Azərbaycan-Ermənistan münasibətlərinin tənzimlənməsi üzrə Qərb formatı aktivdir. Bu aktivlik istər-istəməz Rusiya formatının passivliyi reallığını doğurmaqdadır. Əlbəttə, açıq bildirmək lazımdır ki, Kreml hazırda mövcud fazada hərəkət ardıcıllığına malik deyil, belə demək mümkünsə, proqramsızdır. Onun yeganə işlək müstəvisi iki Cənubi Qafqaz ölkəsinin baş nazir müavinlərinin danışıqlarıdır.
Bununla müqayisədə Qərbin ortaya qoyduğu, müəyyən mənada, platforma xarakteri daşıyan vasitəçilik düzəni var. Hərçənd onu da əminliklə söyləmək olmaz ki, bu düzən sırf daxili müqavimət gücünə və münaqişə tərəflərinə təsir seqmentinə görə ayaqdadır. Yəni, tərəflər özləri ziddiyyətli durumu aradan qaldırmaq istəyirlər və vasitəçilik institutu da məhz buna görə aktivdir. Burada Rusiya və Qərbin öndə olması artıq onların öz bacarıqları kimi qiymətləndirilməlidir.
Bu yerdə 44 günlük müharibəni doğuran səbəblərə diqqət yetirək. İlk növbədə ümumi planda işğal faktoru vurğulanmalıdır. Yəni, Azərbaycan torpaqlarına Ermənistan tərəfindən qəsb və təcavüzün otuz ilə yaxın müddətdə davam etməsi. İkincisi, uzun illər Ermənistan rəhbərliyinin danışıqlar prosesini dalana dirəməsi. Üçüncüsü, 2018-ci ildə bu ölkədə hakimiyyətə gəlmiş baş nazir Nikol Paşinyan administrasiyasının Azərbaycanla konflikti güc hesabına sona çatdırmaq istəyi.
Diqqətə çatdırdığımız üçüncü məqamın üzərində dayanmaqla, digər iki məqama da aydınlıq gətirmiş olacaq, həmçinin, Azərbaycan-Ermənistan nizamlamasının hazırkı fazasına nəzər salacaq, ən əsası isə haradan hara gəldiyimizi göstərəcəyik. Bu mənada Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin 2022-ci il yanvarın 12-də ölkəmizin yerli televiziya kanallarına müsahibəsində səsləndirdiyi və Ermənistanın hazırkı hakimiyyəti ilə bağlı olan fikirlərinin üzərində dayanmağı vacib sayırıq: “...Onu da biz unutmamalıyıq ki, indiki hakimiyyət əgər bu gün özünü daha konstruktiv aparırsa, faktiki olaraq müharibədən əvvəlki dövrdə müharibənin qaçılmaz olmasını şərtləndirdi. Axı “Qarabağ Ermənistandır və nöqtə” deyən indiki hakimiyyətin təmsilçisidir, “Yeni torpaqlar uğrunda yeni müharibə” ilə bizi hədələyən indiki hakimiyyətin təmsilçisidir. Cıdır düzündə oynayan, Azərbaycan xalqının heysiyyətinə toxunan indiki hakimiyyətin təmsilçisidir. Yəni, indi biz indiki hakimiyyətin davranışına baxmamalıyıq, özümüzü aldatmamalıyıq. Məhz onlar Azərbaycan ərazilərini daim işğal altında saxlamaq fikrində idilər, məhz indiki hakimiyyət dırnaqarası qondarma “Dağlıq Qarabağ respublikası”nın parlamentini Şuşaya köçürmək istəyirdi və hətta orada binanın daş işləri də artıq tamamlanmışdı. Biz onu yerlə-bir etdik. İndiki hakimiyyət nümayəndələri deyirdi ki, biz dırnaqarası “Dağlıq Qarabağ respublikası” ilə danışıqlar aparmalıyıq və dırnaqarası “Dağlıq Qarabağ respublikası” danışıqlar masasında olmalıdır. Yəni Koçaryan-Sarkisyan yox, məhz indiki hakimiyyət. Ona görə yenə də deyirəm, biz heç vaxt indiki hakimiyyətin xoş sözlərinə aldanmamalıyıq. Heç vaxt unutmamalıyıq ki, biz hansı qonşu ilə qonşuluqda yaşayırıq”.
***
2020-ci il sentyabrın 27-də müharibə başlandı və Ermənistan darmadağın oldu. Hesab edək ki, Rusiya 10 noyabr 2020-ci il tarixli üçtərəfli Bəyanat ilə müharibəyə son qoydu. Azərbaycan üçün savaşı başa çatdırmaq güc yolu ilə əldə etdiklərini siyasət meydanında möhkəmləndirmək impulsu idi. Ötən müddətdə bunu yetərincə dəyərləndirdi. Ermənistan üçün isə üçtərəfli Bəyanat “ölümdən” xilas anlamı daşısa da, 2020-ci ildən sonrakı müddətdə aşkar göründü ki, İrəvan, necə deyərlər, dirilərək itirilmişlərin bərpasına çalışır. Təbii ki, bu amil həm həmin vaxt öncül mövqe tutan Rusiyanın vasitəçilik missiyasına xələl gətirdi, həm də prosesə kənar oyunçuların qoşulmalarını şərtləndirdi. Moskva bu yolda nəyə görə axsadı, hesab edirik ki, hansı təzahür formalarından asılı olmayaraq, bu onun vəziyyəti düzgün qiymətləndirməməsinin nəticəsi idi.
Kreml əvvəla çalışdı ki, 2018-ci il inqilabı ilə qərbyönümlü inkişaf yolu tutmuş Ermənistanı daxili orbitinə qaytarsın. İkincisi, müharibənin doğurduğu reallıqlar fonunda özünün Cənubi Qafqazdakı jandarmeriya missiyasını davam etdirsin. Üçüncüsü isə yeni reallıqların gətirdiyi durumda qlobal aktor kimi regional müstəvidəki iqtisadi düzəndə həlledici rol oynasın, tərəflərə təzyiq imkanlarını saxlasın. Lakin ilk növbədə Ermənistana təsir gücünü itirdiyinin fərqinə varmadı. Moskva, habelə, Azərbaycanın müstəqil siyasət yürütdüyünün və bu siyasətin prinsiplərdə ardıcıllıq mahiyyətinin, həmin prinsiplərdən irəli gələn məsələləri gerçəkləşdirmək üçün siyasi–iqtisadi resurslara və alətlərə sahibliyinin fərqinə varmadı.
***
Nəticə etibarilə 44 günlük müharibədən sonra Bakı İrəvanı sülhə məcbur etməyə başladı və bu gün də təzyiqlərini davam etdirir. Çünki Azərbaycan üçün işğala son qoyulmasında olduğu kimi, bütün vacib məsələlərin gerçəkləşməsində həlledici faktor, gücdür.
Bəli, qətiyyətlə söyləmək mümkündür ki, hazırda Cənubi Qafqaz müstəvisindəki proseslərin inkişaf dinamikasını müəyyənləşdirən məhz Azərbaycanın gücüdür. O məsələ də var ki, Bakı bu gücü rasional şəkildə istifadə edir. Onun hər hansı kənar təsirlərə məruz qalmasına yol vermir. Belə demək mümkünsə, gücünün üstündə əsir ki, qlobal, eyni zamanda regional oyun qaydalarını pozmasın. Hesab edirik ki, bu məqamı böyük güc mərkəzləri də yaxşı görür və hesablaşırlar.
Ermənistan da hesablaşmaq məcburiyyətindədir. 44 günlük müharibədən sonra fərqli vəziyyət yaratmaq istəyən tərəf həm də odur. Hazırda istəyinə nail olmayacağını da anlamış və müəyyən mənada vəziyyətlə barışmış durumdadır. İndi Ermənistanın etmək istədiyi yalnız lokal mənafelərin təminatıdır. Böyük anlamda isə baş nazir Nikol Paşinyan administrasiyasının təmsilçilərini düşündürən ölkənin varlığı, təhlükəsizlik təminatıdır. Halbuki 44 günlük müharibədən sonrakı ilk müddətdə onlar vəziyyətin özləri üçün bu dərəcədə dramatik şəkil alacağını nəinki təsəvvürə gətirmir, heç ağıllarından belə keçirmirdilər. Düşünürdülər ki, müharibə məğlubiyyəti məntiqi durum deyil, qorxunc yuxu və ani uğursuzluqdur. Ermənistan hakimiyyəti, bir növ, yuxudan ayılaraq, rüsvayçılığı aradan qaldıracağı qənaətində idi...
Bəli, hazırda Azərbaycanın yaratdığı, gücü və iqtisadi rakursu paralel şəkildə özündə birləşdirən vəziyyətin ayrı-ayrı epizodları onu deməyə əsas verir ki, artıq Bakı-İrəvan münasibətlərinə böyük güclərin təsir imkanları yoxdur. Halbuki otuz ilə yaxın müddətdə həmin təsirlər olmuşdu. Məsələni Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev dəfələrlə vurğulayıb. Dövlətimizin başçısının mövcud xüsusda Ermənistan rəhbərliyinə çoxsaylı xəbərdarlıqları var. Əlbəttə, itirilmişlərin bərpasına ümid bəsləyən avantürist erməni cəmiyyətinin bu reallığı anlaması zaman sürsə də, mahiyyət və gediləcək yolun qaçılmazlığına dair siyasi paradiqma aktuallığını qorumaqdadır.
İndi istər Qarabağ ermənilərinin durumu, istər regionda kommunikasiyaların açılması, istər Zəngəzur dəhlizi, istərsə də anklavlar məsələsi və sair bu kimi daxili elementləri özündə birləşdirən Azərbaycan-Ermənistan münasibətlərinin, böyük anlamda isə Cənubi Qafqazdakı münaqişəli durumun tənzimlənməsinə xarici güclü oyunçuların birbaşa təsiri minimal olduğundan, əsas məqam Bakı və İrəvanın anlaşmasıdır. Böyük ölçüdə nə Rusiyanın, nə də ermənipərəstliyin kif atmış təmayüllərinə köklənmiş Fransanın vəziyyətə hansısa təsiri yoxdur.
Rusiya qeyri-ordinar hərəkət göstərəcəyi təqdirdə, Ermənistandan sonra Azərbaycanda da nüfuzunu itirəcək, Fransa isə onsuz da özü üçün kollektiv Qərb anlayışında sabit olmayan durumunu daha da ağırlaşdıracaq. Vasitəçilikdə kollektiv Qərbin digər təmsilçiləri olan ABŞ və Avropa İttifaqının ehtiyatlı davranmaları isə vəziyyəti düzgün dəyərləndirmək ehtiyacından irəli gəlməkdədir. Bu mənada dünyada məşhur Valday Siyasi Diskussiya Klubunun proqram direktoru, siyasi icmalçı Timofey Bordaçevin söylədikləri maraq doğurmaqdadır.
Bildirdiklərindən belə çıxır ki, T.Bordaçev Azərbaycan-Ermənistan münasibətlərinin tənzimlənməsindəki Qərb vasitəçiliyinin aktvliyi fonunda Rusiyanın siyasi mühitində yaranmış qısqanc münasibət ifadəçilərindən fərqli olaraq, sülh müqaviləsi imzalanmasından sonra iki Cənubi Qafqaz ölkəsi arasında problemlərin qalacağını düşünmür. Çünki o, sülh prosesinə doğru yoldakı hadisələrin əsas münaqişə tərəfləri arasında ikitərəfli münasibətlər çərçivəsində inkişaf etdiyini vurğulayır, xarici qüvvələrin, hətta onların ən güclülərinin belə, təkamülə həlledici təsir göstərə bilməsinin qeyri-mümkünlüyünü qabardır. Bununla yanaşı, siyasi icmalçı hazırda getdikcə daha çox ehtimal olunan həllin, məhz ikitərəfli kontekstdə davamlılığının nəzərdən keçirilməli olduğu düşüncəsindədir. Onun bu deyimi daha çox tərəflərin məsələyə yanaşmasının fundamentallığına duyulan zərurətin vurğulanmasıdır.
Tanınmış rusiyalı politoloqun Azərbaycan-Ermənistan münasibətlərinin tənzimlənməsi nöqteyi-nəzərdən irəli sürdüyü ümumi mahiyyət daşıyan nəzəri aspektlər və həmin aspektlər fonunda gəldiyi nəticə də maraq doğurmaqdadır. Məsələn, o bildirir ki, beynəlxalq münasibətlər elmi böyük dövlətlər arasında münaqişələrlə nisbi rahatlıqla məşğul olur. “Onların maraq və dəyərlər üzərində toqquşmalarının praktiki təcəssümü kimi bu və ya digər ərazinin taleyi məsələsi ola bilər. Lakin hər zaman təhlükəsizlik problemi əsas yer tutur. Burada ərazi nəzarəti ikinci dərəcəli əhəmiyyət kəsb edir və qarşıdurmanın xarakteri beynəlxalq siyasətə təsir və strateji perspektivdə var olmaq kimi ümumi məsələlərə aiddir. Bu cür münaqişələr istər hərbi, istərsə də diplomatik, çox vaxt ciddi müharibələrə çevrilsə də, opponentlərin imkanlarının müqayisəliliyinə və ən əsası digərlərindən üstünlüyünə görə ikitərəfli münasibətlər çərçivəsində davam edir və həllini tapır. Belə konfliktlər mahiyyətcə və onların gedişatını şərtləndirən amillərə görə eynidir. Onlar formuldur və beynəlxalq münasibətlər elminin metodoloji vasitələrindən istifadə edərək proqnozlaşdırmaq üçün asanlıqla əldə edilə bilər”, - deyən Bordaçevin fikirləri əvvəldə haqqında söz açdığımız motivlərə toxunulması baxımından da əhəmiyyətlidir.
Bəli, Valday klubunun proqram direktoru T.Bordaçev kifayət qədər rasional yanaşma müəllifidir. Onun fikirlərindən belə çıxır ki, hazırda Azərbaycan-Ermənistan münasibətləri, mövcud xüsusda irəli çəkilən Qarabağ amili beynəlxalq güclərin təsir imkanlarının yüksəkliyi fazasından çıxıb. Vurğuladıq və həqiqətən belədir ki, bu, Azərbaycan dövlətinin yaratdığı reallıqdır. İndi görürük ki, bu reallıq həm də beynəlxalq münasibətlər elminin qanunauyğunluqları və ahəngi fonunda meydana çıxmış təmayüldür.
Əlbəttə, Bakının bu təmayülün yetişdirilməsi, işləklik qazanması, böyük güclərin nəzəri məsələləri təhdidetmə təbiəti ilə bağlı klişelərdən qurtulması naminə apardığı siyasi-diplomatik fəaliyyətin uğuru ayrıca qeyd edilməlidir. Mövcud mənada Prezident İlham Əliyevin 44 günlük müharibənin davam etdiyi günlərdə - 2020-ci ilin oktyabrın 26-da xalqa müraciəti zamanı bildirdiyi fikirləri yada salaq: “Münaqişənin həlli üçün hüquqi baza kifayət qədər genişdir. Biz bu bazanı genişləndirmişdik. Bu gün təkcə BMT Təhlükəsizlik Şurasının qətnamələri yox, digər sənədlər mövcuddur. BMT Baş Assambleyası qətnamə qəbul edib, Qoşulmama Hərəkatı, İslam Əməkdaşlıq Təşkilatı, Avropa Parlamenti, digər təşkilatlar. Avropa İttifaqı ilə paraflanmış sənəddə ölkəmizin suverenliyi, sərhədlərimizin toxunulmazlığı və ərazi bütövlüyü haqqında xüsusi müddəa var. Yəni, bu, hüquqi bazadır və bu baza imkan verir ki, bu gün biz döyüş meydanında düşmənə dərs verək, qovaq onları, rədd edək bizim torpaqlarımızdan”.
Fikrimizi dolğunlaşdırmaq üçün daha bir məqama diqqət çəkək. Baxın, Azərbaycan 44 günlük müharibəyə qədər müxtəlif beynəlxalq nüfuzlu platformalarda torpaqlarının işğala məruz qaldığını, işğal nəticəsində beynəlxalq hüququn norma və prinsiplərinin pozulduğunu, üstəlik BMT-nin dörd qətnaməsinin icra olunmaması kimi mənfi presedentin yarandığını vurğulayırdı, amma eşidən olmurdu. İkinci Qarabağ müharibəsində ölkəmizin göstərdiyi güc, eyni zamanda bu gücün tətbiqinə zəmin formalaşdırmaq üçün illərlə apardığı siyasət isə yekunda torpaqlarımızn işğalına son qoydu ki, bu, həm də həmin beynəlxalq hüququn prinsiplərinin böyük güclər tərəfindən saya salınmaması kimi mənfi tendensiyanı sıradan çıxardı. T.Bordaçevin dəyərləndirməsi baxımından yanaşsaq, bu, konfliktin obrazlı desək, böyük dövlətlərin hərəsinin bir tərəfdən tutub saxlamaqdan imtinasının ortaya qoyduğu situasiyadır.
Bəli, Azərbaycanın tarixi zəfərlə başa çatdırdığı İkinci Qarabağ müharibəsinin nəticəsi Qafqazın yeni geosiyasi vəziyyətinin formalaşmasında mühüm mərhələdir. Nəticədə, bölgənin keçmişi ilə gələcəyi arasında köklü dəyişiklik baş verməkdədir. Hazırda regional güc dəyişikliyi və Qafqazda yeni geosiyasi reallıq qlobal və regional güclər tərəfindən qəbul edilib. Azərbaycan və Ermənistan arasındakı sülh gündəliyini aktuallaşdıran da elə budur. Ancaq sonda dövlətimizin başçısının İrəvanla sülh müstəvisində səsləndirdiyi, eyni zamanda, ölkəmizin yeni Cənubi Qafqaz düzənindəki prioriteti olaraq meydana çıxan bir fikrini də diqqətə çatdırmaqla, yazımızı tamamlamaq istərdik. Prezident İlham Əliyev yerli televiziya kanallarına müsahibəsində bildirmişdi: “...Yəni, sülh müqaviləsinin imzalanması 100 faiz qarantiya olmasa da, hər halda, müharibə riskini böyük dərəcədə minimuma endirir. Halbuki biz onu da bilməliyik ki, istənilən sülh müqaviləsi Ermənistan üçün, sadəcə, kağız parçası ola bilər. İndi imzalansa da, imzalanmasa da, biz dediyim kimi, öz hərbi gücümüzü, qüdrətimizi daim artıracağıq və artırmalıyıq”.
Əvəz CAHANGİROĞLU, “Xalq qəzeti”