“Nə qədər pisdirsə, bir o qədər yaxşıdır”. Siyasi, iqtisadi, hərbi cəhətdən dalana dirənmiş və sülh danışıqlarından boyun qaçıran rəsmi İrəvan, deyəsən, bu rus zərbi-məsəlindəki hikməti özünün sonuncu taktikası kimi dövriyyəyə buraxıb.
İrəvanın bu yeni taktiki gedişinin motivlərini Qərbdən, yaxud Şimaldan aldığını hələlik dəqiq söyləmək çətindir, amma məqsədinin Azərbaycanla sülh müqaviləsinin imzalanmasını mümkün qədər gecikdirmək olduğu gün kimi aydındır. Onun belə “məsləhətləri” fars qardaşlarından da ala biləcəyi versiyasını nəzərdən qaçırmaq olmaz.
Siyasi riyakarlığın altından boylananlar
Ermənistan Təhlükəsizlik Şurasının katibi Armen Qriqoryanın “Azadlıq” radiosuna müsahibəsində dediyi fikirlər İrəvanın, əvvəllər olduğu kimi, arzularını gerçəklik kimi qələmə verməsindən daha çox, kənardan alınan sifarişi yerinə yetirməyə bənzəyir. “Dağlıq Qarabağın təhlükəsizliyi məsələsi”ndən dəm vuran Qriqoryan sülh müqaviləsini imzalamaları üçün bir növ İrəvanın şərtlərini irəli sürür: “Bakı Qarabağın erməni sakinləri ilə ultimativ dildə danışmağa, çeşidli üsullarla onlara təzyiq göstərməyə çalışır. Bunu deyərkən, Laçın yolunun blokadasını, üstəlik, Bakının təxribatlarını, terror fəaliyyətini nəzərdə tuturam. Danışıqların baş tutması üçün diskussiya üçün imkan yaratmaq və mövcud anlaşmalar çərçivəsində qalmaq zəruridir. Çünki biz təhlükəsizlik və hüquqi məsələləri müzakirə edəcəyik”.
Bu sözləri adi bir erməni məmuru deyil, Bakı və İrəvan arasında imzalanacaq sülh müqaviləsinin mətninin hazırlanması prosesinə birbaşa cavabdeh sayılan əsas simalardan biri deyir. Qriqoryanın radio-bəyanatının mahiyyətinə diqqətlə fikir versək, görərik ki, bu, faktiki olaraq, Paşinyan iqtidarının sülh prosesinin, barışıq dialoqunun, ümumiyətlə, son vaxtlar normallaşmasına ümidlərin cücərdiyi Ermənistan-Azərbaycan münasibətlərinin üzərinə “svastikalı” erməni xaçının qoyulması məntiqinə gəlir. Bunun başqa izahı yoxdur.
Ermənilərin təhlükəsizliyinin baş təminatçısı bununla da kifayətlənmir, məsələyə daha geniş aspektdə, - “beynəlxalq miqyasda” yanaşmağa cəhd göstərir: “Beynəlxalq mexanizm ondan ibarətdir ki, Stepanakertlə (?!) Bakı arasında danışıqlar və ya müzakirələr aparılsın və bunun nəticəsində orada xüsusi mexanizmlər işləsin. Misal üçün, Dağlıq Qarabağla təmas xəttinin ətrafında hərbsizləşdirilmiş zona yaradıla bilər. Həmin hərbsizləşdirilmiş zona, təbii olaraq, Dağlıq Qarabağın təhlükəsizliyinin təminatçısı olacaq”.
Yenə muxtariyyət mərəzi
Stepanakerti (Xankəndi –red.) əlahiddə statusa malik tərəf kimi bizə və beynəlxalq ictimaiyyətə sırımağa çalışan İrəvan bir ovuc erməninin yaşadığı “Dağlıq Qarabağ”ın nə az, nə çox, “özünəməxsus muxtariyyətindən” söz açır, bu işin hüquqi tərəfinin beynəlxalq müstəvidə “həllindən” danışır. “Azadlıq” radiosuna müsahibəsində “Qarabağ ermənilərinin hüquqları və təhlükəsizliyi”, “DQ ətrafında hərbsizləşdirilmiş zona” kimi sərsəm və üstündən xətt çəkilmiş ideyaları yenidən gündəmə gətirməyi hədəfləyən Qriqoryan, görünür, Bakının buna hansı cavabı verəcəyini hesablamayıb.
Dünya hərb tarixində görünməmiş presidentlə üzləşmişik: müharibəni uduzan, təslim aktını imzalayan tərəf sülh sazişinə də qol qoymaq üçün qalib tərəfə şərtlər irəli sürür. Ona bu cəsarəti verən nədir, yaxud kimdir? Ritorik sualdır, amma yenə də cavabı araşdırmağa çalışaq. Bəlkə Avropa İttifaqının öz ərazisinə, şərti sərhədin o üzünə çağırdığı uzunmüddətli mülki missiyası, yaxud “cənublu qardaşın” İrəvanın revanşist siyasi kəsiminə artan himayədarlığı, yoxsa son vaxtlar Hindistandan aldığı bir neçə dəst raket və qaubitsalar ona bu cürəti verib? O da ola bilər ki, hava sərhədimizi pozaraq, bir saata yaxın ərazimizin üzərində dövrə vuran İranın hərbi təyyarəsi separatçı haylara yuxarıdan intibahnamələr səpələyib.
Bir il bundan əvvəl, 2022-ci ilin martında Azərbaycan Ermənistanla münasibətləri normallaşdırmağı nəzərdə tutan 5 əsas prinsipi İrəvanın diqqətinə çatdırdı. Həmin prinsiplərin heç birində Qarabağın etnik erməni əhalisi ilə bağlı müddəa yer almırdı və Paşinyan bunun Azərbaycanın daxil işi olduğunu de-fakto qəbul etdi. Ondan sonrakı ikitərəfli və üçtərəfli görüşlərdə Bakı Qarabağın erməni icması ilə dialoqun mümkünlüyünü açıqladı, amma ortada bu təmasların dinindən və millətindən asılı olmayaraq, ölkənin bütün vətəndaşlarının riayət etdiyi qanunlar çərçivəsində aparılması reallığı durur. Bəs indi nə baş verdi ki, haylar sınıq valı bir daha səsləndirməyə qərar verdilər? Hər şey onu nişan verir ki, İrəvan Bakı ilə sülh dialoqunun predmetlərini bütün müstəvilərdə, özünə sərf edən şəkildə təzələməyə, qaydalarını pozduğu oyuna sıfırdan başlamağa qərar verib.
Azərbaycandan daha bir xoşməramlı addım
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Administrasiyası Qarabağın erməni ictimaiyyətinin nümayəndələrini reinteqrasiya ilə bağlı təmasların davam etdirilməsi, habelə Qarabağda infrastruktur layihələrinin reallaşdırılması məsələlərinin müzakirəsi üçün ikinci görüşə dəvət edib. Görüşün yaxın günlərdə Bakı şəhərində keçiriləcəyi gözlənilir. Biz “Qarabağ ermənilərinin cəmiyətimizə inteqrasiyası, bərabərhüquqlu vətəndaşlarımız kimi, təhlükəsiz və təminatlı yaşamaları üçün əlimizdən gələni edəcəyik”, – demişdik və bunu əməldə göstəririk. Haylar bu gün İrəvanda əyləşib məsuliyyətsiz bəyanatlar, boş vədlər verən qriqoryanların onlara sahib çıxmayacağına nə qədər tez inansalar, biro qədər yaxşıdır. Ondan sonra Bakının xoş məramla uzatdığı barışıq əlini bir o qədər tez sıxacaqlarına əminik.
Yolunuz açıq olsun!
Sərsəm ideyanın müəllifi Qriqoryanın cavabını Azərbaycan Respublikası Prezidentinin köməkçisi, Prezident Administrasiyası Xarici siyasət məsələləri şöbəsinin müdiri Hikmət Hacıyev olduqca korrekt şəkildə verdi: "Qarabağ münaqişəsi həll olunub. Bizim üçün Qarabağ məsələsi beynəlxalq gündəlikdən çıxıb. Təsadüfi deyil ki, Brüssel, Moskva, Praqa, Soçi görüşlərində qəbul edilən sənədlərdə Qarabağa istinad yer almır. Qarabağda yaşayan erməni sakinlərin fərdi hüquq və təhlükəsizliyi Azərbaycan Konstitusiyasına və qanunlarına uyğun həll olunacaq. Erməni sakinlərə heç bir xüsusi imtiyazın verilməsi nəzərdə tutulmur. Bu məsələnin Ermənistana və digərlərinə qətiyyən aidiyyatı yoxdur".
Ermənistan Təhlükəsizlik Şurasının katibi Armen Qriqoryan Qarabağ ermənilərinə rəsmi Bakının hansı alternativ variantı təklif etdiyini, deyəsən, unudub. Ona təklifimizi bir daha, həm də ən yüksək səviyyədə, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin sözlərini xatırladırıq:
“Azərbaycanın bayrağı altında yaşamaq istəyənlərə hər cür şərait yaradılacaq. Ölkəmizin vətəndaşları kimi, ermənilərin də hüquqları və təhlükəsizliyi təmin ediləcək, onlar daha yaxşı yaşayacaqlar. Əgər kimsə bizim vətəndaşımız olmaq istəmirsə, yol bağlı deyil, açıqdır. Gedə bilər. Ya özləri gedə bilər, heç kəs onlara mane olmayacaq, ya da sülhyaradanların yük maşınlarının brezenti altında, istəsələr, lap avtobusla çıxa bilərlər. Yol açıqdır”.
Özünü bütün ermənilərin təhlükəsizliyinə cavabdeh sayan Armen Qriqoryana bu dəfə təklifimizi və göstərdiyimiz yolu həmişəlik yadında saxlamağı məsləhət görərdik.
Fərid ŞƏFİYEV,
siyasi ekspert
Təəssüflə qeyd etməliyik ki, son vaxtlar Ermənistan tərəfindən qeyri-konstruktiv bəyanatlar verilir. Baxmayaraq ki, sülh sazişi üzərində iş dayanmayıb, müəyyən mübadilə gedir. Bu barədə Prezidentin köməkçisi Hikmət Hacıyev ətraflı açıqlama verdi. Dırnaqarası Qarabağın statusu kimi bəzi qaranlıq məqamlar var və ermənilər buna təkid edirlər. Ola bilsin Ermənistan daxilində də yekdil fikir yoxdur, Paşinyanın komandasına kənardan müəyyən təzyiqlər edilir. Belə deyə bilərik ki, 10 noyabr Bəyanatından sonra İrəvanın mövqeyində müəyyənlər çatlar görünməkdədir. Bundan əvvəl sülh sazişi üzərində iş normal gedirdi, amma artıq bu proses ləngiyib. Mən inanmıram ki, yaxın zamanlarda bu məsələdə hansısa nəticə əldə olunacaq. İrəvanı buna kim vadar edir? Burada müxtəlif amillər mövcuddur. Daxili və xarici faktorlar var, amma sonda mütləq belə bir sual ortaya çıxacaq: axı, bütün bu proseslərə Ermənistan hökuməti cavabdehdir. Hətta daxili, xarici təzyiqlərə baxmayaraq, Ermənistan hökuməti qərar qəbul etməlidir. Paşinyanın buna mandatı çatır, çünki müharibəni uduzandan sonra da yenidən baş nazir seçilib. Amma, təbii ki, sülh sazişinin imzalanmasına hər tərəfdən ciddi müqavimətin olduğunu biz görürük. Burada geosiyasi oyunçuların da mənfi rolunu qeyd etməliyik.
İ.HƏSƏNQALA, “Xalq qəzeti”