki bu bölgədə iki müvəqqəti saxlama anbarı olsa da, onların kifayət qədər ərazi və tikinti şəraiti, o cümlədən vilayət ərazisində xarici malların dövriyyəsinin gömrük xidmətinin səmərəli təşkili məqsədilə gömrük nəzarətinin həyata keçirilməsi üçün zəruri həcmdə texniki avadanlıq yoxdur.
Zəngəzurda bu yeni mərkəzin tikintisi üçün ayrılan kredit və qrant vəsaitlərinə Ermənistan hökumətinin ƏDV öhdəliklərinin yerinə yetirilməsinə yönəldiləcək birgə maliyyələşdirməsi daxil deyil. Birgə maliyyələşdirmə 2,4 milyon avro təşkil edəcək ki, bunun da 2 milyon avrosu kredit vəsaitləri, 0,4 milyon avrosu isə qrant vəsaitləri olacaq.
Ermənistan ilə AYİB arasında “Zəngəzur Gömrük və Logistika Mərkəzinin kredit sazişi” layihəsi Ermənistan üçün əlavə maliyyə öhdəliklərinə səbəb olacaq. Mərkəzin inşası Avropa İttifaqının Ermənistan üçün iqtisadi və investisiya proqramı ilə planlaşdırılır və hazırda xarici iqtisadi fəaliyyət üçün xidmət mərkəzlərinin yaradılması üzrə qəbul edilmiş proqramın tərkib hissəsidir”, – deyə nəşr bildirib.
Fikrət YUSİFOV,
iqtisad elmləri doktoru, professor
Ermənistan son zamanlar Rusiya ilə əlaqələrini zəiflədərək Avropa ilə yaxınlaşmaq istiqamətində davamlı addımlar atır. Bu, uzun müddət əməkdaşlıq etdiyi və fəaliyyəti daha çox siyasi motivlərlə idarə olunan Avropa Yenidənqurma və İnkişaf Bankını da “həvəsləndirir”.
Bankın Ermənistana 2030-cu ilə qədər loqistika təyinatlı layihələr üçün böyük həcmdə kreditlər ayırmasına dair planları da bu “istəkdən” qaynaqlanır. Ancaq bu seçimin nə qədər uğurlu olacağını zaman göstərəcək. Rusiya–Ermənistan münasibətlərində yaranmış gərginliyin nə ilə yekunlaşacağı da heç kəsə bəlli deyil. Avropa da daxil olmaqla bütün dünyada hər kəs çox yaxşı bilir ki, Ermənistan çar Rusiyası tərəfindən Azərbaycan torpaqlarında yaradılmış bir dövlət, daha doğrusu, Rusiyanın Cənubi Qafqazda forpostudur. Yəni, Ermənistanın Rusiya qarşısında yazılmamış bir öhdəliyi var. Bu öhdəlikdən boyun qaçırmaq nə qədər realdır? Bunu yaxın zamanda, şübhəsiz ki, hər kəs görəcək.
Ermənistanın kredit hesabına gömrük-logistika mərkəzini Şərqlə Qərbin maraq dairəsində olan Zəngəzur dəhlizinin keçəcəyi Mehridə və ya ona çox yaxın olan bir ərazidə deyil, 180 kilometr şimalda tikməkdə məqsədi nədir? Şübhəsiz ki, Ermənistanın bu “seçimi” Azərbaycan və Türkiyənin Zəngəzur dəhlizi ilə bağlı planlarına qarşı atılan addımlar kimi dəyərləndirilməlidir. 44 günlük Vətən müharibəsində ağır məğlubiyyətdən sonra 10 noyabr anlaşmasında nəzərdə tutulmuş kommunikasiyaların açılmasına dair öhdəlikləri yerinə yetirmək istəməyən Ermənistan ötən müddətdə hər dəfə Mehri yolunun açılması məsələsi ortaya çıxdıqda Azərbaycanla Naxçıvanı birləşdirəcək yolun bu istiqamətdə deyil, digər marşurutları təklif edib. Görünən budur ki, Ermənistan bu məsələdə hələ də öz oyununu oynayır.
Ermənisatan Rusiya ilə münasibətlərində yaranmış gərginliyin nə ilə nəticələnəcəyindən dolayı anlamalıdır ki, Azərbaycan və Türkiyənin dominant olduğu bir bölgədə onun bu gedişlərinin heç bir perspektivi yoxdur və bu addımlar mahiyyət etibarilə sülhə deyil, daha çox bu gün ölkədə çılğınlıq edən revanşistlərin baxışlarına xidmət edir.
Ermənistanın bu gün regionda nə Şərqə, nə də Qərbə çıxışı yoxdur. Şimal istiqamətində isə torpaq iddiaları ilə mütəmadi rahatsız etdiyi Gürcüstan yerləşir. Bu dövlətin yeganə Cənuba – İrana çıxışı var. Qərblə hərbi ittifaqını dərinləşdirmək səbəbindən isə İranla da münasibətlərində sərinlik yaranan Ermənistan reallıqları olduğu kimi dəyərləndirə bilməzsə, onun bir dövlət kimi sonunun nə ilə yekunlaşacağına heç kim təminat verə bilməz.