Məlum olduğu kimi, bu ilin sentyabrında Azərbaycanın həyata keçirdiyi lokal xarakterli antiterror tədbirlərindən sonra özünü buraxdığını elan edən Qarabağdakı separatçı rejimin sabiq rəhbəri, hazırda Ermənistanda olan Samvel Şahramanyanın dili açılıb.
Əslində, onun buna məcbur edildiyini də söyləmək mümkündür. Bir qrup başıpozuq aksiya keçirib və tələblər irəli sürərək deyiblər ki, bəs “artsax” ölməyib filan. Ancaq hər bir halda Şahramanyan sentyabrda imzaladığı sənədlə bağlı deyə bilərdi ki, daha rejim fəaliyyət göstərmir. Amma belə deməyib, əksinə, bildirib ki, heç kəs qondarma “Dağlıq Qarabağ Respublikası”nı ləğv edə bilməz. Sən demə, ortada referendum var imiş.
Əvvəlcə buna diqqət yetirək görək Samvelin haqqında söz açdığı referendum nə deməkdir. Deməli, 10 dekabr 1991-ci ildə azərbaycanlıların boykot etdikləri və yalnız ermənilərin qatıldıqları referendumun nəticəsinə görə “müstəqillik qərarı” çıxarılmış və 1992-ci il yanvarın 6-da “Dağlıq Qarabağ Respublikası”nın “müstəqilliyi” “rəsmən” elan edilmişdi. Buna qədər isə 26 noyabr 1991-ci ildə “Azərbaycan Respublikasının Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətini ləğv etmək haqqında” Azərbaycan Respublikasının Qanunu qəbul edilmişdi. Qanunu Prezident Ayaz Mütəllibov imzalamışdı.
Diqqət yetirək: Ermənistan Respublikasının müstəqilliyi 23 sentyabr 1991-ci ildə elan olunub. Əgər 26 noyabr 1991-ci ildə Azərbaycan özünün qanuni ərazisindəki muxtar qurumu ləğv edibsə, belə nəticəyə gəlmək mümkündür ki, Ermənistanın 23 sentyabr 1991-ci ildə elan etdiyi müstəqilliyin əsasını təşkil edən və rəsmi şəkildə bəyan olunmuş baza aradan qalxmış durumdadır. Nəzərə alaq ki, ölkənin istiqlaliyyət bəyannaməsində sənədin hazırlanması barədə qərarın Ermənistan SSR Ali Soveti və Dağlıq Qarabağ Milli Şurası tərəfindən 1 dekabr 1989-cu ildə çıxarıldığı vurğulanıb. Yəni faktiki olaraq hazırda Ermənistan Respublikasının mövcudluğu qeyri-qanunidir. Görünür, həm də buna görə ölkənin baş naziri Nikol Paşinyan bir neçə ay əvvəl respublika üçün şəhadətnamə, loru dildə desək, “kupça” almaqdan söz açırdı. Çünki o, yaxşı bilir ki, Ermənistan üçün yaranma özəyi doğru deyil. Onu da nəzərə alaq ki, hayların istiqlal bəyannaməsində qonşu ölkələrə ərazi iddiası əksini tapıb. Yeri gəlmişkən, Ermənistan konstitusiyası da özünün istinad mənbəyini istiqlal bəyannaməsindən götürür. Bu isə faktiki olaraq o deməkdir ki, ölkənin əsas qanunu Azərbaycana və Türkiyəyə ərazi iddiasını təsdiqləməkdədir.
Bəli, qondarma “DQR” də ərazi iddiasının “məhsulu” kimi meydana çıxan quruluş olub və otuz ilə yaxın müddətdə bu “ampluada” fəaliyyət göstərib. S.Şahramanyanın elan etdiyi qərar isə separatçı mahiyyətli qurumun ləğvini vurğulayırdı. Ancaq dediyimiz kimi, indi Samvel bildirir ki, ləğv-filan yoxdur. Nəinki yoxdur, ona və Azərbaycanda həbsdə yatmaqdan canını qurtarmış beş-altı adama İrəvanda mənzil-qərargah verilib. İndi necə başa düşək? İstər-istəməz belə düşünməliyik ki, Ermənistan öz ərazisində Azərbaycana ərazi iddiası irəli sürən, özünü qanuni əsaslı adlandıran bir qurum, daha doğrusu, qruplaşma bəsləyir. Heç şübhəsiz, bu, Ermənistandan Azərbaycana qarşı təhlükənin olduğu anlamını daşıyır.
Ermənistanın Azərbaycana qarşı təhlükəliliyini təsdiqləyən digər məsələlər də var. Yəni, rəsmi İrəvanın hazırkı fəaliyyəti də bunu söyləməyə əsas verməkdədir. Başqa sözlə desək, Şahramanyanın “Artsax sağdır” deyərək bildirdikləri Ermənistanın həyata keçirdiyi kursdan aydın görünməkdədir. Məlum olduğu kimi, hazırda rəsmi İrəvan bütün beynəlxalq platformalarda Azərbaycanın, guya, Qarabağda etnik təmizləmə gerçəkləşdirdiyi məntiqini irəli sürməkdədir. Mövcud “dəst-xətt” bölgənin erməni sakinlərinin evlərinə qayıtmalarını nəzərdə tutur. Sən demə, bu qayıdış üçün “şərtlər” müəyyənləşməli imiş. Məsələni həm baş nazir Nikol Paşinyanın administrasiyası, həm də xaricdəki ermənipərəstlər öz aləmlərində kifayət qədər korrektə etdiklərini düşünürlər. Formul da fikirləşiblər – təhlükəsiz və ləyaqətli qayıdış. Yəni, təhlükəsizliyi və ləyaqəti BMT sülhməramlıları təmin edəcəkmiş. Görünür, İrəvanda oturub ağlına gələni zoğallayan Şahramanyan da başının dəstəsi ilə yenidən Xankəndiyə qayıdıb indi Dövlət Təhlükəsizliyi Xidmətinin istintaq təcridxanasında olan sabiq separatçıbaşı Arayik Arutyundan “miras qalan” kresloda oturacaqmış. Böyür-başında da BMT-nin sülhməramlı zabitləri əyləşəcəkmiş. Nə gözəl! Arada müstəqillik zəngulələri də vurmaq olar! Nə qədər olmasa, ləyaqəti qoruyan olacaq axı! Ən əsası isə “referendum” var!
Bəli, Ermənistanın istədiyi budur. Baxın, ölkənin xarici işlər nazirinin müavini Vahaan Kostanyan bildirib ki, ölkəsinin Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü tanıması “Artsax” ermənilərinin hüquq və təhlükəsizliyi məsələsini arxa plana ata bilməz. Yenə də, “Artsax” ifadəsi. Elə bu ifadənin işlədilməsinin özü artıq ərazi iddiasıdır. Sual olunur: bir dövlətin başqasının suveren ərazisindəki bölgəni özü istədiyi tərzdə adlandırması nə deməkdir? İndiki halda bu, tamamilə yolverilməzdir. Çünki ortada böyük münaqişə olub. Deməli, İrəvan tərəfindən suverenliyimizin tanınması mənasız şeydir. Şahramanyanın diqqətə çatdırdığımız fikirləri də həmin mənasızlığın əyani göstəricisidir.
S.Şahramanyanın məlum açıqlaması, əslində, Ermənistan hakimiyyəti ilə yanaşı, xaricdəki anti-Azərbaycan qüvvələrin, ayrı-ayrı Qərb dövlətlərinin müxtəlif orqanlarının, bəzi beynəlxalq təşkilatların qaldırdıqları Qarabağda etnik təmizləmə vay-şivənini də alt-üst edir. Bir daha təsdiqlənir ki, onların sentimentallığa, insan hüquqlarına bürünmüş oyunlarının arxasında Azərbaycan torpaqlarına qəsb niyyəti dayanır. Başqa sözlə desək, bu qüvvələr İrəvanın ölkəmizə qarşı ərazi iddiasının gerçəkləşməsinə dəstək verirlər.
Samvelin “Artsax” sağdır” ritorikası, eyni zamanda, Azərbaycan-Ermənistan sülh danışıqlarına da təsir göstərən amildir. Ermənistan rəhbərliyi bütün platformalarda bəyan edir ki, Azərbaycanın 86,6 min kvadratkilometlik ərazidə suveren hüquqlarını tanıyır və o əraziyə Qarabağ da daxildir. Hər halda separatçıya öz ərazisində sığınacaq vermək və onun ağzına gələni danışmasını tirajlamaq tanıma sayıla bilməz. Belə olan halda İrəvanın Azərbaycanı 29,8 min kvadratkilometrlik ərazidə Ermənistanın suveren haqlarını tanımağı rəsmiləşdirməyə çağırması da yumşaq desək, düzgün deyil. Bakı necə bu tanımaya getsin ki, İrəvan separatçıya imkan və şərait yaradıb, onun çərənləməsinə, hansısa referendumdan danışmasına göz yumur? Hər halda, ölkəmiz özünə qarşı ekstremizm bəsləyən bir ölkənin ərazi bütövlüyünə hörmətlə yanaşa bilməz.
İndi S.Şahramanyanın məlum açıqlaması ilə bağlı bir vacib məqamın üzərində də dayanaq. Məlum olduğu kimi, Ermənistan rəhbərliyi, o cümlədən baş nazir N.Paşinyan tez-tez ölkəsinin Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü 1991-ci ilin Alma-Ata Bəyannaməsinə əsasən tanıdığını vurğulayır. Ancaq vaxtilə İrəvanda bildirirdilər ki, SSRİ dağılandan sonra Azərbaycan necə öz müstəqilliyini elan edibsə, “Dağlıq Qarabağ” da eyni addımı atıb, öz müqəddaratını müəyyənləşdirib və s. Müqəddərat isə Samvelin haqqında söz açdığı “referendum”dan qaynaqlanıb.
O zaman tarixlərə diqqət yetirək. Alma-Ata Bəyannaməsi 1991-ci il dekabrın 21-də imzalanıb. Yəni, separatçıların Qarabağda saxta “referendum” keçirmələrindən 11 gün əvvəl. Bu məntiqlə Paşinyan və komandası deyə bilər ki, Alma-Ata Bəyannaməsinə qədər nə olubsa-olub. Belədə Qarabağ da daxil olmaqla Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü tanıma da, əslində, heç nəyi dəyişmir. Çünki hüquqi baxımdan yanaşsaq, Alma-Ata Bəyannaməsində onun imzalandığı tarixə qədər özünü “müstəqil” adlandırmış Qarabağla bağlı heç nə yoxdur. Əslində, Şahramanyanın “Artsax”ın fəaliyyətini dayandırmasına dair fərmanfason kağız parçası da tam mənasızdır. O anlamda ki, qondarma quruluş nədir ki, onun özünü buraxmaq sənədi də nə ola? Rədd olub getməlidir və gedib də. Vəssalam!
Ancaq yenə də bildirək ki, Samvelin hazırda Ermənistan ərazisində oturub “referendum zəngulələri” vurması və “DQR”in “ölmədiyini” bildirməsi, bax, buna təhlükə mənbəyi kimi yanaşmaq mümkündür. Nəzərə alaq ki, İrəvan otuz ilə yaxın müddətdə Alma-Ata Bəyannaməsinin Azərbaycanın ərazi bütövlüyü məntiqini heçə sayıb. Özü də bunu “DQR”in müstəqilliyi kontekstində edib. Yəqin elə bu məntiqlə də Şahramanyanı mənzil-qərargahla təmin edib. Deməli, Samvelin açıqlaması həm də Paşinyan iqtidarının Azərbaycanla sülh prosesindəki qeyri-səmimiliyinin göstəricisidir və Ermənistanı ölkəmizin ərazi bütövlüyünü təhdid hədəfinə çevirməkdədir. Yaxşı olar ki, rəsmi İrəvan bunu düşünsün. Əks halda, Azərbaycanı təhdidə köklənmiş bütün hədəflərin, onların harada yerləşməsindən asılı olmayaraq, susdurulması məsələsi aktuallaşa bilər.
Əvəz CAHANGİROĞLU
XQ