Əvvəlcə onu xatırladım ki, 2019-cu ilin dekabrında Bakıda – Opera və Balet Teatrında Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin 85 illiyinə həsr olunmuş tədbir keçirilirdi. Dostumuz İlqar Həsənovun təşəbbüsü ilə həmin tədbirdə mən də iştirak etmişdim. Ertəsi gün toplantı haqqında qələmə aldığım təəssüratda belə bir fikir də var idi: “Yubiley iştirakçıları arasında yaxından salam-kəlamım olmuş mərhum şair və yazıçıları görməyəndə onların ruhuna rəhmət oxumağı özümə borc bildim. Fikrət Sadıq, Balasadıq, Nahid Hacızadə, İlyas Tapdıq, Oqtay Rza, Xəlil Rza, Tacəddin Şahdağlı, Şəmşad Rza, Firudin Ağayev, Eldar Baxış, İbrahim Göyçaylı, Camal Yusifzadə, Əlibala Hacızadə, Qaçay Köçərli … hamısı ilə ya çörək kəsmiş, ya da bir yerdə çalışmışdıq”.
Göründüyü kimi, bu siyahını qələmə alanda Tofiq Bayramı unutmuşdum. Halbuki, görkəmli Azərbaycan şairi, milli təəssübkeşliyin etalonlarından biri, sözlə qəsr, qala yaratmağın ustası, ədəbiyyata çörək ağacı kimi deyil, məhz ədəbiyyat kimi baxmağı bacarmış Tofiq Bayramın adını unutmağa haqqım yox idi. Onu tələbəlik illərimdən tanıyırdım və sonralar müəllim işləyəndə üç dəfə onunla görüş təşkil etmiş, iki tədbirin aparıcısı olmuşdum. Yəni, yaddaşımda Tofiq Bayramla bağlı xeyli xatirə yaşayır. Onun şeirlərini kim sevmir ki:
Sərhəd məftillərində
Bu kobud əllərimlə
Bir muğamat çalaram,
Azərbaycan deyəndə!
misralarını qələmə almış bu insan sözdən rəng kimi istifadə edərək lövhə də yarada bilirdi:
Duvağa bürünüb yola düşürsən,
Qonşular telinə çiçək bağlayır.
Ay bacım, sən haldan-hala düşürsən,
“Vağzalı” çalınır, anam ağlayır.
O, həm də…“Lazım gəlsə, gözümün qarasını verərəm, Qarabağı vermərəm!” – qətiyyəti ilə yaddaşımda birdəfəlik qalıb.
Bəli, yaddaşımda onunla bağlı çoxsaylı xatirələr var və indi onların bəzilərini rubrikamızın oxucularına təqdim etmək istəyirəm:
Bəlkə “pasılka” da göndərən oldu
Yetmişinci illər idi. Filarmoniyada Tofiq Bayramla görüş keçirilirdi. Zal tələbələrlə dolu idi. Sual yazılmış məktublar sel kimi “axırdı”. Tofiq müəllim zaldan məktubları gətirən qızları göstərərək dedi: – Bu qızları oğlanlarla əvəz edin, bəlkə məktub yox, “pasılka” da göndərən oldu.
Partkom, məni təxribata çəkmə
İndiki Su İdmanı Sarayının yerləşdiyi ərazidə Bakının ən tanınmış peşə məktəblərindən biri var idi. İnstitutu təzə qurtardığım illərdə orada “Estetik tərbiyə” fənnindən dərs deyirdim. Tanınmış ədəbiyyat, incəsənət xadimləri ilə çoxsaylı görüşlər keçirirdik. Tofiq Bayramı da çağırdıq, gəldi. Direktorumuz Mərhəmət Həsənova məni şairə təqdim edərək dedi: İttifaq müəllim də şeir yazır, bizim partkomdur.
– Partkomdursa, şeir yazmaz, şeir yazırsa, ondan partkom olmaz – deyə Tofiq müəllim bildirdi.
Mən də cavabsız qalmadım: – Onda Yazıçılar İttifaqının partkomunu çöldən gətiriblər?
Tofiq Bayram özünəməxsus amiranəliklə dilləndi:
– Partkom, məni təxribata çəkmə!
Avara olduğumu bilirdim, avar olduğumu isə bu gün öyrəndim
Tofiq müəllim Rəsul Həmzətovun “Mənim Dağıstanım” kitabındakı şeirləri çox ustalıqla tərcümə eləmişdi. Bir tədbirdə tarix müəllimimiz Mirhəsən Seyidov həmin şeirlərin məziyyətləri barədə danışarkən dedi: “Avar olmayan kəsin avar mənəviyyatına bu qədər dərindən bələd olması inandırıcı deyil. Hərdən mənə elə gəlir ki, Tofiq Bayram məhz avardır”.
Məclisin sonunda söz şairin özünə verildi və o bir gülməcə ilə başladı: “Avara olduğumu çoxdan bilirdim, avar olduğumu isə bu gün öyrəndim”.
Kələm rəngli “Moskviç”
Neftçilərin Bayıldakı Mədəniyyət Sarayında Tofiq Bayramla görüş keçirilirdi. Tədbir iştirakçılarına hədiyyə etmək üçün gətirdiyi kitablar maşınında qalıbmış. Maşının açarını verdi ki, cavanlardan kimsə gedib kitabları gətirsin. Mən də açarı cavanlardan birinə verdim ki, get “salatovıy” “Moskviç”in yük yerini aç, kitabları götür.
Oğlan mənim dediyim rəngi başa düşə bilməyəndə şairin özü işə qarışdı: “Oğlum, get, bax, orada kələm rəngində olan bircə maşın var”.
Yazıçılar İttifaqındakı dostlarımı bura çağırardım…
Tofiq müəllimi növbəti dəfə məktəbimizə dəvət etmişdik. “Prezidium”da yanaşı oturmuşduq. “Valekardın…” şeirini özünəməxsus tərzdə oxudu. Sonra isə “Vağzalı” çalınır”a keçdi. Körpəlikdən canımda əsəb problemləri olduğuna görə riqqətli nə isə eşidəndə və ya görəndə çox tez kövrəlirəm. Şairin həmin ifaları da gözlərimi yaşartdı. Kövrəldiyimi görsə də, üzümə vurmadı.
Tədbirdən sonra həyətimizə yeni çəkilmiş asfaltın üstü ilə insan yanağında yaş axırmış kimi gedən nazik su “cizgisini” görəndə dedi: “Tofiq Bayramın şeiri belədir, nəinki partkomu, hətta asfaltı da kövrəldir”.
Mərhəmət xanım cavab verdi ki, qrunt sularıdır, iki ildən bir asfalt çəksək də, yenə də həyətdən su çıxır.
– Araq olsaydı, çarəsi vardı, Yazıçılar İttifaqındakı dostlarımı çağırardım, iki günlük iş var, – deyən şair gülümsündü.
Yada düşməli simalardan biri
1998-ci il sentyabrın 24-də Suraxanı rayonunun Əmircan qəsəbəsində Tofiq Bayramın büstünün ( o, 1991-ci il aprelin bu günlərində dünyasını dəyişmişdi) və onun adını daşıyan istirahət parkının açılışı mərasimində ulu öndər Heydər Əliyev də iştirak edirdi. Şair Qabil ümummilli liderə “Heydər müəllim!” – xitabı ilə başlayan çıxışında dedi ki, ölkənin bu ağır vaxtında Siz bu işləri görürsünüzsə, mən bütün yazıçı və şairlərimiz adından Sizə təşəkkür edirəm.
Ulu öndərin cavabı daha maraqlı idi. O, dedi ki, elm, ədəbiyyat, mədəniyyət xadimləri ölkənin bütün vaxtlarında, bütün vəziyyətlərdə yaddan çıxmamalıdır.
Xatırlatma
Bu rubrika yaşıma, təcrübəmə və uzun illər boyu ədəbi-mədəni mühitdə olduğuma görə redaksiya rəhbərliyinin son dörd-beş ayda mənə göstərdiyi etimadın təzahürüdür. Ona görə də yuxarıda dediyim kimi, ancaq şəxsən tanıdığım, bir yerdə işlədiyimiz və ya dostluq etdiyimiz insanlar haqqında xatirələrimi yazıram. Bu faktı xatırlatmaqda məqsədim odur ki, kimsə “mənim atam haqqında da yazın” – deməsin. Şəxsi tanışlığım olmayanlar haqqında yazsam, inanmıram ki, fikirlərim bu xatirələrdəki qədər səmimi olsun.
İttifaq MİRZƏBƏYLİ,
“Xalq qəzeti”, Əməkdar jurnalist