Azərbaycan 32 ildir ki, müstəqillik qazanıb. Amma nədənsə biz hələ də farsların soyadlarımıza hopdurduğu “-zadə”, sovetlərdən “miras” qalmış “-ov”, “-yev” sonluqlarından xilas ola bilməmişik.
Soyad sonluqları tarix, etnoqrafiya, ədəbiyyatşünaslıq, milli dəyərlər və s. üçün də böyük əhəmiyyətə malikdir. Şəxs sonluqları, müəyyən mənada, tarixi kateqoriyadır, milli kimlik məsələsidir.
Farsların hökmranlığı illərində Azərbaycan türkləri üçün fars, eləcə də sovetlərin repressiya maşını işə düşdükdən sonra, xüsusilə də 1930-cu illərin ikinci yarısından başlayaraq, rus soyad sonluqları tətbiq edilib. Bu, xalqımızı milli özünüdərkdən, tariximizdən uzaqlaşdırmaq idi. Farslaşdırma və ruslaşdırılma siyasətinin tərkib hissəsi idi, repressiya idi. Bəs indi? Biz ki, qədim tarixə malik, dünyada öz sözünü deyən müstəqil Azərbaycanın vətəndaşlarıyıq. Təəssüf ki, bu gün heç bir məcburiyyət olmasa da, özgə soyadsonluqları qalmaqda davam edir.
Soyad sonluğu kimi bir dəyər niyə millilikdən uzaq düşməli, yadlaşmalıdır? Azərbaycan dilinin saflığının qorunmasına çalışan alimlərimiz bu məsələ barədə nə düşünürlər?
Bizimlə söhbətində AMEA-nın həqiqi üzvü, Milli Məclisinin deputatı Nizami Cəfərov məsələnin aktual olduğunu, lakin diqqətdən yayındığını dilə gətirdi. Bildirdi ki, ad, soyad və sonluqlarla bağlı 10–15 il əvvəl xüsusi komissiya yaradıldı: “Komissiyanın tərkibinə filoloqlar, ideoloqlar, siyasətçilər, bu işin texnologiyasını bilənlər daxil idi. Xeyli müzakirələr aparıldı. Qərara gəlindi ki, soyad sonluqları ilə bağlı qəti hökm vermək düzgün deyil. Biz milli sonluqları əhaliyə, xüsusən də yeni doğulan övladların valideynlərinə təklif formasında təqdim edə bilərik. Milli sonluqlar kimi “-lı”, “-li”, şəxssiz forma (Səməd Vurğun, Nəbi Xəzri və s.) və eksperimental forma kimi “oğlu”, “-gil”, “-soy” sonluqlarını da qəbul etdik. Daha sonra “-zadə” sonluğu ilə bağlı müəyyən mübahisələr ortaya çıxdı və bu sonluğun qəbul edilməsini də nəzərə aldıq. Bu, əlbəttə ki, qanun deyil, hüququ qüvvəsi yoxdur, sadəcə təşəbbüsdür, təklifdir. Burada söhbət təkcə soyad sonluğundan gedir, soyadın özünün dəyişdirilməsindən yox”.
AMEA-nın həqiqi üzvü onu da əlavə etdi ki, Azərbaycanda yaşayan azsaylı xalqları da nəzərə almalıyıq, onların da öz ənənələri var. Biz onları soyad sonluqlarını dəyişdirməyə məcbur edə bilmərik.
Milli Məclisin deputatı, Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlı qəzetimizə açıqlamasında dedi ki, soyad sonluqları ilə bağlı hələ sovet dövründə mövqeyini bildirib, dəfələrlə bu məsələ haqqında danışıb: “Hələ 1992-ciildə Milli Məclisdə qəbul edilən qərarların birində deyilirdi ki, şəxs “-ov”, “-yev” sonluğu yerinə “-lı”, “-li” və ya “-oğlu” yazdıra bilər. Təəssüf ki, bu məsələ müstəqilliyin ilk illəri unuduldu. İşğal və müstəmləkə dövründə zor gücü ilə qəbul etdirilmiş fars və rus soyad sonluqlarından uzaqlaşmalıyıq. Müstəqilliyin əvvəlində bu məsələnin üstünə ciddi düşsəydilər, görün, nə qədər şəxsin soyad sonluğu milliləşmiş olacaqdı”.
Xalq şairi soyad sonluqlarına dövlətin gerbi, bayrağı, himni kimi milli atributlarından biri olaraq yanaşılmasını doğru hesab edir.
Sabir Rüstəmxanlı sual edir, “Niyə qeydiyyat şöbələrinə tapşırılmır ki, yeni doğulan uşaqların valideynlərinə milli soyadsonluğunun yazılması başa salınsın?”
Vətəndaşların Əmək Hüquqlarını Müdafiə Liqası İcraiyyə Komitəsinin sədri Sahib Məmmədov da o fikirdədir ki, soyadsonluğu problemini nəsil dəyişikliyi həll etməlidir: “Yeni doğulan uşaqlara rus, fars soyad sonluqları verilməməlidir. Ömrümün yarısını sovetlər birliyində yaşadığıma görə, mən köhnə soyadımda qalmaq istəyirəm. Yox, əgər qanun qəbul edilərsə, məcburiyyət olarsa, dəyişərəm”.
Hüquqşünas Elgün Alıyev isə bildirdi ki, mövcud qanunvericilikdə qayda budur ki, soyad sonluğu seçmək sərbəstdir. Bu halda vətəndaşlarımızın üzərinə də məsuliyyət düşür. Milli şüur, Azərbaycan təəssübkeşliyi, xalqa, tarixə bağlılıq insanın ruhundan gəlməlidir. “Məsələn, Nazirlər Kabineti Prezidentin fərmanına uyğun olaraq “Adın, ata adının və soyadın verilməsi və dəyişdirilməsi Qaydaları”nın təsdiq edilməsi barədə 12 may 2011-ci il tarixli qərarının 5-ci bəndində soyad sonluqlarına dəyişiklik edilməsi məsələləri tənzimlənir. Azərbaycanda 18 yaşına çatmış hər bir vətəndaşın ərizəsinə əsasən onun mövcud soyadının sonluğuna dəyişiklik edilir. 18 yaşına çatmayanların soyadlarının sonluğuna dəyişiklik onların valideynlərinin və digər qanuni nümayəndələrinin (övladlığa götürənlərin, qəyyumun və ya himayəçinin) ərizəsi əsasında həyata keçirilir. Hər iki valideynin soyadının sonluğu dəyişdirildikdə, 18 yaşına çatmayanların soyadlarının sonluğu da dəyişdirilir. 10 yaşına çatmış uşağın soyadının sonluğu yalnız onun razılığı ilə dəyişdirilir. Soyadın sonluğuna dəyişiklik edilməsi ilə əlaqədar müvafiq aktlarda bu barədə qeyd edilir və yeni şəhadətnamələr verilir”.
Ziyalılar bildirirlər ki, köhnə nəsli anlamaq olar, çoxu bu soyadla tanınır. Azərbaycan və onun hüdudlarından kənarda necə məşhurlaşıblarsa, elə də toxunulmaz qalmalıdır. Amma yeni nəsli milliləşdirmək lazım idi. Otuz iki il keçməsinə baxmayaraq, hələ də gec deyil.
Nəticə olaraq bu qənaətdəyik ki, soyad məsələsi ilə bağlı insanlara sərbəstlik verilməlidir. Lakin “-ov”, “-yev”, “-zadə” sonluqlu soyadların çoxluq təşkil etməsi o təsəvvürü yaratmasın ki, biz bu sonluqlardan imtina etmək istəmirik. Əslində bu, texniki olaraq davam edir. Bakıda yüz nəfər arasında apardığımız sorğudan və ictimai rəylərdən bu nəticəyə gəldik ki, çox insan soyad sonluğuna fikir vermir, qeydiyyat şöbələrində ata soyadı necədirsə, övlada da elə yazılır. İstərdik ki, qeydiyyat şöbələri şəxsi qeydiyyata aldığı zaman bu məsələni tövsiyə xarakteri olaraq diqqətə çatdırsınlar. Lakin qeydiyyat şöbələrindən aldığımız açıqlamalardan görünür ki, bu, həyata keçirilmir.
Hər soyad özündə Vətəni, eli, ulusu, nəsli-kökü ehtiva etməlidir. Yabançı sonluqları olan soyadlar “soy” bildirmir, milli kökdən yayındırır. Gəlin, belə demək üçün özümüzdə təpər tapaq: “Mən Azərbaycan vətəndaşıyam!”
Rizvan FİKRƏTOĞLU, “Xalq qəzeti”