Bu dəhlizə nəzarət ölkəmizin qanunları əsasında gerçəkləşir
Vətən müharibəsindən sonra Ermənistanla sərhəddə, Laçın–Xankəndi yolunda Azərbaycan tərəfindən nəzarət-buraxılış məntəqəsinin yaradılması dövlətimizin Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə yürüdülən ardıcıl və məqsədyönlü siyasətinin məntiqi nəticəsi kimi yüksək dəyərləndirilir, əldə olunan növbəti uğur hesab edilir. Bu, eyni zamanda, savaş bitdikdən sonra Azərbaycanın qarşıya qoyduğu əsas vəzifələrdən biri sayılır.
Bu məqamda bir məsələni də xatırlatmaq yerinə düşərdi. İkinci Qarabağ müharibəsində işğalçı Ermənistan acı məğlubiyyətlə barışsa da, müəyyən iddialarından yenə əl çəkmirdi. Azərbaycan, Rusiya və Ermənistan arasında aparılan danışıqlar zamanı qəsbkar ölkə Rusiya sülhməramlılarının nəzarəti altında saxlanılacağı Laçın yolunun 20 kilometr enində, eyni zamanda, Ermənistanın öz nəzarətində olmasına cəhd göstərirdi. Lakin bu istəyinə də nail ola bilmədi, düşmən dövlətin belə bir təşəbbüslə çıxışı Prezident İlham Əliyev tərəfindən qətiyyətlə rədd edildi. Dövlətimizin başçısı sərt və barışmaz mövqe ifadə edərək yolun 5 kilometr müəyyənləşdirilməsi, 3 il müddətində yeni yolun istifadəyə verilməsi və Laçın rayon mərkəzinin Azərbaycana qaytarılması ilə bağlı prinsipial müddəaların üçtərəfli Bəyanatda əksini tapmasına nail oldu.
Azərbaycan qarşısına qoyduğu məqsədi qısa müddətdə gerçəkləşdirdi, yeni yolun inşasını il yarıma başa çatdırdı, Ermənistan isə öz öhdəsinə düşən 7 kilometrlik yolun çəkilməsini bilərəkdən gecikdirdi, hətta 2022-ci ilin avqustunda bu ləngiməni ört-basdır etmək üçün təxribatlar törətməyə üstünlük verdi. Lakin bu çirkin niyyətlərini də reallaşdıra bilmədi və işğalçının Laçın rayon mərkəzinin Azərbaycanın nəzarətinə keçməsinin qarşısını almaq cəhdləri iflasa uğradı. Beləliklə, Laçının mərkəzi 2022-ci ilin sentyabrında heç bir qurban verilmədən Azərbaycanın tam nəzarətinə keçdi. Prezident İlham Əliyev sentyabrın 21-də Laçına səfər etdi və şəhərin mərkəzində Azərbaycan bayrağını ucaltdı.
Onu da vurğulayaq ki, 44 günlük Vətən müharibəsində acı məğlubiyyəti Ermənistana dərs olmadı. Savaşdan iki il yarım keçsə də, işğalçı təxribatlarından yenə də əl çəkmir, Laçın yolu ilə Qarabağa silah-sursat daşınmasını, burada işğalçı hərbi kontingentin qalıqlarının gücləndirilməsinə cəhd göstərməsini, eyni zamanda, bu bölgəmizdəki təbii sərvətlərin talanaraq Laçın yolu ilə Ermənistana daşınmasını davam etdirir.
Əlbəttə, bütün bu quldurluq, qaçaqmalçılıq bu gün də gizli, xəlvəti yollarla həyata keçirilir. Azərbaycan bununla bağlı işğalçı dövlətə dəfələrlə xəbərdarlıq edib, təxribatların, ara yollarla Qarabağa silah-sursat və hərbi texnika daşınmasının ona heç bir fayda gətirməyəcəyini bildirib. Lakin qəsbkar dövlət xislətindən əl çəkmir, Xankəndi–Xəlfəli–Turşsu və Xankəndi–Kosalar–Mirzələr–Turşsu yolları ilə gizli daşımaları həyata keçirir, qeyri–qanuni erməni silahlı dəstələrinin döyüş mövqelərinin təminat və təchizatını getdikcə intensivləşdirir.
Azərbaycan Ermənistanın bu çirkin məqsədlərini məhdudlaşdırmaq üçün, nəhayət, yeni bir qətiyyətli addım atdı, bu il aprelin 23-də Laçın–Xankəndi yolunun başlanğıcında, Ermənistanla sərhəddə nəzarət-buraxılış məntəqəsi yaratdı. Dövlətimiz belə bir əhəmiyyətli infrastruktur yaratmaqla, eyni zamanda, ölkəmizin ərazi bütövlüyünü tam gerçəkləşdirdiyini bütün dünyaya nümayiş etdirdi. Müstəqil dövlətin belə bir addımı isə işğalçı ölkəni heç cür qane edə bilməzdi. Ona görə də sərhəddə nəzarət-buraxılış məntəqəsinin fəaliyyətə başladığı ilk günlərdən bəzi dövlətlər, beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən işğal dövründə olduğu kimi, yenə də ədalətsizlik, tərəfkeşlik nümayiş etdirildi.
Həmin dövlətlər sırasında Fransa canfəşanlığı ilə xüsusilə fərqlənir, Azərbaycana qarşı çirkin kampaniyaların təşkilində, təzyiqlər göstərilməsində daha çox diqqət çəkir.
Lakin Ermənistana havadarlıq edən Fransa və digərləri unudurlar ki, heç bir təzyiq, heç bir kampaniya Azərbaycanı, onun Prezidentini qətiyyətli mövqeyindən geri döndərə bilməz. Azərbaycan öz haqqını indiyədək olduğu kimi, bundan sonra da davam etdirəcək, BMT-nin üzvü olaraq öz sərhədlərini beynəlxalq qanun–qaydalar çərçivəsində quracaq. Ölkəmiz öz suveren və qəbul edilən ərazisində beynəlxalq qanunları qətiyyətlə tətbiq edəcək.
Azərbaycan Qızıl Aypara Cəmiyyəti (AzQAC) tərəfindən Qarabağda yaşayan erməni əsilli sakinlər üçün avqustun 29-da göndərilən 40 ton unun qəbul edilməməsi də, əslində, Qarabağdakı qondarma separatçı rejimin əsl niyyətini üzə çıxardı. Bu, bir daha Qarabağda yaşayan ermənilərin “humanitar fəlakətlə” üzləşmələri haqda mifin uydurma olduğunu təsdiqlədi.
Ermənilərin məqsəd-niyyəti aydındır: Bir tərəfdən Laçın yolu ilə Qarabağa silah-sursat daşımaqla burada işğalçı hərbi kontingentin qalıqlarını gücləndirmək, digər tərəfdən isə bu bölgəmizdəki təbii sərvətləri talayaraq Ermənistana daşımaq, böyük məbləğdə sərvət toplamaqdır.
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin köməkçisi – Prezident Administrasiyasının Xarici siyasət məsələləri şöbəsinin müdiri Hikmət Hacıyev jurnalistlərə açıqlamasında vurğuladığı kimi, Ermənistan 30 il ərzində işğal və təcavüz faktının tərkib hissəsi olaraq, respublikamızın gömrük rejimini pozaraq və özü idxal prosesini həyata keçirərək, məhsullara gömrük rüsumları tətbiq edərək, bu yolla böyük həcmdə maliyyə qazanıb. Bununla da Azərbaycan büdcəsinə ciddi şəkildə zərər vurub. Bu məhsulların Azərbaycan ərazisinə idxalı nəticəsində əldə olunan qazancın qiymətləndirilməsi və ölkəmizə təzminat kimi ödənilməsi, başqa sözlə, məsələnin hüquqi müstəvidə həll edilməsi nəzərdə tutulub.
Bəli, Laçın yolundan 30 illik qanunsuz istifadə və bu vasitə ilə gəlir əldəetmə dövrü sona çatıb. Bu yolun səmərəli fəaliyyətində Azərbaycan Respublikasının ərazi bütövlüyü, suverenliyi faktoru çox vacibdir. Yol açılacağı təqdirdə onun istismarı Azərbaycanın sərhəd təhlükəsizliyi və sərhəd nəzarəti, eləcə də, gömrük rejimi qaydalarına uyğun həyata keçirilməlidir. Azərbaycanın digər gömrük-keçid infrastrukturlarında olduğu kimi, Laçın gömrük-keçid məntəqəsində də eyni qaydalar tətbiq olunmalıdır və olunacaq da.
Prezidentinin köməkçisinin bildirdiyi kimi, bütün gömrük sənədləşməsi Azərbaycan qanunverciliyinə uyğun hazırlanmalıdır: “Bu, nə deməkdir? Məsələn, sənədlərdə ermənilərin 30 illik işğal dövründə Azərbaycanın torpaqlarını adlandırdıqları qondarma adlar yazılacaqsa, həmin mallar sənədlərdə müvafiq düzəlişlər edilməyənədək buraxılmamalıdır. Yəni Ermənistan və ona dəstək verən havadarları ilk öncə Azərbaycan ərazilərinin əsl adlarını əzbərləməlidirlər Yaşayış məntəqələrinin adları Azərbaycan qanunvericiliyinə uyğun yazılmalıdır.
Başqa bir məqam göndərilən malları hansı hüquqi şəxsin qəbul edəcəyidir. Həmin şəxslərin Azərbaycan Respublikasının Dövlət Vergi Xidməti reyestrində müvafiq nömrəsi mövcuddurmu? Bu və ya digər ortaya çıxan suallar cavablandırılmalıdır. Əks təqdirdə, gömrük nəzarəti həyata keçirilməyəcək və bunun nəticəsi olaraq Laçın yolu Ermənistandan gələn kommersiya yükləri üçün bağlı olaraq qalacaq”.
Bunların həll edilməsi üçün isə, ilk növbədə, Azərbaycan mərkəzi hakimiyyəti və Qarabağın erməni sakinləri arasında dialoq başlanmalıdır. Reinteqrasiya prosesində irəliləyiş olmalı, Ağdam–Xankəndi yolu istifadəyə verilməlidir. Sözügedən danışıqlar nəticəsində Laçın yolunun kommersiya məqsədləri üçün istifadəsi üzrə yol xəritəsinin hazırlanması da məqsədəuyğundur.
Bir sözlə, istənilən yükün daşınması üçün Laçın yolundan istifadə yalnız Qarabağın erməni əhalisinin nümayəndələri ilə birbaşa dialoqa başlandıqdan və bir sıra texniki tədbirlər görüldükdən sonra mümkündür. Bu səbəbdən ermənilər tərəfindən reinteqrasiya və dialoqa mane olan “humanitar böhran” oyunu başa çatdırılmalıdır.
Vüqar BAYRAMOV,
Milli Məclisin deputatı
Ermənistan uzun illər idi ki, İrəvan–Laçın marşrutundan öz çirkin hərbi-siyasi niyyətləri üçün istifadə edirdi. Nəhayət, respublikamız qəsbkarın qanunsuz əməllərinə qarşı haqlı olaraq daha ciddi tədbirlər görməyə məcbur oldu, qətiyyətli addım ataraq, peşəkarlıqla həyata keçirilən əməliyyat nəticəsində aprelin 23-də Laçın–Xankəndi yolunun başlanğıcında, Ermənistanla sərhəddə nəzarət-buraxılış məntəqəsi yaratdı.
Beləliklə, dövlət təhlükəsizliyinin pozulmasına yönələn təhdidlərə qarşı suveren ərazimizdə sərhəd-buraxılış məntəqəsinin yaradılması beynəlxalq hüququn norma və prinsiplərinə uyğun olmasına baxmayaraq, Ermənistan, separatçı qüvvələr, işğalçını himayə edən dairələr, guya, rəsmi Bakının Qarabağda yaşayan erməniləri “humanitar böhran” vəziyyətinə salması ilə bağlı əsassız hay-küy salmağa, beynəlxalq təşkilatlara müraciət etməyə başladılar. Bu məsələdə Ermənistanın ən böyük himayədarı Fransa siyasi təxribatlardan bu gün də əl çəkmir, sülh və normallaşma prosesinə maneələr yaradır.
Bu, göstərir ki, Ermənistan, Xankəndidə olan cinayətkar rejim, o cümlədən, onların havadarları Azərbaycanın Qarabağ bölgəsinin ölkəmizin əsas hissəsinə inteqrasiyasında, Ağdam–Xankəndi yolunun açılmasında maraqlı deyillər.
Digər tərəfdən, sərhəd nəzarət-buraxılış məntəqəsinin yaradılması sülh danışıqlarında əsas istiqamət olan ölkələrin ərazi bütövlüyü və suverenliyi prinsipinə uyğundur. Qarabağ Azərbaycanın ayrılmaz hissəsi və iqtisadi rayonlarından biridir. Bu baxımdan, Azərbaycanın bu ərazisi ilə Ermənistan arasındakı əlaqələr suverenlik prinsiplərinə uyğun olaraq əmtəə və insanların hərəkətinin nəzarət-buraxılış məntəqələrində qeydiyyatı ilə reallaşmalıdır.
Qeyd etmək lazımdır ki, Ermənistan Azərbaycanın gömrük rüsumundan yayınaraq 30 illik işğal dövründə qanunsuz yükdaşımalarla milyardlarla dollar həcmində Azərbaycan iqtisadiyyatına ziyan vurub. Bu baxımdan, hazırda Rusiya sülhməramlılarının müvəqqəti nəzarətində olan bölgədə Azərbaycan Dövlət Gömrük Komitəsinin gömrük postlarının qurulması labüddür. Beynəlxalq hüquq da Azərbaycanın bütün suveren ərazisində gömrük nəzarətinin təşkilini dəstəkləyir.
Baş verən hadisə bir daha göstərdi ki, sərhəd nəzarət-buraxılış məntəqəsinin yaradılması birbaşa bölgədə sülh və stabilliyin əldə edilməsi baxımdan vacibdir. Dayanıqlı sülh yalnız qarşılıqlı olaraq ölkələrin ərazi bütövlüyü və suverenliyinin tanınması halında mümkündür.
V.BİNYATOĞLU, XQ