NATO-nun düşüncə mərkəzlərindən biri olan RAND korporasiyasının ötənilki hesabatında təqdimatın altında “Ariana Təbatəbai” imzası qoyulmuşdu. Təbatəbai soyadı Azərbaycan dini düşüncə tarixinə, xüsusilə də Güney Azərbaycanda milli azadlıq hərəkatının və şiə dini inancının tarixçəsində xüsusi yer aldığına görə diqqətimizi cəlb etdi.
RAND Korporasiyası “bütün dünyada icmaları təhlükəsiz, daha sağlam və firavan etməyə kömək etmək üçün ictimai siyasət problemlərinin həlli yollarını araşdıran, inkişaf etdirən” tədqiqat qurumudur. Qeyd etdiyimiz politolojı yazıda Rusiya, İran və Çin münasibətləri təhlil olunurdu. Bizi maraqlandıran isə tədqiqatın müəllifi oldu.
“Tərəfsiz və obyektiv” RAND korparasiyasının təhlilçisi düşüncələrini vizuallaşdırmaq üçün İran Xorasanında yaşayan bir qohumu, fotoqraf Nazənin Təbatəbainin bir kompozisiyasını da saytda yerləşdirmişdi. Şəkildəki yazıda oxuyuruq: “İran Süleymaninin öldürülməsinə necə cavab verəcək və eskalasiya harada bitəcək?” Çox duyğusal bir mənzərədir. Avropanın mühüm düşüncə mərkəzlərində ekspert olaraq qəbul edilən bu gənc babalarının klan ənənələrinə sadiq qalaraq mühacirət həyatı yaşasa da irançılıq təəssübünü itirməmiş və onu yeni imkanlar və şərtlər daxilində yaşatmaqdadır.
Kimdir bu ekspert? O, 1945-ci ildə Təbriz şəhərində ruhani ailəsində anadan olmuş Cavad Təbatəbainin qızıdır. “Azərbaycan Təbatəbailəri” kimi tanınan bu ailədə ana dilini bilmirlər və bir sıra hallarda bu dilə nifrət etdiklərini də gizlətmirlər. Cavad Təbatəbai Azərbaycan Milli Hərəkatının qələbəsindən 3 gün sonra anadan olmuş və az bir müddətdən sonra ailə Qum şəhərinə köçmüşdür.
Cavad Tehran Universitetini bitirmiş, professor olaraq uzun müddət çalışmış, Hegel fəlsəfəsindən doktorluq müdafiə etmiş, İslam Ensiklopediyasının baş redaktoru olmuşdur. Bu alim də ABŞ-da yaşamasına baxmayaraq, irançılıq və fars hegemonlugu düşüncəsindan kənara çıxa bilməmişdir. Lakin bəzi təhlilçilər onu liberal və millətçi adlandırmışlar.
Kimdir bu təbatəbailər? Bəzi mənbələr hesab edir ki, onlar Bağdaddan XIX əsrin əvvəllərində İrana gəlmiş və ilk olaraq Kaşan şəhərində məskunlaşmışlar. Belə ki, Bağdadda, Nəcəfdə bu nəslin davamçıları uzun müddət şiə alimləri kimi tanınmışlar. Seyid Cəfər Təbatəbai 1835-ci ildə özünə İranın Kaşan şəhərinin mərkəzində inşası 10 il çəkən böyük bir imarət tikdirmişdir. Bu imarətin Huma quşu əfsanəsini xatırlatması göstərir ki, onun sahibləri İraqdan gəlmiş ərəb olsalar da, Sasani dövrünün ənənələrinin qoruyucusudurlar. Kaşanda tikilən bu imarət “Təbatəbailər evi” kimi tanınır. Bir hissəsi xalça alverçisi olan bu ailə Təbriz şəhərində də yaşamış, onların Azərbaycan türkləri ilə uzun və maraqlı əlaqələri olmuşdur.
Bir qədər də qədimə getdikdə məlum olur ki, İran və fars hegemonlugunu müdafiə edən bu ailə, əslində, ərəb kökənlidir. Şəcərələrində göstərilir ki, Sadat Tabatəbai nəsli Həsən bin Əliyə qədər davam edən bir ailədir. Təbatəbailərin əcdadı İbrahim, deyilənlərə görə, nitqində olan qüsura görə “Kəbə” əvəzinə, “Təbə” tələffüz edərmiş və bu səbəbdən də onun davamçıları Təbətəbailər adlandırılmışlar. İran cografiyasında məskunlaşmış bu ailənin bəzi üzvləri “Diba” və “Kia” soyadı da daşımışlar ki, bunların da hər birinin ayrıca tarixçəsi var.
Sadat ailəsindən İraqa köçmüş Əl Həkim və Zəvari Tabətabailəri isə sonralar Azərbaycana və Təbrizə gəlmişlər. Bu ailənin üzvləri Börücərd, Yəzd, Təbəristan, Diləm, Rey şəhərlərinə də yerləşmişlər. Uzun müddət biri-biri ilə qız verib-almaq yolu ilə qohumluqlarını saxlayan bu tayfa müxtəlif siyasi, ideolojı və bəzi iqtisadi layihələrin mərkəzində olmuşlar. Çox dərinə getmədən qeyd edək ki, Yəməndəki Husi idealogiyası da bu tayfa ilə bağlıdır.
Dövlət çevrilişi, dini nəzəriyyəçilik, ölkə rəhbərliyi, professorluq, diplomatiya, xəyanət kimi hadisə və mövqelər bu ailənin varlığında özünü geniş göstərir. Avropa tarixində Mediçi ailəsinə bənzər bir klan modeli qurmuş təbatəbailər Güney Azərbaycanda xüsusi nüfuz qazanmışlar. Lakin Mediçilər kimi tarxi abidələr, muzeylər, sənət əsərləri, mədəniyyət abidələri miras qoymamışlar.
Qeyd olunduğu kimi, Təbatəbailər Güney Azərbaycanda XIX əsrin II yarısından fəal yer tutmaga başlamışlar. Nəsrəddin şahın icazəsi ilə 1858-ci ildə Melkom xanın (erməni əsilli) təşkil etdiyi “Fərəmuşxana”nın (masson cəmiyyəti) ölkədə irtica tətbiq etdiyini, hakimiyyətin əleyhinə təbligat apardıgını və ölkəni dagıtmaq istədiyini şaha çatdırmışlar. Nəsrəddin şah cəmiyyətin fəaliyyətini yoxlamaq üçün iki hörmətli üləmanı bu məsələni araşdırmaga məsul etmişdir. Seyid Sadiq Təbatəbai və Seyid İsmayıl Behbəhani fəramuşxanələrin məqsəd və vəzifələrini araşdırmış, dinə və dövlətə heç bir təhlükə olmadıgını bildirmişlər. Buna baxmayaraq, 1861-ci ilin oktyabrında şah “Masson lojasının” (təşkilatın) üzvlərini sərt şəkildə cəzalandıraraq onu ləğv etmişdir.
1905–1911-ci illər Məşrutə İnqilabının təşəbbüskarlarından biri olmuş Seyid Məhəmməd Təbatəbai Oyanış Lojasına qatılaraq Fransanın Böyük Şərqinin lojalar sisteminə daxil olmuşdur. XX əsrin əvvəllərində Qacar dövlətində, xüsusilə də Güney Azərbaycanda ruhaniyyət siyasi partiyaların rəhbəri, məscidlər isə təşkilat ofisi funksiyasını yerinə yetirmişdir. İdeoloji mərkəz Qum şəhəri olmuşdur. Seyid Ziyaəddin Təbatəbai (1888–1969) İranda dövlət xadimi kimi təqdim olunsa da, bir neçə ay Qacar dövlətinin baş nazir olmuşdur.
O, 1921-ci ildə dövlət çevrilişinə rəhbərlik etmiş, sonra ölkədən qaçmışdır. İngiltərə xüsusi xidmətinin dəstəyi ilə qəzet redaktoru olmuş, vəziyyəti korlayan kimi ölkədən qaçmışdır. 1941-ci ildə Rza xanın istefasından sonra yenidən İrana gəlmiş, sonra yenidən ölkədən qaçmış, ömrünün sonuna qədər mühacirətdə yaşamışdır. Bir çox ədəbiyyatda məşrutəçi kimi təqdim olunan Seyid Məhəmməd Tabətəbai Seyid Sadiq Tabətəbəinin ogludur.
Bu gün Avropada poker ustasından tutmuş, televiziya ulduzları, şahmat ustasından tutmuş, rok musiqiçisinə qədər Tabətəbai soyadını daşıyanlar var.
Pərviz KAZIMİ,
BDU-nun dosenti