Hazırda dünyanın inkişaf etmiş ölkələrində nəqliyyat parkının yenilənməsi məqsədilə istismar müddəti keçmiş avtomobillər utilizasiya prosesinə cəlb edilir. Artıq bu sahədə beynəlxalq təcrübə də formalaşıb. Hətta köhnə avtomobillərin utilizasiyası ilə məşğul olan iri şirkətlərin sayı 200-ü ötüb.
Amerika Birləşmiş Ştatlarında bu fəaliyyətlə məşğul olan minlərlə müəssisə mövcuddur. Bu sahədə çalışanların sayı isə 40 min nəfərdən artıqdır. Məhz bunun nəticəsidir ki, bu ölkədə hər il 15 milyondan çox avtomobil utilizasiya edilir. Artıq bu proses Avropanın qabaqcıl ölkələrini də əhatə edib.
Son illər ölkəmizdə də bu məsələ getdikcə aktuallığını artırır. Belə ki, “Azərbaycan Respublikasında yol hərəkətinin təhlükəsizliyinə dair 2019–2023-cü illər üçün Dövlət Proqramı”nda ölkəmizdə yol hərəkətinin təhlükəsizlik səviyyəsini yüksəltmək, ekoloji vəziyyəti yaxşılaşdırmaq, eləcə də yerli avtomobil istehsalını stimullaşdırmaq məqsədilə köhnə, texniki-təhlükəsizlik və ekoloji cəhətdən yararsız nəqliyyat vasitələrinin utilizasiya proqramının hazırlanması və tətbiqi nəzərdə tutulub. Bundan əlavə, “Azərbaycan Respublikasının 2022–2026-cı illərdə sosial-iqtisadi inkişaf Strategiyası”nda istismarı ekoloji cəhətdən zərərli sayılan fiziki və mənəvi cəhətdən köhnəlmiş nəqliyyat vasitələrinin idxalının və istifadəsinin məhdudlaşdırılmasına dair tədbirlərin görülməsi qeyd olunur.
Artıq bu məqsədlə bir neçə dövlət qurumu tərəfindən birgə layihə hazırlanıb. Layihədə yol hərəkəti və ekologiya üçün təhlükəli hesab edilən istismara yararsız nəqliyyat vasitələrinin utilizasiyası, yollarda şütüyən köhnə avtomobillərin mərhələli şəkildə yeniləri ilə əvəzlənməsi nəzərdə tutulur. Yeri gəlmişkən, istismar müddətini başa vurmuş, ekoloji cəhətdən zərərli hesab edilən nəqliyyat vasitəsini utilizasiyaya göndərən avtomobil sahiblərinə müəyyən güzəştlərin tətbiqi məsələləri də istisna olunmur. Bu məqsədlə İqtisadiyyat Nazirliyi tərəfindən köhnə nəqliyyat vasitələrinin utilizasiyası ilə bağlı proqramın hazırlanması və tətbiqi istiqamətində işlər davam etdirilir.
Yeri gəlmişkən, son araşdırmalara əsasən, Azərbaycanda istismarda olan avtomobillərin 80 faizindən çoxunun istehsal tarixi 10 ili ötüb. Hətta bu gün ölkənin avtomobil yollarında ötən əsrin 70-80-ci illərində istehsal olunmuş nəqliyyat vasitələrinə də rast gəlmək mümkündür. Bütövlükdə isə, hazırda Azərbaycanda hər 20 avtomobildən biri həddindən artıq köhnəldiyindən istismara yararsız hesab olunur. Ekspertlər bildirirlər ki, istehsal tarixi ötən əsrin 90-cı illərinə təsadüf edən avtomobillər belə, nasazlıq ucbatından tez-tez təmir sexlərinə gətirilir. Həmin maşınlar təmir olunsa da, onlar ölkənin nəqliyyat parkının yenilənməsinə əngəl törətməklə yanaşı, ekoloji tarazlığın pozulmasına, eləcə də yol-nəqliyyat hadisələrinin artmasına səbəb olur. Elə nəqliyyat üzrə ekspertlər də son illər köhnə avtomobillərdə yaranan texniki nasazlıq səbəbindən qəzaların sayının artdığını deyirlər. Dövlət Statistika Komitəsinin açıqlamasına əsasən, 2022-ci ildə Azərbaycanda 1668 yol-nəqliyyat hadisəsi baş verib ki, bu da əvvəlki illə müqayisədə 1,2 faiz çoxdur. Bu hadisələr nəticəsində zərər çəkən şəxslərin sayı 6,1 faiz artaraq 2290 nəfər təşkil edib. Onlardan 834-ü həlak olub, 1456-sı isə yaralanıb.
Qeyd etdiyimiz kimi, avtomobillərin istismar müddəti artdıqca onların ətraf mühitə atdığı zərərli qazların həcmi də çoxalır. Elə ekoloqlar da atmosfer havasının çirklənməsində köhnə avtonəqliyyat vasitələrinin əsas rol oynadığını bildirirlər. Onu da qeyd etmək lazımdır ki, Paris İqlim Sazişinin tələblərindən biri də karbon emissiyalarının azaldılması ilə bağlıdır. 2016-cı ildə bu sazişə qoşulan Azərbaycan Respublikası da 2030-cu ilə qədər istixana qazlarının emissiyalarının səviyyəsinin 35 faiz azaldılmasını qarşıya mühüm hədəf kimi qoyub. Bu məqsədə çatmağın yollarından biri isə, heç şübhəsiz, ölkənin nəqliyyat parkının yenilənməsi, ekoloji cəhətdən təmiz avtomobillərin sayının artırılmasına nail olmaqdan ibarətdir.
Eldəniz CƏFƏROV,
avtomobil nəqliyyatı üzrə ekspert:
– Azərbaycan Respublikasında yol hərəkətinin təhlükəsizliyinə dair 2019-2023-cü illəri əhatə edən Dövlət Proqramında köhnə, istismara yararsız avtomobillərin utilizasiyası məsələsinə xüsusi yer ayrılıb. Eyni zamanda proqramda utilizasiyanın məcburi xarakter daşımaması qeyd olunub. Bu, o deməkdir ki, proses könüllü həyata keçiriləcək. Yəni hər hansı bir vətəndaşın istifadəsində olan nəqliyyat vasitəsi onun əlindən məcburi şəkildə alınmayacaq.
Bu zaman köhnə maşınını könüllü olaraq utilizasiyaya verən vətəndaşa onun avtomobilinin məbləğinə uyğun vauçer təqdim olunacaq. Vətəndaş isə həmin vauçer əsasında rəsmi diler və ya distributora yaxınlaşaraq yeni avtomobil almaq imkanı qazanacaq. Bununla yanaşı, bu zaman dövlət biznesi də utilizasiya proqramına cəlb ediləcək. Bu isə dövlət-biznes dialoqu əsasında həyata keçiriləcək. Eyni zamanda rəsmi diler və ya distributorlar avtomobilini utilizasiyaya verən vətəndaşa ona təqdim olunan vauçerlə müəyyən güzəştlər verə biləcəklər. Bununla da, vətəndaşın yeni avtomobilə sahib çıxmaq imkanı xeyli asanlaşacaq.
Bir məqamı da qeyd edim ki, utilizasiya prosesi 2019–2023-cü illər üçün nəzərdə tutulan proqramda təsbit olunsa da, bu proqramın bir layihə olaraq həyata keçirilməsi 2022–2026-ci illəri əhatə edən sosial-iqtisadi inkişaf strategiyasında öz əksini tapıb.
Yeri gəlmişkən, utilizasiya proqramı olduqca böyük sosial və iqtisadi bir layihədir. Hər bir ölkə isə belə bir layihəni həyata keçirmək iqtidarında deyil. Yalnız iqtisadiyyatı dayanıqlı olan, inkişaf etmiş ölkələr utilizasiya proqramını reallaşdıra bilirlər. Bu gün Azərbaycanın iqtisadi qüdrəti utilizasiya proqramına getməyə tam imkan verir. Sadəcə, bu proqrama getməzdən öncə müəyyən mərhələlərdən keçilməlidir. İlk növbədə, vətəndaşlar üçün yeni avtomobillərin əlçatmazlığı təmin edilməlidir. Artıq bu sahədə dövlət müəyyən addımlar atıb. Digər tərəfdən, utilizasiya proqramını uğurla həll etmək üçün ölkədə müvafiq sənaye yaradılmadır. Çünki utilizasiya olunan nəqliyyat vasitələrindən alınan metal, şüşə, plastik, rezin və s. materialların təkrar emala yönəldiləcəyi, yaxud da onların ixrac ediləcəyi ilə bağlı bir konsepsiya olmalıdır. Bu konsepsiya isə utilizasiya sənayesini özündə əks etdirməlidir.
Məlum olduğu kimi, “Azərbaycan 2030: sosial-iqtisadi inkişafa dair Milli Prioritetlər”də ölkəmizin təmiz ətraf mühit və “yaşıl artım” ölkəsinə çevirilməsi nəzərdə tutulur. Bunun üçün isə atmosferə buraxılan zərərli qazların miqdarının azaldılması və ekosistemin yaxşılaşdırılması istiqamətində müəyyən işlər görülməlidir. Göründüyü kimi, atmosferin çirklənməsinə səbəb olan köhnə nəqliyyat vasitələrindən qurtulmağın zamanı çatıb.
Mirbağır YAQUBZADƏ, “Xalq qəzeti”