Hayların revanşizm xəyalı “millətçilik epidemiyası”nın bitmədiyini göstərir
Yazımızın əvvəlində onu xatırladaq ki, cari il sentyabrın sonlarında Azərbaycanın Qarabağ iqtisadi rayonunda beynəlxalq hüquq və normalara riayət etməklə, yüksək səviyyədə həyata keçirdiyi antiterror tədbiri ilə “Dağlıq Qarabağ Respublikası” – “artsax”ın mövcudluğuna son qoyuldu. Bununla da işğalçı Ermənistanın Xankəndidəki separatçı xunta rejiminin timsalında gerçəkləşdirməyə çalışdığı “dövlət içində dövlət” sərsəm layihəsi tam iflasa uğradı. Tarixin arxivinə göndərdiyimiz həmin qeyri-qanuni qurumun bütün institut və atributlarının ləğvi barədə “fərmanı” Qarabağ xuntasının sonuncu “başçısı” Samvel Şahramanyan imzaladı.
Amma son vaxtlar militarist meyillərin açıq şəkildə gücləndiyi Ermənistanda başqa “küləklər” əsməyə başlayıb. İrəvan ən yüksək səviyyədə sülh danışıqlarının davamına və sülh sazişinin imzalanmasına hazır olduğunu bəyan etsə də, onun erməni cəmiyyətinin üç il əvvəlki altı həftəlik müharibədə, üç ay əvvəlki birsutkalıq antiterror tədbirində məğlubiyyəti tam həzm etməkdə çətinlik çəkdiyi görünür. Ermənistandakı siyasi-filoloji revanşist kəsimlə yanaşı, Paşinyan komandasının bəzi üzvlərinin də leksikonunda son vaxtlar müharibə ritorikası notlarının nəzərə çarpması, məhz “çətin həzmin” fəsadları kimi izah oluna bilər.
* * *
Azərbaycan–Ermənistan münasibətlərində normallaşma, tərəflərin, nəhayət, sülh sazişini imzalayacağı baxımından 2023-cü ildən gözləntilər böyük idi. Təəssüf ki, ümidlər özünü doğrultmadı və hazırda hər iki ölkənin siyasi ekspertləri, mediası 2024-cü ilə proqnozlar vermək, ehtimallar irəli sürməklə məşğuldurlar. Əsas mövzu isə yenə eyni sual ətrafındadır: 2024-cü ildə sülhə nail olunacaqmı?
Bu suala hayların “Hraparak” nəşri apardığı maraqlı müqayisələr əsasında cavab verməyə çalışıb. Nəşr belə qənaətə gəlib ki, nə 2024, nə də 2025-ci ildə sülh sazişinin imzalanması real görünür. Bu qənaətin arqumentasiya bazası kimi ABŞ və Aİ-nin İsrail–Fələstin münaqişəsində məlum təşəbbüsləri, Ukraynaya dəstəklə bağlı konkret nəticə əldə olunmasına cəhdlər, eləcə də ABŞ-da və Avropa Parlamentinə seçkilər göstərilir. Yəni, qəzet iddia edir ki, bütün bunlar başa çatana qədər Ermənistanla Azərbaycan arasında sülh sazişi imzalanmayacaq.
Sirr deyil ki, Cənubi Qafqazda sülhün və təhlükəsizliyin bərqərar olmasını istəməyən qüvvələr var. Bu qüvvələr hər dəfə sülh danışıqlarının pozitiv məcraya yönəlməsi ərəfəsində İrəvanı şirnikləndirməyə başlayır, onu revanşizm xəyallarına sürükləyirlər. Məqsədləri Azərbaycanın bölgədə sülh və sabitliklə bağlı səylərinin qarşısını almaq, Ermənistanı silahlandırmaqla, gərginliyin aradan qalxmasına mane olmaqdır. “Hraparak” aydın şəkildə bildirir ki, Avropa Sülh Fondu vasitəsilə, Aİ üzvü olan ayrı-ayrı ölkələr tərəfindən Ermənistana silah tədarükü mexanizmlərinin işə salınması, Aİ-nin Ermənistandakı missiyasının genişləndirilməsi 2024-cü ilin prioritetləri sırasındadır.
Qəzetin yazdığına görə, gələn il Aİ-nin bu ölkədəki “mülki” missiyasının beynəlxalq sülhməramlı kontingentlə əvəz olunması planı var. Bu zaman başda Hindistan və Fransa olmaqla, böyük miqdarda hücum silahlarının alınması kimi fəaliyyətlər də davam etdiriləcək. Bütün bunlarla yanaşı, İrəvanın Avropanın bəzi ölkələri ilə “xarici işlər nazirləri səviyyəsində görüşlər keçirməklə, 2024-cü ilə yekun vuracağı” da diqqətə çatdırılır. Guya, qarşıdakı iki il ərzində Ermənistanın həm hərbi-siyasi, həm də iqtisadi cəhətdən gücləndirilməsi istiqamətində işlər görüləcək.
* * *
Bir müddət əvvəl həmin “Hraparak” nəşri yazırdı ki, silah tədarükü Ermənistanın müharibə hazırlıqlarının görünən tərəfidir. Cari ildə hərbi büdcəsini 47 faiz artıran və onu son otuz ildə ilk dəfə 1 milyard ABŞ dollarına çatdıran Hayastan paralel olaraq ordusuna səfərbərliklə bağlı konkret addımlar atır. Çağırışçıların sayı dəqiqləşdirilir, kişi cinsindən olan vətəndaşların, xüsusən də gənclərin ölkədən kənara çıxmalarına qoyulan məhdudiyyətlərin sərtləşdiriləcəyi gözlənilir. Qəzet digər məqaləsində 48 yaşa qədər olan kişilərin ordunun təlim toplantılarına cəlb olunduqlarını qeyd edib.
Aydın məsələdir ki, bu kateqoriyadan olan ermənilərin təcili təlimlərə çağırılması Hayastanın müharibə hazırlığına birbaşa işarədir. Sülh danışıqlarının indiki həlledici mərhələsində ikibaşlı oyuna girişməyi, militarist siyasətin Azərbaycan Ordusunun qarşısında hansı “dividendləri” qazandıra biləcəyini rəsmi İrəvan yaxşı-yaxşı düşünməlidir. Bu zaman son nəticəni indidən göz önünə almağı unutmamalıdır.
Bu arada “Biznes İnsayder” (Business Insider) saytı Ermənistanın son həftələrdə Fransa və Hindistandan HHM sistemləri, radarlar, zirehli texnika, Hindistandan zenit-raket kompleksləri, qanadlı və ballistik raketlər, PUA-lara qarşı sistemlər sifariş etdiyindən yazıb. Sayt məsələnin şərh qismində qeyd edir ki, “hərbi satınalmalar həm də ona görə diqqət çəkir ki, bu, Azərbaycanın artan təzyiqləri ilə mübarizədə İrəvana az dəstək verən Rusiyadan hərbi texnika asılılığını azaltmaq üçün Ermənistanın nəzərəçarpacaq addımlar atdığını göstərir”.
Saytın eksperti Nikolas Heras bildirib ki, Ermənistan özünün xarici və milli təhlükəsizlik siyasətini iki istiqamət üzrə inkişaf etdirir. Bunlar Avrasiyada güclü oyunçularla müdafiə koalisiyaları yaratmaq, həmçinin, silahlı qüvvələrinin Azərbaycan aviasiyasından müdafiə qabiliyyətini artırmaqdır.
N.Heras yazır: “Hindistan hərbi sənayesi geniş imkanlara malik olduğu üçün Ermənistanın bu istiqamətdə etibarlı tərəfdaşına çevrilib. Ermənistan ordusunun hərbi arsenalı uzun müddət Rusiya istehsalından ibarət idi. Amma, xüsusən Azərbaycanın İsrail və Türkiyə istehsalı olan silahlardan istifadə etdiyi 2020-ci il müharibəsindən sonra Moskva ilə münasibətləri gərginlşdiyindən, İrəvan hərbi tədarükçüsünü dəyişmək qərarına gəlib. Ermənistan Rusiyanın dominantlıq etdiyi Kollektiv Təhlükəsizlik Müqaviləsi Təşkilatına üzv olmasına baxmayaraq, bu qurumdan heç bir dəstək görmədiyini dəfələrlə bəyan edib. Hazırda Rusiya Ukraynada müharibə aparır və onun Ermənistanın Qərblə yaxınlaşmasından qıcıqlandığı hamıya məlumdur. Yəni, İrəvanın Moskva ilə tərəfdaşlığı tənəzzülə doğru gedir və Paşinyan tədricən, amma əminliklə ölkəsini NATO-ya yaxınlaşdırır. Bu zaman o, Türkiyə ilə münasibətləri normallaşdırmaq perspektivi barədə də düşünür”.
* * *
Ermənistanın xarici siyasətinin qarşısında duran əsas problemlərdən biri Rusiya ilə əlaqələri kəsə bilməməsində, eyni zamanda, Azərbaycanla yeni müharibəyə başlayacağı təqdirdə, Moskvaya nə dərəcədə etibar edə biləcəyi məsələsinin olduğu vurğulanan məqalədə daha sonra xatırladılır ki, Hindistan və Fransanın Ermənistanı silahlandırması Bakı və Ankaranın tənqidinə səbəb olması da nəzərdən qaçırılmamalıdır.
Beləliklə, Bakı ilə sülhə yaxınlaşmasından danışan İrəvan arxada cəbbəxanasını böyütməklə məşğuldur. Əgər Ermənistan, doğrudan da, üçüncü Qarabağ savaşına hazırlaşırsa və onun məqsədi “artsaxı” diriltməkdirsə, bu sevdadan vaz keçməlidir. Çünki onun sülhü seçməkdən savayı şansı yoxdur və düşdüyü durumdan qurtuluşu da yalnız qonşusu ilə sülhə gəlməkdir. Ən xeyirlisi də budur.
Bu gün “bəlkə də qaytardılar” xəyalından əl çəkə bilməyən bütün “yan”lar beyinlərinə pərçim etsinlər: “artsax” yoxdur və bundan sonra heç vaxt olmayacaq!
Bakının hadisələrin istənilən yöndə inkişafına hesablanmış tutarlı cavab tədbirlərinin “üstayaqda” dayandığına isə heç şübhələri olmasın. Haylar ən yaxın tarixdə “qazandıqları acı təcrübədə” buna əyani şəkildə əmin olublar.
Turab RZAYEV,
siyasi şərhçi
Azərbaycan dövləti separatçıların fəaliyyətini diqqətlə izləyir və ehtiyac yarandığı halda ən kəskin addımları atacaq. Aydın məsələdir ki, revanşist çıxışlar, müharibə ritorikası Azərbaycanın maraqlarına ziddir. Əlbəttə ki, müvafiq dövlət orqanları bütün bu fəaliyyətləri görür və qeydiyyatını aparır. Ən vacib məqam Ermənistan hakimiyyətinin separatçılara münasibətidir. Rəsmi İrəvan Qarabağ klanına məxsus bir sıra şəxslərin fəaliyyətini aqressiya ilə qarşılayır. Çünki Paşinyan hökuməti onları “Qarabağ ermənilərinin problemindən” yararlanıb hakimiyyətə gəlmək üçün çevrilişə cəhd etmə, vətəndaş müharibəsi yaratma ehtimalına görə təhdid kimi görür. Paşinyan özü separatçıların təşkilatlanmasına icazə verilməsinin sülh müqaviləsinin imzalanmasına zərbə vuracağını düşünür. Əgər Ermənistan iqtidarı bunlara göz yumsa, onda onların da separatçılarla birgə hərəkət etdiyi bəlli olacaq. Bir daha vurğulamaq istəyirəm ki, Azərbaycan dövləti humanistlik göstərərək keçmiş xunta rejiminin bir çox nümayəndələrini həbs etməyibsə, onlar da keçmişdə baş verənləri unutmamalı, şanslarını doğru dəyərləndirməlidirlər. Çünki dövlətimiz separatçıların həm Ermənistanda, həm də ondan kənardakı bütün fəaliyyətlərini diqqətlə izləyir. Məqamı gəldikdə Bakının ən sərt addım atacağına heç kim şübhə etməsin.
İmran BƏDİRXANLI
XQ